שר הביטחון לשעבר ארנס הגיע לכפר סבא

 השר לשעבר ארנס היה אורחו של המשנה לראש העיר אורן כהן והרצה במסגרת פעילות המועצה הציונית

המשנה לראש העיר אורן כהן (הליכוד) איננו נח על זרי הדפנה – אחרי שאירח בביתו את שר הביטחון יעלון, ואת המועמד לנשאות סילבן שלום (בסניף הליכוד), אירח כהן גם את שר הביטחון לשעבר משה ארנס במסגרת פעילות המועצה הציונית.

משה ארנס כיהן בכמה ממשלות כשר הביטחון וכשר החוץ. כמו כן שימש שגריר ישראל בוושינגטון. במקצועו הוא מהנדס אווירונאוטיקה ושימש פרופסור חבר בפקולטה לאווירונאוטיקה בטכניון. בתקופת היותו סמנכ"ל הנדסה בתעשייה האווירית זכה בפרס ביטחון ישראל על תרומתו לפיתוח ביטחוני. בשנים האחרונות הקדיש מזמנו לחקר מרד גטו וארשה ואף כתב ספר "דגלים מעל הגטו".

בערב פסח תש"ג, 19 באפריל 1943, נכנסו לגטו חיילים גרמנים מצוידים ברכבים משוריינים ובתותחים. מולם התייצבו כמה מאות צעירים יהודים מצוידים בנשק דל. הלחימה העיקרית נמשכה עשרה ימים. הקרב המרכזי – "הקרב על הדגלים" התנהל בכיכר מוראנובסקי, בין כוחות בפיקודו של פרנקל, שהניפו על גג אחד הבתים את הדגל הציוני ואת דגל פולין, לבין חיילים גרמנים בפיקודו של הגנרל יורגן שטרופ. רק ביום הרביעי הצליחו הגרמנים להוריד את הדגלים.

בהרצאתו מתאר תיאר ארנס את שני הצעירים בני ה- 23, מרדכי אנילביץ’, חבר "השומר הצעיר", ופאבל פרנקל, חבר בית"ר. הנ"ל עמדו בראש שני ארגוני ההתנגדות – הארגון היהודי הלוחם והארגון הצבאי היהודי – שהובילו את המרד. הניסיונות לאחד את שני הארגונים נתקלו בקשיים ששורשיהם ביריבויות אידיאולוגיות מלפני המלחמה.

למעשה ארנס מנסה לעשות "צדק היסטורי" גם עם אירגון האצ"י ומנהיגו אשר התנגדותם לא זכתה להכרה כפי שקיבלו בזכות ראויה אנילביץ’ וארגון אי"ל.

אורן כהן, שהנחה את האירוע, הודה לארנס על ההזדמנות לשמוע את "הסיפור האמיתי" של גטו וארשה וציין את ראש העיר בן חמו שבשיתוף פעולה הובילו את הנצחת זיכרו של פרנקל ברחוב הקרוב מאד לרחוב אנילביץ שבשכונת ותיקים.

בן חמו התייחס בדבריו שנשא במפגש גם להנצחת זיכרו של פרנקל בעיר וגם לחשיבות שבפעילות המועצה הציונית בכלל.

אורן כהן: "אני שמח שבאמצעות ההרצאה של ארנס יכלנו לקבל תמונה מלאה יותר באשר למרד גטו וארשה. אני גאה לעמוד בראש הסניף הכפר סבאי של המועצה לישראל ומזמין את הציבור להמשיך וליטול חלק בפעילויות השונות לרבות בטיולים, הרצאות ועוד. בחודש הבא אנו מתוכננים לצאת לטיול לירושלים ולקנח בהשתתפות בחידון הציונות שיערך שם".

תגובות