סיפור חייהם של ותיקי כפר סבא הונצח על ידי תלמידי הרצוג

תלמידי תיכון הרצוג שמעו, ליקטו ויצרו פרויקט ייחודי המנציח את סיפורי חייהם המרתקים של האזרחים הוותיקים של העיר

תלמידי תיכון הרצוג בכפר סבא לקחו השנה חלק בפרויקט ייחודי ומרגש במהלכו ליוו קבוצת אזרחים ותיקים מהעיר כפר סבא ומצור יגאל ותיעדו את סיפורי חייהם המרגשים. מדובר בדרך ייחודית ללימוד ההיסטוריה במהלכה חוו התלמידים ממקור ראשון את אשר למדו בשעורים.
את הפרויקט, שזכה לשם " תיעוד סיפורי חיים של אזרחיה הוותיקים של כפר סבא", הובילה נילי צור רכזת ההתנדבות בבית חינוך על שם הרצוג בשיתוף עם הגב’ תמי בן אור והגב’ פנינה קלטמן מעמותת "אלומה " ומנהלת מועדון "כיסופים" הגב’ טלי להב.

התלמידים נפגשו עם קשת דמויות מכפר סבא ומצור יגאל השכנה- חלקם שורדי שואה, חלקם יוצאי תימן וחלקם יוצאי מרוקו. מארג אשר מהווה את הרקמה האנושית של מדינת ישראל.

תלמידי יא’ האזינו לסיפורי החיים, התרשמו מתעצומות הנפש של כל אחד מהוותיקים, למדו מניסיונם, וקשרו את העדויות לאירועים הסטורים אשר עליהם למדו בשיעורי היסטוריה, וגילוי תופעות אנתרופולוגיות כמו נישואין בגיל מוקדם והשפעות החברה המוסלמית על היהודים.
מניצולי השואה שמעו על ההתמודדות עם תנאי החיים הקשים בגטו, בריחה ומציאת מקומות מסתור בפני הנאצים. שיא התהליך היה מפגש מרגש בין המרואיינים , המראיינים וההורים , בו הוצגו תובנות מהתהליך. ייחודו של התיעוד התבטא במיפוי סיפורי החיים. המיפוי מהווה חשיבה נוספת על הראיונות פי זיכרון התלמידים, רגש , אסוציאציות הקשרים היסטוריים וחברתיים כל אפשרו למידה חווייתית ומשמעותית.
יהודה בן חמו ראש העיר, "מדובר בפרויקט מעניין ומרגש המפגיש את בני הדור הצעיר עם הדור המבוגר ביותר. הדבר מחזק בעיני את הקשר הבינדורי ותורם ליצירת תחושת אחווה וקשר בין כולם. בני הנוער לומדים כי מאחורי כל אדם מבוגר יש סיפור חיים משמעותי ובאמצעות הקשר האישי לומדים לכבד ולהעריך את האדם שניצב לפניהם. פרויקט זה מחזק גם את ערכי ההתנדבות בקרב בני הנוער ומבחינתי תחושת השייכות, ההזדהות והתרומה לקהילה היא משמעותית מאד".

סמדר גולדשטיין מנהלת התיכון , "פרויקט זה נירקם עם נילי צור רכזת ההתנדבות מתוך רצון להרחיב את מערך התלמידים המתנדבים בתיכון ולחשוף את תלמידנו לסיפור חייהם המרתק של הוותיקים החיים בעיר כפר סבא. לשמוע כיצד נקלטו בארץ וכיצד הם מהווים חלק מהפסיפס האנושי שהקים את מדינת ישראל. כדברי יגאל אלון "עם שאינו מכבד את עברו , ההווה שלו של ועתידו לוט בערפל".

תגובות