עובדי הוראה וגמלאים לא יכולים לסמוך עוד על ראש הארגון

מצד אחד ניצב ציבור עובדי הוראה הנדרש לעבודה מסביב לשעון במסירות: עם 41 תלמידים הטרוגניים בכיתה ומצד שני ניצבים בכירים בהסתדרות המורים, גימלאים בשכר, החוגגים עם מאות מיליוני שקלים המורכבים מדמי החברות החודשיים של המורים והגימלאים
כנס גמלאי עובדי ההוראה בישראל: השבוע, נערך כנס גימלאים ביוזמת סיעת נחל בהסתדרות המורים. הכנס נערך בכפר סבא ואליו הגיעו כ-200 גימלאים מכל הארץ. הכנס כוון להביא למודעות הגימלאים, כי סיעת נח"ל בראשותה של גילה קליין, פועלת באומץ, בנחישות ובעקביות, ותמשיך לפעול למען עובדי ההוראה הפעילים והגימלאים כאחד.

את הכנס יזמו הגב’ גליה קליין – יו"ר סיעת נח"ל, ומר שלמה אסף – יו"ר הגימלאים בסיעה. את המשרד לאזרחים ותיקים, ייצג עו"ד גלעד סממה – מנכ"ל המשרד, המתמחה בעינייני חקיקה. עו"ד סממה החליף את השר אורבך שלא הגיע בגלל מחלה.
סיעת נח"ל שולחת לשר אורבך ברכת רפואה שלמה.

בכנס עלו בעיות וסוגיות רבות הקשורות לגימלאים כמו: הסכם קיבוצי שנחתם בין מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן לאוצר ב-2008, ובו לא קיימת כל התייחסות לגימלאים, ולשחיקת סכום הגימלה שאיננה צמודה לטבלת שכר כלשהיא במשק. יחד עם זאת נדונה סוגיית בעלותה ב- 50% של הסתדרות המורים על בנק מסד וההשלכות על מניות "אגודת מסד" של עובדי הוראה עוד לפני שנת 1977. מניות בנק מסד נרכשו כחלק מהתנאים לקבלת הלוואה מהבנק באותה עת.

סיעת נח"ל איננה מתיימרת להיות מועדון לקוחות המפרסם ומציע לעובדי ההוראה באמצעות -SMS מכירת דירות במחירים "אטרקטיבים" בפרויקטים שונים ברחבי הארץ, דיל "אטרקטיבי" ברכישת רכבים מחברות מסויימות וכיוצ"ב. נחל היא סיעת אופוזיציה לוחמת, המתקיימת מתקציב דל ביותר של כ- 28,000 שקלים לפעילותה השנתית, ובתקציב דל זה ניצבת איתנה אל מול חברי כנסת, שרים וגופים ציבוריים ודורשת שינוי ותיקון העוולות בהתנהלות של הסתדרות המורים בראשו עומד מר וסרמן.

חלק ניכר מציבור עובדי ההוראה מייחל לרגע, שבו תתחלף הנהגה, והסתדרות המורים תהווה עבורם איגוד מקצועי וגב איתן. גם ציבור הגימלאים מבקש לקבל מענה לנושאים החשובים לו כעת ויהיו חשובים לכולנו בשלב מאוחר יותר, בעת הפרישה. הדרת הגימלאים מהסתדרות המורים ומהסכמים, איננה מקובלת על סיעת נחל – מדובר בכ- 30,000 גימלאים.

פנייה אל יו"ר הגימלאים בהסתדרות המורים מר ניסקא איננה נענית ולא ניתן להשיגו במשרד. האיש בן 94, עדיין מקבל שכר חודשי מהסתדרות המורים לצד קצבת הגימלה, ובפועל נעלם מעיני הציבור שנזקק לשירותיו.

עו"ד גלעד סממה – מנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים, שהיה אורח הכנס, הביע הבנה עמוקה למצוקת המורים וטען כי יש צורך לתקן עיוות שנוצר. עו"ד סממה, מבקש ללמוד את הנושא ובכוונתו להיכנס לעובי הקורה ולסייע גם בקידום הצעת החוק בכנסת, כמהלך של משרד המשפטים להעביר את הסתדרות המורים מחברה עותומאנית, לחברה לתועלת הציבור, שתנוהל בשקיפות ותהיה מבוקרת על ידי מבקר המדינה.

התמונה לא תהיה שלימה אם לא אתייחס לכתבות בעיתונים השונים ובתקשורת המתפרסים בזה אחר זה, וממש באותה עת בה הלינו גימלאי משרד החינוך על ‘הדרתם מהסתדרות המורים’.

מצבה הקשה של מערכת החינוך בישראל, והקושי של ציבור עובדי ההוראה הפעילים, העומדים שפופים אל מול שר החינוך מר שי פירון. התוכניות החינוכיות השונות והמגוונות, המונחתות חדשות לבקרים בנוסף לאלו הקיימות. הקושי של המנהלים והמורים שלא לקבל על עצמם את המחויבויות הנוספות ובעצם לקבל את ‘דין התנועה’.

מורים מדווחים כאמור על עומס ושחיקה, וכך נוצר מצב כבכל שנה, שמורים צעירים עזבו או מתכוונים לעזוב את המערכת ולפנות לעיסוק אחר לפרנסתם. לאור כל אלו, ציבור עובדי ההוראה פונים ומבקשים שהסתדרות המורים תהווה עבורם איגוד מקצועי תומך ומסביר פנים.
מצד אחד ציבור ניצב ציבור עובדי הוראה הנדרש לעבודה מסביב לשעון וככל שנדרש במסירות: עם 41 תלמידים הטרוגניים בכיתה, ללא סביבת עבודה מתאימה בבית הספר וללא יכולת להשלים את עבודתם בשעות העבודה. מורים נאלצים להמשיך בעבודתם גם בבית כדי לעמוד בזמנים – כמובן על חשבון זמן איכות עם המשפחה, וללא תגמול – מתוך תחושת שליחות וערכיות.

מן הצד השני ניצבים בכירים בהסתדרות המורים, גימלאים בשכר, החוגגים עם מאות מיליוני שקלים המורכבים מדמי החברות החודשיים של ציבור המורים והגימלאים, מכספי האוצר המוזרמים בקביעות וממקורות נוספים. מדובר במאות מיליוני שקלים המוזרמים מידי שנה לקופת הסתדרות המורים וללא בקרה.

הכתבות שפורסמו אתמול ובחודשים האחרונים מותירים את ציבור עובדי ההוראה בתחושה קשה.
והשאלה היא, מהן הדרכים הפתוחות בפני ציבור עובדים אשר מגלה, בהדרגה או בוקר בהיר אחד, שהוא כבר לא סומך על יו"ר הארגון שאמור לייצג אותו ?

שלכם,
עדה רמון

תגובות