25% מכלל משקי הבית בישראל- “סוכרתיים”. בת ים היא העיר “הסוכרתית” ביותר בישראל

מסקר מקיף של קבוצת גיאוקרטוגרפיה שייחשף לראשונה בכנס הסוכרת של הפורום הישראלי לאורח חיים בריא ב25.2 עולה כי כ-506,600 חולי סוכרת חיים בישראל* הערים “הסוכרתיות” ביותר בישראל: בת ים, נצרת עילית ואבן יהודה. הערים “הבריאות”: רמת השרון, גבעתיים וקריית טבעון* וכמה זה עולה לחולים? לא פחות מ-4 מיליארד שקל בשנה (!)

פרופ’ דגני מדגיש: "משק בית "סוכרתי" מוציא בממוצע, בגין מחלת הסוכרת (תרופות, רופאים ותזונה מיוחדת), כ- 650 ₪ בחודש, שהם כשליש מההוצאה הממוצעת על מזון. סה"כ ההוצאה החודשית בגין מחלת הסוכרת לכלל משקי הבית היהודיים, כ- 330 מיליון ₪ לחודש, שהם כ- 4 מיליארד ₪ לשנה.

ממחקר שערכה קבוצת גיאוקרטוגרפיה בראשותו של פרופ’ אבי דגני עבור הפורום לאורח חיים בריא ויוצג לראשונה בכנס הסוכרת שייערך ביום ג’ ה-25.2 עולים נתונים קשים החושפים את גודל מימדיה של מחלת הסוכרת ותופעת ההשמנה בישראל.

מהמחקר עולה כי במדינת ישראל ישנם כ-506,600 "סוכרתיים" מסוג 1, 2 וטרום-סוכרתי. עפ"י ניתוח סגמנטלי שערכה גיאוקרטוגרפיה עולה כי, השיעור הגבוה ביותר של חולי הסוכרת נמצא בקרב קבוצת הגמלאים עם כ-38% גם בעלי המעמד הסוציו-אקונומי הנמוך ועובדי צווארון כחול ניצבים גבוה ברשימה עם כשליש מכלל החולים (33%). גם בקרב יוצאי ברית המועצות נרשמים אחוזים גבוהים- ולא פחות מ-30% מכלל חולי הסוכרת משתייכים לאוכלוסייה זו. בסך הכל, אחד מכל ארבעה משקי בית בישראל- סוכרתיים.

בנוסף, דורגו במחקר הערים "הסוכרתיות" לעומת הערים "הבריאות" ביותר בישראל. מהסקר עולה כי בת-ים היא העיר "הסוכרתית" ביותר בישראל כאשר כמחצית ממשקי הבית בעיר (46.2%) – סוכרתיים. בעקבותיה עם אחוזים מזעזעים לא פחות נמצאות נצרת עילית (38%) ואבן יהודה (37.3%) סוגרת את השלישה הראשונה. בפסגת מדד הערים "הבריאות" ניצבות רמת השרון (12.7%), גבעתיים (16.7%) וקריית טבעון (16.7%).

חשוב לזכור כי חולי הסוכרת לא נפגעים קשות רק בבריאותם, אלא גם בכיסם: סה"כ ההוצאה החודשית למשקי בית "סוכרתיים" עומד על כ-330 מיליון ₪ לחודש וכ-4 מיליארד ₪ בשנה.

כמו כן, סיווגה קבוצת גיאוקרטוגרפיה באמצעות מערכת הסגמנטציה הייחודית ""Mosaic Israel את קבוצות טיפוסי משקי הבית במחקר זה. מהנתונים עולה כי ההוצאות החודשיות בגין מחלת הסוכרת בקרב קבוצת ה"נוחות כלכלית" גבוהות בהרבה מהממוצע (כ- 1280 ₪ לחודש). גם בקרב הקבוצות "חרדים" ו"צווארון כחול" הוצאות חודשיות גבוהות יחסית לממוצע (כ- 790 עבור כל אחת מהן). נמוכות בהרבה מהממוצע ההוצאות של הקבוצות "הסביבה הרוסית", "גיל זהב עם נוחות" ו"דת ולאומיות" (כ- 200, 295 וכ- 310 ₪ לחודש).

פרופ’ איתמר רז, יו"ר עמותת מהיום- הפורום הישראלי לאורח חיים בריא אמר:" המחקר חושף לראשונה את היקפיה העצומים של מגפת הסוכרת במדינה וצריך להוות תמרור אזהרה שמתריע מפני הסבל הקשה והתמותה הרבה – ממנה סובלים מעל לחצי מיליון מאזרחי ישראל. אחרי הכל, הפתרון למיגור המחלה נמצא אך ורק בידינו באמצעות שמירה על אורח חיים בריא. אני מקווה שהערים בהן אחוז חולי הסוכרת הוא גבוה- ישנסו מתניים ויעלו את המודעות בתחומן כדי לבלום את מימדי הענק של המחלה."

תגובות