כך תיזהרו לא ליפול בפח: כל הטריקים השיווקים בהם נוקטות רשתות השיווק

מנכ”ל המועצה לצרכנות, עו”ד אהוד פלג: “משימת עריכת הקניות ברשתות השיווק הפכה למשימה מורכבת ורבת-אתגרים, בה נדרש הצרכן לערנות ולחשדנות לצורך גילוי וזיהוי תעלולים שיווקיים המקשים על קבלת ההחלטה הכדאית מבחינתו. חווית הקניה הפכה למלכודת קניה בה הניצוד הוא הצרכן הנופל בפח”

מתי לאחרונה נכנסתם לסופר ורכשת באמת את מה שאתם צריכים? כנראה שאף פעם. רשות השיווק נוקטות באין ספור טריקים שיווקיים, שלטי מבצע ושאר מלכודות על מנת שתרכשו כמה שיותר, תתפתו למבצעים ותקנו עוד ועוד, גם אם לכאורה זה נראה משתלם יותר.

המועצה הישראלית לצרכנות ריכזה בעבורכם את ה"בורות" השיווקיים בהם אתם יכולים ליפול בקניה סופר- ממה כדאי להיזהר, מה שווה לבדוק בעין בוחנת ואיפה באמת מסתתרות האותיות הקטנות. מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג: "משימת עריכת הקניות ברשתות השיווק הפכה למשימה מורכבת ורבת-אתגרים, בה נדרש הצרכן לערנות ולחשדנות לצורך גילוי וזיהוי תעלולים שיווקיים המקשים על קבלת ההחלטה הכדאית מבחינתו. חווית הקניה הפכה למלכודת קניה בה הניצוד הוא הצרכן הנופל בפח".

הצבת שלטי "מבצע" גדולים באופן שלא תמיד ברור לגבי אילו מוצרים מתייחס המבצע.
שימוש בכרזות "מבצע" כדי לציין את המחיר הרגיל.
מכירת מוצרים במארז כך שנוצר הרושם שמדובר בקניה משתלמת.
הצבת ערימות גדולות של מוצרים מיד בכניסה לסניף, כך שהצרכנים מניחים שהם ב"מבצע" ומוסיפים אותם מיד לעגלה, עוד לפני שהתחילו עם קניותיהם והעגלה עוד ריקה.
ציון "אריזת חסכון" כשאין כל חיסכון (גבינה 250, 500, 750 גרם במחירים המהווים כפולת ההגדלה).
הצבת מוצרים ליד הקופות לטובת "קניה ספונטנית".
הצבת מוצרי הייסוד בחלק האחורי של הסניף על מנת שהצרכן יעבור בין רוב המדפים.
סידור מוצרים הקורצים לילדים במדפים הנמוכים, בגובה העיניים של הילדים.
הגדלת גודל העגלה עצמה כך שייווצר הרושם אצל הצרכנים שהם לא העמיסו יותר מדי.
סידור מוצרים זולים במדפים הגבוהים יותר, במקום שהעין לא קולטת במהרה.
הסרה או הסתרה של מוצרים בפיקוח או צמצום כמותם ויצירת מחסור.
התזת מים על הפירות והירקות על מנת שיראו טריים יותר ממה שהם באמת.
תאורה מיוחדת במחלקת הפירות והירקות.
ייקור מוצרים מראש ואז הצגת מחיר מיוחד במבצע.
אותיות קטנות: מבצע מוגבל לחברי מועדון, מוגבל לקנייה מעל סכום מסוים, הגבלת המבצע לברקוד ספציפי כאשר הכותרת מתייחסת למוצר גנרי כללי.
הנחות על מארזים כשמדובר במוצרים בעלי תפוגה קרובה וכו’.
שימוש קבוע במדבקות המזוהות עם מבצעים (מדבקות אדומות ברשת מסויימת).
פרסום מאסיבי של הוזלה של מספר מוצרים אטרקטיביים ובמקביל ייקור מוצרים אחרים בסל, כך שבסופו של דבר לא ברור אם ההנחה השתלמה לנו, הצרכנים.
שינוי מחירים ומבצעים תכוף , כך שהצרכן לא יכול לדעת מה המחיר הריאלי של המוצר, וכתוצאה לא יודע האם המבצע משתלם או לא.
הגבלת משקל: רק בקופה אתה רואה את המשקל ואם עברת במעט אז הצרכן ישלם מחיר מלא.
מחירי ריצפה עבור מוצרים שעומד לפוג תוקפם ללא גילוי נאות וברור לצרכנים.
ייקור מוצרים לאחר תקופות מבצעים (כדוגמת החגים) לרמה שהיא מעל לרמת לפני ההוזלות.
כרטיסי מועדון וכרטיסי אשראי של הרשתות – לאחר השנה הראשונה ברובם מתחילים לגבות עמלה חודשית.
"השני ב 50%" "קבל מוצר X בתוספת של XX ₪ בלבד!" הצרכן לא יכול באותו הרגע לבצע השוואת מחירים ולכן לעיתים מתפתה לרכוש מוצרים שאינו צריך כלל.
"קנו מעל – קבלו חינם" צרכנים לעיתים מתפתים להוסיף לסל מוצרים שכלל לא תכננו לרכוש רק כדי להגיע לסף העלות הנדרש כדי לקבל את המתנה "בחינם".
"אריזת חסכון" שהיא סתם אריזה גדולה לעומת "אריזה חסכונית" שאכן משתלמת כלכלית.
הקטנת המוצר אך השארת המחיר על כנו.
שימוש במוצרים בנפחי אריזה דומים עבור מוצרים בנפח או משקל שונים (למשל בייגללך בטעמים שונים).
מבצעים בקופה המוצעים ע"י הקופאית.
מחיר היכרות וכעבור מספר שבועות ייקורו.
הצגת מארזים בגדלים שונים ובהם פריטים במספר שונה, באופן המקשה על ביצוע בדיקת כדאיות השוואתית.
שלטי מבצע גדולים על מוצר שאזל מהמלאי, אך "במקרה" יש ליד מוצר דומה במחיר מלא.

תגובות

תגובות