תושבי אזור השרון הכי מפחדים ממעבר החצייה

סקר אור ירוק: כל אדם שני מפחד לחצות את הכביש במעבר חציה

רוצים לחצות הכביש ולהגיע בבטחה אל הצד השני? מסתבר שהפעולה הפשוטה הזו מעוררת חשש ופחד אצל הולכי הרגל בישראל.

כל הולך רגל שני שחוצה את הכביש במעבר חציה (46%), מדווח כי הוא אינו חש בטחון בעת חצית הכביש במעבר חציה, כך עולה מסקר חדש וראשון מסוגו, שערכה עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה.

עוד עולה מהסקר כי אחד מכל ארבעה (25%) השיב כי הוא או מישהו שהוא מכיר נפגע או כמעט נפגע מרכב חולף כשחצה את הכביש במעבר חציה בשנה האחרונה. 14% אף העידו כי הדבר קרה להם באופן אישי.

מהסקר עולה תמונה כי נשים חשות פחות בטחון בעת חצית כביש במעבר חציה לעומת גברים, וזאת למרות שדווקא יותר גברים דיווחו כי הם או מישהו שהם מכירים נפגע או כמעט נפגע בתאונת דרכים כשחצה את הכביש.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מעבר החצייה הפך מהמקום הבטוח לחציה למקום מסוכן שמקפח את חייהם של עשרות הולכי רגל בכל שנה. במקרים רבים פסי האטה יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. לו המדינה תבנה יותר פסי האטה במעברי חציה מסוכנים, נוכל להציל חיים".

נתוני הסקר מתפרסמים עקב מספר ההרוגים הגבוה של הולכי הרגל מתאונות בדרכים. מתחילת שנת 2014 נהרגו 23 הולכי רגל בתאונות דרכים. בשנת 2013 נהרגו 94 הולכי רגל בתאונות דרכים , כ-31% מסך כל ההרוגים בתאונות דרכים בכל השנה.

תושבי אזור השרון – הכי מפחדים לעבור במעבר החצייה
52.7% מתושבי השרון אינם מרגישים בטוחים כאשר הם חוצים במעבר חצייה.
49.5% מתושבי המרכז אינם מרגישים בטוחים כאשר הם חוצים במעבר חצייה.
47.8% מתושבי הצפון אינם מרגישים בטוחים כאשר הם חוצים במעבר חצייה.
45.4% מתושבי הדרום אינם מרגישים בטוחים כאשר הם חוצים במעבר חצייה.
29.4% מתושבי ירושלים אינם מרגישים בטוחים כאשר הם חוצים במעבר חצייה.

על פי דו"ח שהוציאה עמותת אור ירוק, כ-60% מהולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש, נפגעו במקום שאמור להיות הבטוח עבור הולכי הרגל שחוצים – מעבר החצייה. כך עולה מדו"ח מיוחד שערכה עמותת אור ירוק. מנתוני עמותת "אור ירוק", עולה כי בעשור האחרון נפגעו 32,273 הולכי רגל ו-1,345 בני אדם נהרגו (2003-2013).

מנתוני הדו"ח עולה כי אחד מכל ארבעה (25%) הולכי רגל שנפגעו, נפגע כשחצה את הכביש שלא במעבר חציה. אחד מכל חמישה (21%) הולכי רגל שנהרגו, נפגע כאשר חצה את הכביש במעבר חציה ו-47% מההרוגים, נהרגו כאשר חצו את הכביש שלא במעבר חציה.

הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצידם של נהגי כלי הרכב. שלוש מתוך ארבע תאונות (75%) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא נתנו זכות קדימה להולכי הרגל.

מתצפית שנערכה על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה עולה כי 17% מהולכי הרגל שנצפו עברו באור אדום, כאשר 26% מהם היו צעירים בגילאי 13-18. לשם השוואה רק 7% מהאנשים שעברו באדום היו קשישים.

עוד עולה מהתצפית כי רוב הילדים (כ-60%) בני 9-12, לא אחזו ביד מבוגר כאשר חצו את הכביש ואילו 30% מהילדים בגילאי 5-8 לא אחזו ביד מבוגר כאשר חצו את הכביש.

על פי החוק נהג מחויב להאט את מהירות הנסיעה ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש. העונש בגין אי מתן זכות קדימה להולכי רגל הוא קנס בסך 500 שקלים, הזמנה לבית משפט ועד 10 נקודות .

תגובות