“שנה לפני מועד הכוונה לסגור את שדה התעופה בהרצליה, שעלול להוביל למחדל התעופתי הגדול בתולדות התעופה בישראל”

בישראל קיימים כיום שישה שדות תעופה ועשרה מנחתים המשרתים כשמונה מיליון תושבים ופתוחים לפעילות מטוסי התעופה הכללית. בשנת 2018 צפויים להיות רק ארבעה שדות תעופה שישרתו אוכלוסייה של כשמונה וחצי מיליון מתושבי המדינה. אגודת התעופה הכללית מונה, נכון להיום, כ-650 חברים וכ-70 מטוסים פרטיים

אגודת התעופה הכללית קיימה את הכנס השנתי שלה בהשתתפות מאות מחברי האגודה וכן בכירים בענף התעופה הישראלי, בהם אלוף במיל’ גיורא רום, ראש רשות התעופה האזרחית, ראש מכון פישר, תא"ל (במיל’) אסף אגמון, יו"ר איגוד הטייסים קברניט ד"ר יוסי שוב, אלוף במילואים רן גורן, יו"ר האגודה לתעופה ספורטיבית וקלה (LSA), יו"ר אגודת הדאייה ועוד.

בישראל קיימים כיום שישה שדות תעופה ועשרה מנחתים המשרתים כשמונה מיליון תושבים ופתוחים לפעילות מטוסי התעופה הכללית. בשנת 2018 צפויים להיות רק ארבעה שדות תעופה שישרתו אוכלוסייה של כשמונה וחצי מיליון מתושבי המדינה. אגודת התעופה הכללית מונה, נכון להיום, כ-650 חברים וכ-70 מטוסים פרטיים.

שי פופר, יו"ר אגודת התעופה הכללית סקר את אירועי השנה הנוכחית ואת האתגרים וההזדמנויות העומדים על סדר היום של האגודה: האתגר הדחוף והמשמעותי ביותר הוא סגירת שדה התעופה בהרצליה, המתוכנן לאפריל 2015, ללא חלופה מתאימה קיימת. פופר ציין כי "אנו נמצאים כשנה לפני המועד בו מאיימים השלטונות לסגור את שדה התעופה בהרצליה ומנסים למנוע את המחדל התעופתי שעתיד להתרחש במדינה. פעילות שדה התעופה הרצליה מהווה כ-80% מכלל חניכי הטיס בישראל ורוב תשתית תחזוקת המטוסים. התוכנית לסיים את פעילותו ללא חלופה קיימת ומוסדרת עלולה לפגוע באורח אנוש בכלל התעופה בישראל בטווח הקרוב והרחוק. אתגר חשוב נוסף הוא מניעת הסגירה המתוכננת של שדה דב בשנת 2016. סגירת שני השדות הללו פירושה מכת מוות לתעופה הכללית ופגיעה אנושה בעתידה התעופה המסחרית בישראל והשארת המרחב שבין מגידו לשדה תימן ללא שדה לפעילות והכשרה של טייסים בתעופה הכללית, המהווים את עמוד התווך העתידי של הטייסים במדינת ישראל".

בכנס שנערך בקפריסין לפני כשבוע, ציינו בכירים רבים בענף התעופה העולמי את רצונם להתגייס למאבק נגד סגירת הרצליה, בהם סגן נשיא AOPA העולמית.

אתגרים נוספים כוללים את הגברת הבטיחות ושמירת המקצועיות והכישורים התעופתיים של הטייסים, גיוס חברים חדשים לאגודה, הורדת מחירי הדלק והאגרות ופיתוח תשתיות תעופתיות.

בשנה האחרונה הצטרפו טייסים רבים לאגודה והתקיימו מטסים של עשרות מטוסים ישראלים בארץ ובחו"ל: מטס תמיכה במנחת קרית שמונה, מטס למקדוניה, מטס לקפריסין, מטס לסלובקיה וכן מטס לירדן ההררי ומטס לילה מיוחד. כמו כן, התקיימו מטסי תמיכה של אגודות תעופה זרות לישראל (צרפת, בולגריה ועוד). אחת מהפעילויות החשובות ביותר של האגודה היא פעילותה של "טייסת 10", שהטיסה בהתנדבות מלאה למעלה מ-500 ילדים במגוון רחב של פעילויות חינוכיות ותעופתיות ברחבי הארץ.

אגודת התעופה סייעה לטייסים רבים בנושאים משפטיים ורפואיים מול רשויות התעופה ועמדה בקשר עם גורמי התעופה בישראל: רשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה, חיל האוויר, מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל ועוד. בנוסף, נלחמה האגודה במטרדי אבק שהפריעו לפעילות המטוסים והקטינה בצורה משמעותית את אגרות הנחיתה בקפריסין.

גיורא רום, ראש רשות התעופה האזרחית ציין בנאומו בכנס כי "שנת 2014 היא שנת התעופה הכללית ברת"א, למעשה השנה בה מתחילים לתת משקל יתר לתעופה הכללית. החלטנו להוסיף תקנים ומשאבים לפעילותנו בתחום התעופה הכללית. מחובתי לספק תקנות, חוקים וכללים שהם שפה משותפת ועל כולנו מוטלת החובה לפעול לפיהם. אני מצפה מאנשי התעופה הכללית לציות לתקנות במובן החיובי: אנחנו רוצים שתהיה תעופה בטוחה שתהנו ממנה".

בהתייחסו לנושא האכיפה ציין רום כי "אנחנו רוצים לעשות את זה לעיתים רחוקות, בין השאר בגלל תרבות הדיווח בתעופה: טייסים טועים, מדווחים ומפיקים לקחים וככה זה צריך להיות. במקרים בהם אנו סבורים שיש סיבה לדאגה אנחנו מטפלים בכך, ועשינו זאת לא מעט פעמים. בשנה שעברה הטלנו קנסות במיליון וחצי שקלים אך חשוב להבין שלא מדובר רק בקנסות אלא גם בהתליית רישיון, התליית חלק מזכויות הרישיון, שלילת הרישיון ועוד. אנחנו לא רוצים לאכוף אך כשצריך לעשות זאת אנחנו עושים זאת ללא משוא פנים. יש שלושה סוגי אירועים שהם בלתי נסלחים מבחינתי ואטפל בהם באופן חריף: תכנון דלק לקוי וסיומו במהלך הטיסה, נחיתה מעבר לשליש המסלול הראשון במקום ללכת סביב ופגיעות של מטוסים בחוטי חשמל".

בהתייחסו לנושא סגירה שדה התעופה הרצליה הוסיף רום כי "רת"א סבורה שהאסטרטגיה הנכונה היא לדחות את סגירת הרצליה באמצעות הליכים ממשליים. הכיוון כרגע הוא להכשיר את המנחת במגידו כשדה מחליף להרצליה למרות שאני לא מאמין שזה הפתרון. יש לנו למעלה משנה כדי לנסות ולעצור את הסגירה".

אודות אגודת התעופה הכללית

אגודת התעופה הכללית (הוקמה בשנת 1974) היא עמותה ללא מטרות רווח המשרתת את הצרכים של מאות חבריה: טייסים, מדריכי טיסה, בעלי מטוסים וכלל העוסקים בתחום התעופה בישראל. בשיתוף עם חבריה, אגודת התעופה מגדירה, מתקשרת ומובילה יוזמות למען תעופה כללית ברת קיימא, בטוחה ופופולרית בישראל.
במסגרת פעילות האגודה פועלת טייסת 10 – ארגון של טייסים חברי האגודה הפועלים במסגרתו בהתנדבות למען הקהילה: פעילות חינוכית בקרב בני נוער בסיכון – חוגי תעופה הכוללים סיורים במתקני שדות התעופה והטסת החניכים בסוף החוג, טיסות "כיף" לילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים, סיוע לקק"ל באמצעות דיווח על שריפות ביערות ישראל והטסת צוותים וציוד במסגרת סיוע הומניטרי.

תגובות