בן חמו: אנו עדים לכמות מסיבית של תושבים, זוגות צעירים, המעוניינים לגור בכפר סבא

מחקר נדל”ן של חברת “סביבות מגורים” קובע כי “כפר סבא נחשבת לאחת מערי החינוך המובילות ובולט בה בייחודיותו “בית הספר הירוק” בשכונה הירוקה”

כפר סבא נחשבת לאחת מערי החינוך המובילות בארץ. כך עולה ממחקר נדל"ן מקיף של חברת "סביבות מגורים", העוסקת במתן ייעוץ כלכלי-אורבני לחברות בניה ונדל"ן. המחקר בדק עד כמה איכות מוסדות החינוך הינו שיקול בבחירת מקום המגורים עבור רוכשי הדירות וכמה כסף היו מוכנים להוסיף עבור רכישת דירה ליד בית ספר בעל מוניטין.

במחקר נמצא כי קיים קשר חזק בין מחירי הדיור לבין איכות בתי הספר. בתי ספר ברמה גבוהה מעלים את מחירי הדיור בסביבה, וביניהם בית הספר הירוק.

עוד עולה מהמחקר כי בית הספר הירוק מעלה את ערך הדירות באזור. לפי המחקר שבוצע, מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים בשכונה הירוקה עומד על 1.72 מיליון שקל ובשכונת הדרים הינו 1.56 מיליון שקל. מדובר בהפרש של 10.3%.

לפי הממצאים, לכשני שליש מרוכשי הדירות יש נכונות לשלם מעל 50 אלף שקלים עבור דירה הממוקמת בסמוך לבית ספר איכותי. בנוסף, לרוב רוכשי הדירות נושא החינוך הינו חשוב מאוד כאשר בוחרים היכן לגור.

בית הספר הירוק ממוקם בשכונת הזמר העברי 60 בשכונה הירוקה והינו בית הספר היחיד מסוגו בישראל, בעל תו תקן ליד גולד שהוא התקן האמריקאי המחמיר בעולם ובקרוב יוכר בדרגת פלטינום. עלות הקמת הפרויקט נאמדת על 26 מיליון.

רק לאחרונה כיכב בית הספר במגאזין הארכיטקטורה העולמית בניו יורק WAN. התכנון והביצוע הושתתו על אלמנטים סביבתיים, כשימוש בחומרים בעלי תו תקן ירוק, כיתות מרווחות, מערכת אנרגיה גיאותרמית, איסוף מי מזגנים, הכנה למערכת לטיפול במים אפורים, בידוד מעטפת המבנה, הגברת השימוש בהצללה, תאורה ואוורור טבעיים ועוד.

ראש העיר יהודה בן חמו "אני גאה בתוצאות הסקר. הדבר מעיד יותר מכל על מערכת החינוך המצוינת שיש בעיר, על איכות הבניה של מוסדות החינוך של השכונה. לאחרונה אנו עדים לכמות מאסיבית של תושבים, זוגות צעירים, תושבים חוזרים וחדשים שמעוניינים לגור בעיר ורואים בכפר סבא בית חם ומחבק. כפר סבא היא עיר אטרקטיבית ירוקה ומקיימת שמובילה אגנדה ירוקה בכל התחומים החל מחינוך וכלה בארכיטקטורה והסקר משקף זאת."

בית הספר המקומי הוא אחד הגורמים שמיוחסת להם השפעה מכרעת בתהליך רכישת הדירה, לאור העובדה שבתי ספר טובים מושכים משפחות עם ילדים בגילאי בית הספר", מסביר אלון גרינברג, מנכ"ל סביבות מגורים. לדבריו, "אם בעבר מלאכת ההשוואה בין בתי ספר בישראל נשענה בעיקר על שמועות ומדדים סובייקטיביים, הרי שכיום – עם פרסום נתוני המיצ"ב על ידי משרד החינוך – בחינת בתי הספר נשענת על נתונים אובייקטיביים וכמותיים, ברי השוואה פשוטה". גרינברג מוסיף שגם במחקרים שנעשו בחו"ל נמצא, כי בהנחה שכל שאר הגורמים שווים או דומים, מחירם של בתים המצויים באזורי רישום של בתי ספר איכותיים – גבוה ממחיר בתים דומים המשויכים לאזורי רישום של בתי ספר פחות איכותיים. לדבריו, במחקר שנעשה בארה"ב נמצא כי 1 מכל 5 רוכשי דירות מוכן לוותר על חדר שינה אחד או על גראז’ (שטח חניה), לטובת בית ספר טוב יותר. 1 מכל 3 יקנו בית קטן יותר ו-51% יהיו אפילו מוכנים לוותר על שופינג.

במחקר נוסף שנערך בארה"ב, ממשיך גרינברג, במדינת מיזורי – הוכח שקיים קשר חזק בין מחירי הדיור לבין איכות בתי הספר. באותו מחקר נמצא כי קיימת פרמיה של 11% במחירי בתים עבור כל עלייה בדרגה אחת של איכות בית הספר. במחקר שנעשה במדינת פנסילבניה, נמצא קשר חזק וישיר בין מחירי הדיור לבין המשאבים שעומדים לרשות בית הספר היסודי בשכונה.

גרינברג נותן כדוגמא מחקר נוסף שבוצע בקצה השני של הגלובוס – בשנגחאי שבסין. "נמצא כי בתי ספר יסודיים ברמה הגבוהה ביותר בשנגחאי, מעלים את מחירי הדיור בסביבה ב-42%", הוא אומר. לדבריו, "הקשר בין בתי ספר למחירי הדיור מתאים במידה מסוימת לפרדוקס הביצה והתרנגולת – לא תמיד ברור מי הגורם המשפיע על הגורם השני, או מה קדם למה. בתי ספר טובים משפיעים על מחירי הדיור, אך ניתן לטעון שדווקא מחירי הדיור משפיעים על איכות בית הספר, לפחות בעקיפין".

אבי זיתוני, בעלי חברת א.זיתוני הבונה את פרויקט "ECO" בשכונה, "בית הספר שונה מבתי הספר באזור – זהו בית ספר ירוק, הן בבנייה והן בתכנים שהוא מעביר לתלמידים. מטבע הדברים, בשכונה המושכת אוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית גבוהה, גם בית הספר יהיה ברמה גבוהה וימשוך אוכלוסיות מבוססות נוספות. אנו רואים זאת מצוין במשרד המכירות: חלק גדול מהרוכשים מבררים עד כמה הפרויקט קרוב לבית הספר, וזו גם אחת הסיבות שהדירות בפרויקט נמכרות בקצב מהיר מהצפוי".

תגובות