“להקים רשימה עצמאית ולרוץ חודשיים לפני הבחירות – זה לא עניין של מה בכך”

תמי פלד חיון, אישה חזקה, אהודה ומוערכת מאוד ברעננה עוד לא אמרה את המילה האחרונה ורבים מבין תומכיה מפצירים בה להיערך לבחירות הבאות מבעוד מועד, להיכנס למועצת העיר ולהשפיע. בראיון מיוחד וראשון מאז הבחירות היא מספרת על הדרך שעשתה, האכזבה מאנשים מסוימים, הפרידה מיש עתיד, השתיקה של מרצ והתוכניות לעתיד

חמישה חודשים ממועד הבחירות המקומיות, הסכימה תמי פלד חיון, שהתמודדה ברשימה עצמאית למועצת העיר רעננה "דרך חדשה" להתראיין. פלד חיון בחרה לתת ראיון בלעדי ל"השרון פוסט", מהסיבה שלצד היות האתר החדשותי, איכותי ומעניין הוא "אינו מושפע מאף גורם חיצוני שמצנזר לו תוכן". כ-700 תושבים הצביעו בעבור רשימתה, קולות שלא הספיקו לה להיכנס למועצת העיר. "קיבלתי באהבה רבה כמה מאות קולות שלא הספיקו למנדט, שכן אותם קולות אנשים בחרו בתמי פלד חיון ולא במפלגה מוכרת…"

פלד חיון מודה לבוחריה ובוחרת לקחת רק את הדברים החיוביים מקמפיין הבחירות "הכרתי אנשים טובים מאוד שהפכו למשפחה לצד אנשים שהצביעות היא נר לרגליהם אבל אותם אני לא סופרת. והכי חשוב, הכרתי צדדים מדהימים במשפחתי האהובה שעמלו עימי באהבה לאורך כל הדרך. המשפחה – זה הפיס שלי בחיים!". על תנועת "יש עתיד" שהייתה בשורותיה אמרה, "זו תקלה וברוך שפטרנו…!", על אף שלא נכנסה למועצת העיר, זה לא עוצר מבעדה להמשיך ולעזור לאנשים המבקשים עזרה ולהוביל רעיונות לטובת התושבים. על ביילסקי, היא אומרת "הוא האדם הכי מתאים לנהל את העיר רעננה. ביילסקי אהוב מאוד על תושבי העיר, הוא כריזמטי ברמות על וראשות עיר טבועה ב-D.N.A. שלו".

פלד חיון, אישה חזקה, אהודה ומוערכת מאוד ברעננה עוד לא אמרה את המילה האחרונה ורבים מבין תומכיה מפצירים בה להיערך לבחירות הבאות מבעוד מועד, להיכנס למועצת העיר ולהשפיע.

משפחת פלד חיון – תמי, גבי הבעל והילדים – "נתנו את הנשמה"

פלד חיון, נשואה +4, בעלת תואר ראשון בחינוך ובחינוך גופני ותואר שני בתולדות עם ישראל. מתפרנסת מהוראה ובדרך ללימודי דוקטורט. בעלת רזומה עשיר של עשייה התנדבותית ציבורית, כיהנה שנים כיו"ר ועד שכונת לב הפארק ברעננה, הייתה מבין מקימי סיירת ההורים והובילה בהצלחה מאבקים רבים למען התושבים.
‘מתנדבת כרונית’! אומרים עליה מכריה ופלד חיון עונה, שאהבה ונתינה, מסבים לה סיפוק ואושר אמיתי, שכן ‘זו מהות החיים שלנו’. מנקודה זו יצאה להרפתקה בניסיון להיכנס למועצת העיר בכדי לנסות ולסייע לתושבים מבפנים

הקמת את מטה ‘יש עתיד’ ברעננה ועמדת בראשו, מדוע לא רצת למועצת העיר מטעמם?

"בתקופת הבחירות הארציות, נעניתי לבקשת סיעת ‘יש עתיד’ להקים ולהוביל את מטה ‘יש עתיד’ ברעננה. תפקיד שעשיתי עם הרבה אמונה והתלהבות מהרעיון של ‘יש עתיד’. לאחר הבחירות ביקשו שאתמודד למועצת העיר מטעמם. לפני הבחירות הארציות, מפלגת ‘יש עתיד’ הבטיחו לנו וזה נאמר לא אחת בכנסים של מנהלי המטות, שלאחר הבחירות הארציות כלל 120 ראשי המטות יקבלו גיבוי כספי מהמפלגה לרוץ בבחירות המוניציפליות. אולם ‘יש עתיד’ לא עמדו בהבטחה – למורת רוחם של מנהלי המטות וקיצצו 60 מהמועמדים. אני הייתי בין 60 מנהלי המטות שקיבלו אישור להתמודד. ברגע שמנכ"ל המפלגה החדש, גיל סגל, איש צבא לשעבר התחיל בתפקידו הוא הזיז עוד כמה ממנהלי מטות שהתקבלו – לכאורה לטובת חברים של המנכ"ל מהצבא. אם תבדקי תמצאי, שהרבה חברים של אנשי ‘יש עתיד’ מתקופת הצבא קיבלו עמדות מפתח במפלגה. אני ירדתי מהמועמדות לייצג אותם, לאחר שהתגלע ויכוח קולני ביני לבין מנכ"ל המפלגה גיל סגל. משראיתי שהתנהגו כך עם הרבה ממנהלי המטות שהתקבלו כמועמדים הבנתי שזו המדיניות של המפלגה. ‘יש עתיד’ ניצלו אותנו בבחירות הארציות ואח"כ זרקו אותנו עם ההבטחות שלהם. מאוחר יותר הבנתי שלזאת קוראים פוליטיקה!. על אף שדחקו אותנו בזמן, ברכתי על ההחלטה, שכן הציבור ברעננה מאס ב’יש עתיד’ ויציאה מטעמם רק הייתה מקשה עלינו עוד יותר".

מה גרם לך להמשיך לרוץ?

"עשינו סקר שבו קיבלתי מעל מנדט וחצי, גם בסקר ש’יש עתיד’ ערכו קיבלתי מעל למנדט וחצי, לנוכח התוצאה פנו אלי אנשים שמכירים את העשייה הציבורית העשירה שלי והביעו נכונות לתרום ולהתרים כספים ושרק אמשיך לרוץ. לקחתי לי כמה ימים לחשוב עם בעלי וילדיי ורק אחרי שקיבלתי מהם את ברכתם – יצאתי לדרך. וכך, רק חודשיים לפני מועד הבחירות, החלטנו להמשיך את הריצה למועצת העיר ברשימה א-פוליטית, "דרך חדשה". אספתי נבחרת של אנשים, בעלי חזון ועשייה חברתית התנדבותית שאותם הכרתי לאורך שנים של עשייה חברתית משותפת, כאלה שלא מחפשים ג’ובים. כך יכולנו להביא את הדרך המוניציפלית שלנו בצורה נקייה וברורה, מה גם שכאשר הודעתי שאני לא רצה עם יש עתיד אלא ברשימה עצמאית, הצטרפו אלי אנשים רבים שאינם מזדהים עם ‘יש עתיד’, כך שלדידי – הכל יצא לטובה וברוך שפטרנו!"

ברמה הלאומית, את מאוכזבת מ’יש עתיד’?

"כמו רבים מבוחרי ב’יש עתיד’ גם אני מאוכזבת ואפילו מאוד. כאשר הצטרפתי האמנתי בכל מאודי, שהנה הגיע האדם עם הרעיון שיושיע את מעמד הביניים, האמנתי בתוכן של כל פלאייר שחילקתי ברחובות, אם זה השוויון בנטל או העלייה ביוקר המחיה ומחירי הדיור. היום אני מבינה שהכל היה בבחינת "אחיזת עיניים". מה שקרה לי עם ‘יש עתיד’ זו תקלה ואני מודה לאל, שהתפכחתי בזמן – אנחנו בני אדם לא מלאכים – טעינו, טועים ונטעה בבחירות שלנו גם בעתיד. מה שכן, אני תמיד מודה לאל ומתנחמת בעובדה, שלפחות בבחירת הבעל שלי לא טעיתי"…

איך התרשמת מיאיר לפיד?

"יאיר לפיד הוא איש תקשורת מצוין, עובר מסך אולם החזות מטעה מאוד. הוא יהיר מאוד (כמו נמוך קומה שמסתכל על כולם מגבוה), ואני כמו 19 מנדטים, נשביתי בקסמו והאמנתי לכל מילה שהוציא מפיו. היום ברור לכולנו שהוא ממשיך בדרכו של אביו. כבר אז אביו הבין שהציבור הישראלי לא אוהב את החרדים ושניהם דיברו על לב הבוחרים דרך גזירות על החרדים וקיבלו הרבה קולות. כאשר במפלגת ‘יש עתיד’ יש שני רבנים, אף אחד באמת לא יחשוד בו שהוא שונא דתיים ובכל זאת השוויון בנטל שהוא הבטיח לכולנו, כמו שאר הדברים הם בבחינת ‘אחיזת עיניים’ ותרמית אחת גדולה".

מה הדבר שהכי לא אהבת במערכת הבחירות המוניציפליות?

"הסיטואציה הזו, שאת יוצאת לרחוב ומנסה לשכנע אנשים שיצביעו בעבורך רק כי את רוצה בכל מאודך להתנדב בעשייה ציבורית למענם. את פונה לאנשים והם ממשיכים בדרכם, הרגשתי כאילו ניגשתי לבקש תרומה כאשר למעשה אני התורמת. היו לי כמה מקרים כאלה שתפסו אותי אומרת לעצמי – בשביל מה אני צריכה את זה…?! אבל מיד התעשתתי כי הבנתי שזה שם המשחק ומבחינתי הריצה שלי למועצה היא שליחות".

לא עברתם את אחוז החסימה – איפה טעיתם?

"אתחיל בהוצאות על הקמפיין שעמדו על 71,000 שקלים בלבד. ידיד שלי שרץ ברחובות אמר לי שרק ביום הבחירות הם הוציאו 170,000 שקלים. עם סכום כזה היה אולי סיכוי שאכנס למועצה רק אם ביילסקי לא היה רץ….הדבר הנוסף שאני קוראת לו ‘פיגוע בחירות’ היה כשבוע לפני הבחירות, רשימת מר"צ פרסמו בעמוד השער באחד המקומונים, תוצאות סקר שערכו שבו אני לא עוברת את אחוז החסימה, אגב, אחת מהשאלות בסקר הייתה בזיוף שמי "האם תבחר בתמי אוחיון…?!"..הפרסום כאמור היה בעמוד השער של אחד המקומונים החינמיים בעיר, מבלי שניתן יהיה לזהות שזה דף פרסומי של מר"צ, ועל הסקר נכתב באלכסון "כל החשיפה עלינו". כל מי שקרא הבין שהמקומון חשף את תוצאות הבחירות בסקר שערך ואני שם לא עוברת את אחוז החסימה. לא היה רשום שזה סקר פרסומי, שעלה למר"צ כסף רב, כדי שיפורסם בשער העיתון. מיד ביום הוצאת העיתון קיבלתי אין ספור טלפונים של בוחרים פוטנציאליים המודאגים מתוצאות הסקר. זה היה שבוע לפני הבחירות הסברנו למי שרק יכולנו – אולם לא הצלחנו להגיע לכולם. במהלך חודשיים של קמפיין בלבד, אחרי ‘פיגוע הבחירות’, הנ"ל ועדיין קיבלנו כ-800 קולות, זה מבחינתו ניצחון גדול. 
"כיום אני יודעת שהכל משחק! ניקח לדוגמה את תנועת מר"צ, בבחירות הם קיבלו 4 או 5 מנדטים. לפני הבחירות הם הקימו את תנועת רעננה חופשית, הבטיחו תחבורה ציבורית בשבת, דיברו על הדרת נשים, פתיחת טיב טעם בעיר ומה לא…האם קיימו אחת מן ההבטחות הנ"ל…?! נאדה! מספר 1 ברשימה שלהם, רונית וינטראוב קיבלה סגנות ראש עיר בשכר מלא + משרד + מזכירה + מכונית. והתמנתה לאחראית על תרבות ונוער בעיר. (וחלילה עיני אינה צרה בה.)
ומאז? – שקט! אחרי שקיבלו את הכיסא – הם מבטיחים שקט!
עד למערכת הבחירות הבאה, אז יוציאו את השד הדתי ברעננה כדי לגרוף מנדטים. אני לא תמימה ואני מבינה שזהו שם המשחק. כך המערכת פועלת ולמדתי להשלים עם זה.
ושלא תביני אותי לא נכון, היחסים שלי עם רונית וינטראוב טובים, אני אוהבת אותה ואחרי הבחירות באתי אליה הביתה עם עוגה וברכתי אותה על ההישג בבחירות ואף הצעתי לה את עזרתי".

מה לקחת מההרפתקה הזו?

"בחרתי לקחת רק את הדברים הטובים והיו לי לא מעט, להקים רשימה עצמאית ולרוץ חודשיים לפני הבחירות – זה לא עניין של מה בכך…הכרתי אנשים מדהימים! שהפכו למשפחה. (לצד כאלה שהצביעות היא נר לרגליהם, אבל אותם אני לא סופרת…)חברים טובים עזרו לנו ובני המשפחה עזרו לי בכל צעד ושעל, ארבעת ילדיי – גל, לי עדי ואורי, יצאו יום יום לשטח וחרשו את העיר. בעלי גבי, שמפאת היותו איש ביטחון אסור היה עליו לצאת לפעילות בפרהסיה – דאג לכלל ענייני הבית, הוא בישל, ניקה, גיהץ והיה אמון על המורל והעידוד. גם עכשיו כשאני חושבת אחורה, אני מתענגת רק מהמחשבה על כל האנשים המדהימים שהיו סביבי, זה מחמם מאוד את הלב וזה החלק הכי מרגש וחשוב במסע".

מה דעתך על הבחירה של ראש העיר זאביק ביילסקי?

"מלכתחילה, היה לי ברור שביילסקי יזכה בבחירות. אני אוהבת את ביילסקי ואני חושבת שהוא ראש עיר טוב, הוא אוהב את העיר והעיר אוהבת אותו מאוד. בבחירות בחרנו, שלא לתמוך בו בפומבי, כיוון שהתמודדנו על מקום במועצה ולא רצינו לפגוע בשני המתמודדים האחרים לראשות העיר – נחום חופרי ואיתן גליק, שאגב בשיחות שלי איתם אמרתי להם בפנים, שאין להם סיכוי מול ביילסקי והם גלגלו את עיניהם. במסע הזה למדתי כמה דברים לא נעימים על הפוליטיקה הארצית. למדתי שמילה של פוליטיקאי זו לא מילה, למדתי שהעיסוק בפוליטיקה משחית ועוד דברים שכלל לא נעימים לאוזן.
אני חושבת שזאביק ביילסקי לא הצליח בכנסת רק כי הוא אדם ישר, על אף השחיתויות שניסו להדביק לו בבחירות שאגב בדקתי באופן אישי והתבררו כסרק. לדעתי העיר רעננה הרוויחה אותו. אמנם הוא בן 65 אך כוחו עדיין במותניו. באחת הפעמים שביקרתי בלשכתו ראיתי כיצד הוא עובד במרץ כאילו אין לו גיל. אני מברכת אותו ובטוחה שיצליח".

איך לדעתך יצליח עם הגרעון העצום שהעירייה נמצאת בו?

"כרגע העירייה נמצאת בגרעון, אך בעתיד העירייה עומדת להרוויח הרבה מאוד כסף מהיטלי הבנייה של 3.750 יחידות דיור שייבנו בשכונת נווה זמר, כספים שאני מאמינה שיתועלו לטובת העיר רעננה".

מה תכניותייך לעתיד?

"אני שומרת על קשר עם בוחריי, מנסה בכל דרך לעזור לכל מי שפונה אלי גם אם אני מגלה שלא בחר בי. בימים אלה אנחנו מקימים פרלמנט בעיר, שיורכב מאנשים טובים מאוד, שאכפת להם מהעיר, הפרלמנט ילבן סוגיות עירוניות ויוביל לפתרונן כמו כן יטפל בפניות ורעיונות של תושבים לרווחת העיר רעננה. אני אוהבת מאוד את העיר ואני מאמינה גדולה, שאהבה ונתינה – הם מהות החיים שלנו. לצד העבודה בהוראה, אני בתכניות להתחיל בלימודי דוקטורט".

כעיתונאית, האם חשבת לנסות להשפיע דרך העיתונות?

"אולי. אני צריכה לחשוב היטב על כך – היה כי כן, אחזור רק לעיתונות שאינה מושפעת מגורמים חיצוניים בעלי אינטרסים למיניהם".

ממפלגת יש עתיד נמסר בתגובה:"מפלגת "יש עתיד" בחרה להתמודד בבחירות המוניציפליות בהיקף מצומצם, זאת על מנת לחסוך בהוצאות כספיות מכספו של הציבור. אנו מודים לכל מי שראה ורואה ביש עתיד בית פוליטי ערכי המקדם את ערכיו והשקפותיו". 

תגובות