גידול של 47% במספר המשפחות ממעמד הביניים הנזקקות לסיוע

עמותת “ידיד”: “הבעייה אינה במזון לפסח אלא ביכולת הקיום היוםיומית”
בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2014 התקבלו במרכזי הזכויות של "ידיד" למעלה מ- 6,500 פניות מספר הגבוה בכ- 15% מהמספר בתקופה המקבילה דאשתקד. ההפתעה הגדולה – גידול של כ- 47% במספר הפונים המשתייכים למעמד הביניים שהגיעו למרכזי הזכויות הפרושים מחצור הגלילית וצפת שבצפון ועד רהט שבדרום.

מניתוח הנתונים עולה כי בתחום הדיור גדל מספר הפונים מקרב מעמד הבינים בכ- 110%, בתחומי הצרכנות גדל מספרם של הפונים בכ- 170% גידול מתון יותר אך משמעותי לא פחות, נרשם בפניות בתחום הביטוח הלאומי (24%), חובות וקשיים כלכליים (35%) וזכויות עובדים (16%).

מניתוח הנתונים שעשו ב"ידיד" לקראת חג הפסח עולה כי שתי הערים בהם היה מספר הפניות הגבוה ביותר היו תל אביב/גוש דן ואשדוד (למעלה מ- 1200 פניות בכל מרכז) אחריהם קרית גת, קרית מלאכי ונצרת. עם למעלה מ- 600 פניות בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2014.

בידיד מדגישים כי "יש עלייה ניכרת דווקא בישובים החזקים ובמיוחד בגוש דן כשמגיעים פונים שבעבר לא היו הפונים הטיפוסיים של הארגון. אנשים ממעמד ביניים בינוני – ששואלים שאלות בתחום דיני עבודה ומשכנתאות. אלה אנשים שכירים עובדים שחרדים היום לעבודתם ולביתם

התפלגות הפניות: 19.9% בעיות בתחום הדיור, 17.9% בעיות בתחום הביטוח הלאומי, 43% חובות והוצאה לפועל, 14% דיני עבודה וזכויות עובדים.
מבדיקה שערכו בעמותת ידיד עולה כי בקרב הפונים המבוגרים, ותיקים ועולים כאחד, החלה לעלות הדילמה על מה לותר מידי חודש, האם על רכישת תרופות, תשלום חשבונות חשמל, מים וארנונה או אולי ויתור על סוגי מזון שונים. חלק מהפונים לעמותת ידיד ששייכים למעמד הבינוני הנמוך ציינו כי בחודשיים האחרונים הם מרגישים כי מחירו של סל המוצרים השבועי שלהם עלה וכי האפשרויות העומדות בפניהם הן או ללכת לחפש מוצרים זולים יותר או פשוט לוותר על חלק מהמוצרים אותם היו רוכשים מידי שבוע

ב"ידיד" אומרים כי "אנחנו מודאגים מהמספר ההולך וגדל של בני מעמד הביניים שמגיע למרכזי הזכויות. מדובר במשפחות ויחידים שהכנסתם בין 6,500 ל- 12,000 ש"ח לחודש והם נמצאים בקריסה מתמשכת. אנו צופים כי אחרי החגים המצב ילך ויחריף ובעיקר אנו צופים שבמהלך החודשים הבאים יגדל מספר הפניות בתחום הדיור ובמיוחד בתחום המשכנתאות וזאת לאחר שרבות מהמשפחות שרצו לפני שנה או שנתיים לרכוש דירה לא יצליחו לעמוד יותר בתשלומי המשכנתא ויאלצו לבקש סיוע.

בתמונה: רן מלמד סמנכ"ל מדיניות חברתית והסברה, עמותת ידיד

תגובות