אי אפשר לאמן גורי נחייה בלי לתת להם להיכנס לקניון עם המאמנים שלהם

משפחות אומנה של גורי נחייה קוראות ליו”ר השדולה למען בעלי חיים בכנסת, ח”כ איתן כבל, לסייע בקידומה בדחיפות של הצ”ח שהניחו חה”כ רוזנטל וגילאון, שמטרתה לאפשר לגורי נחייה ולמלוויהם להנות מכניסה חופשית כפי שזכאים הכלבים הבוגרים.

כלבי נחייה משמשים כעיניים לעיוורים רבים ומעניקים להם את היכולת להתנייד, לעבוד ולהיות עצמאים כאחד האדם. בכדי להיות כלב נחייה, גור הכלבים מאומן ומורגל למצבים שונים: עיר הומה וסואנת, ישיבה במסעדות וכל פעולה לה נדרש העיוור. על מנת לסגל לכלב הרגלים אלו יש לחשוף אותו מגיל צעיר לשלל מצבים והתמודדויות להם יידרש בעתיד. עם זאת, במדינת ישראל אין חוק המחייב בעלי עסקים כגון תיאטראות, מסעדות וחנויות מזון לאפשר את כניסת גור הנחייה באימון. עמית אלקבץ, סטודנטית לעבודה סוציאלית מתל אביב, המשמשת כמשפחת אומנה של גור נחייה החליטה לשנות את המצב.

"כיום", אומרת אלקבץ, "בתי עסק יכולים לאסור על כניסת גור נחייה באימון ובכך לפגוע ביכולתו להפוך לכלב נחיה בעתיד. מכיוון שרק חצי מגורי הנחייה אשר מתחילים את הקורס מוסמכים בסופו ככלבי נחייה, חשיפתם למגוון מצבים בגיל צעיר ובתדירות גבוהה, קריטית ומהותית להכשרתם. לעומת גור הנחייה באימון, הכנסת כלב נחייה מחוייבת על פי חוק ואיסורה מהווה עבירה פלילית. מטרתנו היא להשוות את מעמד הגורים ולאפשר גם להם להיכנס לכל מקום".

עוד הוסיפה אלקבץ: "בחצי השנה האחרונה, בן זוגי ואני משמשים כמשפחה אומנת למל, גור נחייה באימון מטעם המרכז הישראלי לכלבי נחייה בבית עובד. תהליך האימון אורך כשנה וחצי והוא מתחיל בשנה הראשונה אצל המשפחות האומנות אשר עושות עבודה זו בהתנדבות. בתור משפחת אומנה, תפקידנו הוא הקניית יכולות בסיסיות לגור בתחילת חייו ולאחר מכן, הרגלת הגור למצבי הליכה מסובכים, המולת אדם ורחוב סואן. מל מצטרף אלינו לכל סיטואציה ומהווה חלק משמעותי מחיינו. אנו משקיעים רבות בחינוכו ובהקניית ההרגלים הנכונים ביותר, על מנת שישמש בעתיד כעיניו של עיוור. היעדר חקיקה ראויה בתחום מציבה אותנו, משפחות האומנה, במצב בו אנו נתונים לחסדיהם של בעלי עסקים שונים ולא אחת מצאנו עצמנו מסולקים בבושת פנים מרשתות מזון ותיאטראות."

לדברי אלקבץ, "בתור משפחת אומנה למל, אנו מתכוונים ללחוץ על חברי הכנסת כבל, רוזנטל וגילאון, על מנת שיקדמו את החוק המשווה את תנאיו של גור הנחייה באימון לאלה של כלב הנחייה. הדבר ישנה באופן מהותי את תפקוד גורי הנחייה ויהפוך חלק יותר גדול מהם לכלבי נחייה בפועל. אין כל הבדל בין גור נחייה באימון לבין כלב נחייה מתפקד. משפחות אשר מתפקדות כמשפחות אומנה ועושות זאת בהתנדבות ומכל הלב אינן צריכות להתמודד עם מצבים מבישים כגון אלו."

תגובות