העתירה הוגשה נגד גיורא רום, ארגונו ורשות שדות התעופה לבית המשפט מחוז מכרז, בטענה כי הנחיותיו לרשות שדות התעופה להגביר את קצב הנחיתות בנתיב הטיסה מצפון הנן לכאורה בלתי חוקיות
העתירה הוגשה בהמשך למאבק הציבורי החריף שמוביל ראש העיר יהודה בן חמו יחד עם עמירם מילר חבר מועצת העיר מחזיק תיק התחבורה, אשל ארמוני מנכ"ל העירייה והגורמים המקצועיים בעירייה על מנת למנוע את מעבר נתיב התעופה מעל העיר כפר סבא.
כזכור, במסגרת המאבק הוקם מטה מאבק הכולל בכירים בהנהלת העיר, יועצים בתחום התעופה, ויועצים משפטיים בתחום התעופה וחוק התכנון והבניה. כידוע, הקמתו של מסלול חדש בשדה התעופה בן גוריון נמצא בימים אלה בשלבי בנייה ופיתוח מתקדמים. עם סיום העבודות יפתח המסלול לנחיתה והמראה של מטוסים שיעדם נתב"ג. על מנת להגיע למסלול זה מתכננים רת"א מסלול שיחלוף מעל העיר כפר סבא ועלול לפגוע באיכות חיי תושביה באופן משמעותי. למרות תכנית המתאר הארצית, שאושרה על ידי ממשלת ישראל, ואף הסכמים מפורשים הסכמים שהושגו בעבר בדבר נפח התנועה במסלול החדש שינה מנהל רשות התעופה את התוכנית על דעת עצמו.
כזכור בתוכנית מתאר ארצית, תמ"א 2/4, שאושרה על-ידי ממשלת ישראל בשנת 1997, ואשר רק מכוחה נעשות עתה העבודות בשטח, דנה בין היתר, בהסדרת מסלולי נחיתה/המראה ומתכונת פעילות שדה התעופה בן גוריון. בשנים האחרונות מממשת רשות שדות התעופה את שדרוג המסלולים והתשתית קרקעית והלה בהקמתו של נתיב נחיתה והמראה חדש. בתוכנית המתאר הארצית נקבעו מספר קריטריונים להסדרת הנושא. בין היתר נקבע כי על פי "תבנית התפעול המועדפת" המסלול המועדף לנחיתות יהיה המסלול ממערב למזרח (ולא זה שאותו תכננים להעביר מעל כפר סבא), ואילו רק בשעות העומס ינחתו המטוסים גם על מסלולים 21 ו- 30 מצפון לדרום וממזרח למערב בהתאמה. על מסלול 21 החדש ינחתו מטוסים בעלי שלושה מנועים או פחות. כיום עם סיום העבודות, ראו רשות שדות התעופה והרגולטור התעופתי, רשות התעופה האזרחית, לנכון לשנות בלא כל סמכות בחוק את תבנית התפעול המועדפת אשר נקבעה בתמ"א, ואשר עושרה על ידי ממשלת ישראל, דבר שאמור לפגוע קשות באיכות חייהם של תושבי העיר כפר סבא והסביבה.
העתירה הוגשה באמצעות עורך הדין עו"ד מומחה בתחום, אבנר (נרי) ירקוני, מי שהיה מנהל רשות (אז מנהל) התעופה האזרחית.
בעתירה נטען, כי "התנהלותו של מנהל הרשות עומדת בסתירה בוטה להוראות תכנית המתאר הארצית החלה על נתב"ג אשר נקבעה על ידי ממשלת ישראל ואושרה על פי חוק התכנון והבניה כבר ב 1997, לאחר דיונים רבים ובחינת כל השיקולים הסביבתיים וביצוע כל האיזונים הנדרשים, תוך הגעה להסכמות עם כל יישובי עוטף נתב"ג ובהם אף עם העותרת עצמה".
בנוסף נטען, כי "אין למנהל הרשות בכל מקרה כל סמכות לקבוע או לשנות הוראות של תכנית מתאר ארצית, ולכן כל בדיקותיו, שיקוליו ומסקנותיו יכולים להוות ממילא רק תמיכה להבעת עמדתו המקצועית ותו לא. הסמכות לשנות תכנית מתאר נקבעה בחוק התכנון והבניה, בו אין למנהל הרשות כל מעמד חוקי".
מנהל הרשות, כך נטען, נקט ב"לוליינות סמנטית ומשפטית על מנת לנסות ולנמק את הנחיותיו כך שייראה כאילו הן תואמות לכאורה את תכנית המתאר", אך בעתירות מופרכים לכאורה אחד לאחד כל נימוקיו, תוך נקיטה בשפה חריפה אודות "ניסיונותיו הציניים לנצל את חוסר בקיאות ההדיוטות בסוגיות מורכבות אלה, עד כדי הטעיה".
בנוסף צורפה חוות דעת אשר הוגשה אך לאחרונה לבית המשפט העליון על ידי רשות שדות התעופה (רש"ת) דווקא, אשר קובעת בדיוק את ההיפך הגמור מן האמור בהחלטתו, תוך הבעת תמיהה על כי "רשות ציבורית נוקטת עמדה שונה, רק בהתאם לאינטרס שלה בסוג ההליך המשפטי הנדון".
בית המשפט יצטרך להכריע עתה האם לתת תוקף חוקי להחלטת מנהל הרשות, או להעביר את הסוגייה להחלטת מוסדות התכנון בהתאם לחוק התכנון והבניה.
יהודה בן חמו ראש העיר כפר סבא מבהיר כי ״טובים ונכבדים שיקוליו של מנהל רשות שדות התעופה האזרחית, ככל שיהיו, אין מסורה בידי מנהל רת"א כל סמכות או רשות להפר את הוראת תבנית התפעול הנ"ל, בניגוד להוראת תמ"א 2/4. סמכות זו שמורה למוסדות התכנון, ולמוסד התכנון העליון במדינת ישראל- ממשלת ישראל". זו הזדמנות להודות לעמירם מילר חבר מועצת העיר מחזיק תיק התחבורה, לאשל ארמוני מנכ"ל העירייה ולגורמים המקצועיים בעירייה על קידום הנושא."