“שירה בשפת הסימנים”

קבוצת “שפת הסימנים” מונה עשרות בני נוער מתנדבים אשר בחרו ללמוד וללמד את השפה, ובדרך זו להעלות את המודעות לנושא אנשים בעלי מוגבלות שמיעה

תגובות חמות, "מקיר אל קיר" למופע ייחודי ומרגש "שירה בשפת הסימנים", שהעלו השבוע כ-180 תלמידי בתי-הספר היסודיים מרמת-השרון. מדובר במופע שירה יוצא דופן לזכרו של אריק איינשטיין ז"ל, שכולו היה בשפת הסימנים. האירוע התקיים (א’ 22/6) במתחם בית יד-לבנים ברמת-השרון, בהשתתפות ילדים והורים חרשים, הורי המתנדבים, והקהילה החרשת בעיר וזכה לתשבחות רבות.

המופע הינו סיכום שנתי לתוכנית ההתנדבות המרתקת- "שפת הסימנים", שהינה אחת מעשרות תוכניות התנדבות נוער עירוניות המופעלות ע"י יחידת התנדבות הנוער – עמ"ן באגף החינוך בעיריית רמת-השרון. מדובר בתוכנית ייחודית שצמחה, נהגתה והחלה לפעול לאחרונה בעיר וצמחה מצורך ובקשות מהשטח לתוכנית חינוכית ערכית המשלבת בתוכה תכנים הנוגעים לקבלת האחר, לסובלנות וסבלנות.

האוכלוסייה העיקרית שמשתמשת בשפת סימנים היא אוכלוסיית החרשים וכבדי-השמיעה, בעיקר אלה שנולדו כבדי-שמיעה או שלקו בשמיעתם בגיל צעיר. קבוצת "שפת הסימנים מונה עשרות בני נוער מתנדבים אשר בחרו ללמוד וללמד את השפה, ובדרך זו להעלות את המודעות לנושא אנשים בעלי מוגבלות שמיעה. הפעילות היא חלק מהתוכנית חינוכית-ההתנדבותית "מרגישות לנגישות", המופעלת בכל מערכת החינוך ועוסקת בהיכרות עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים והעלאת המודעות לצרכיהן.

תוכנית ההכשרה של קבוצת "שפת הסימנים" נבנתה על-ידי יחידת התנדבות נוער באגף החינוך בעיריית רמה"ש ומותאמת לכל שכבת גיל, החל מרמה בסיסית ועד לרמת המתקדמים. במקביל, מדריכים בני-הנוער את עמיתיהם הצעירים מכיתות ה’ ומלמדים אותם את שפת הסימנים, במטרה שאלו, ילמדו את כל חבריהם בבית הספר היסודי את שפת הסימנים, ככלי להעלאת המודעות לאנשים בעלי מוגבלות שמיעה.

תחילתה של התוכנית הייחודית של לימוד שפת הסימנים, היה בסיפור האישי של מנהלת יחידת הנוער ורכזת עמ"ן (עיר מתנדבת נוער) באגף החינוך בעיריית רמת השרון, דליה רצון. דליה, מחלוצות הקמת תכנית עמ"ן בארץ, שייסדה את היחידה להתנדבות באגף החינוך ברמת השרון, היא בת להורים חרשים וגם במשפחה המורחבת שלה, אנשים חרשים נוספים.

לאחר המופע זרמו לדליה רצון הרבה תגובות חמות בשיחות טלפון, הודעות ומיילים, מהורים נרגשים שהשתתפו במופע. בין לא מעט התגובות שקיבלה, ציינו ההורים: "דליה יקרה, אני חייבת לשתף אותך בהתרגשות הגדולה שחוויתי הערב. תכנית מדהימה!. אני יודעת שהיו לך שותפים לדרך, אך את הרוח החיה מאחורי המיזם הזה. בזכותך הילדים חוו למידה משמעותית כל כך ואנחנו זכינו להתרגש משירתם הערב. ישר כוח על הפרויקט!".

עוד תגובות שהתקבלו: "חווינו ערב מרגש ביותר, ייחודי ומשמעותי. מי שהיה, זכה להיות חלק ממשהו שאין עוד בשום מקום אחר!. הילדים שלנו היו מקסימים והיה מעורר כבוד לראות אותם! בהזדמנות זו אני רוצה לשבח אותם על שיתוף הפעולה והמחויבות הגבוהה שגילו במהלך תקופת לימוד הנושא ובעיקר בחזרות בהן נדרשו להישאר מעבר לשעות ביה"ס. אסיים בדברי שבח והערכה עמוקה לגב’ דליה רצון מאגף החינוך, שהובילה והפיקה ערב זה, שהיה אך שיאו של תהליך למידה ארוך ומשמעותי אותו הנחתה בכל בתי הספר היסודיים בעיר. כן ירבו אנשים כמותה במערכת החינוך וכן ירבו ערבים מרגשים מעין אלה!".

תגובות