הקשר בין מגנטים, דג שחציו כתום וחציו שחור וארגז חול

עבור ליאת קרן, פסיכותרפיסטית לילדים ונוער ומטפלת משפחתית מוסמכת כל אחד מהפריטים ברשימה יכול להיות כלי עבודה תרפואיטי שעוזר לה לבנות גשר אל המטופלים עימם היא עובדת.

ליאת, נשואה + 2 , תושבת הרצליה ובעלת קליניקה פרטית במרכז העיר. ליאת מטפלת בילדים, בעיקר בגילאי 4 עד 12, עם התמחות בנושא חרדות וכישורים חברתיים (פרטני וקבוצות), בשילוב עם הנחיית הורים וציוותי חינוך.

“הטיפול הוא קצר מועד בעיקרו, הן משום שאני מנחה את ההורים איך להכין את הילד למפגש כך שיגיע ממוקד מטרה, והן משום שבאמצעות נסיוני וארגז הכלים המקצועי שרכשתי, אני יכולה להתאים לכל ילד את הכלי הטיפולי שיאפשר לו להפתח במהירות מבלי לאבד זמן יקר על נסיונות להגיע אליו".

הטיפול מתחיל במפגש מקדים עם ההורים בו ליאת מדריכה אותם איך לרתום את הילד לשתף פעולה ממקום של התגברות על הקושי, כפי שהוא בעצמו מגדיר אותו. כשהילד מגיע לקליניקה ליאת משוחחת איתו באופן גלוי הבונה ביניהם אמון. "כשהילד יודע שאין צורך להסתיר, הטיפול עובד במהירות להילוך גבוה ומכאן אנחנו ממשיכים כשהמפתח הוא לדבר עם כל ילד בשפה שלו".

וכשליאת אומרת "עם כל ילד בשפה שלו" היא מתכוונת להתאמת התהליך הטיפולי לתחומי העניין של כל ילד וילד. במהלך הלימודים והסטאז’ התמחתה ליאת במגוון שיטות לעבודה עם ילדים: תרפיה במשחק (Play Therapy), תרפיה בחול (Sandplay Therapy), תרפיה באמנות (Art Therapy) בנוסף על תאוריות קוגניטיביות, הומניסטיות והתנהגותיות. כיום, בקליניקה שלה, אפשר למצוא ארגז חול,

בית בובות, משחקים מגוונים, ציוד אמנות ואפילו בע"ח. כל ילד יתחבר באופן טבעי לדבר אחר,

והתחברותו תוביל אותה אל הכלי הטיפולי הנכון לו.

כך למשל עם ילדה שסבלה מקשיים חברתיים, כבת לאב ישראלי ואם ממוצא אתיופי, שהתביישה ונשארה להביט בדגים באקווריום, שוחחה ליאת על רגשותיו של הדג שחציו שחור וחציו כתום. עם ילד שאהב לצייר הכינה ליאת ספר ובו ציורים ופתרונות לפחדים שלו ועם ילד אחר שאהב לבנות עם מגנטים יצרה שיח על שינוי ופתיחות מחשבתית מתוך המשיכה ודחיה של המגנט "אם לא הולך כך, ילך בדרך אחרת".

"הבחירה בכלים שהם טבעיים ואינטואיטיביים לילד מאפשרת לו להשתמש בהם גם לבד בהמשך, מבלי להיות תלוי בי וזוהי למעשה המטרה אליה אני שואפת בטיפול. כשילד יודע מה עוזר לו להרגע הוא יכול לעזור לעצמו גם במצבים מאתגרים וההצלחה שלו, בכוחות עצמו, היא חוויה מאוד מעצימה ומחזקת עבורו".

בתחום הקשיים החברתיים, הטיפול מתחיל לרוב באופן פרטני ובהמשך ניתן לשלב את הילדים בקבוצות כישורים חברתיים בהנחייתה, לפי קבוצות גיל שונות:

לגיל הגן – קבוצות של 3 משתתפים בהן רוכשים הילדים כלים חברתיים דרך סיפורים, משחק משותף ויצירה.

לעולים לכיתות א’ – הכנה רגשית-חברתית בהנחייה משותפת עם עינת לביא, מטפלת בתנועה, תוך דגש על התמודדויות עם סיטואציות יומיומיות במעבר מהגן לבי”ס, בדרך של משחק.

לילדי בית הספר – קבוצות עפ"י גילאים (7-9, 10-12) בהנחייה משותפת עם טל נדלר. הילדים בקבוצות הם "ילדי פלא" ובכל מפגש הם משתתפים פעילים בסיפור הרפתקאות בידיוני שכתב טל, כשליאת משבצת אותם במודע לתוך סצנות המאפשרות להם לחוות העצמה אישית ולמידה המשפיעה גם על חייהם האישיים.

לדברי ליאת "ילדים יכולים להגיע לקבוצות מסיבות שונות: אחד ביישן, אחד שתלטן, אחד אימפולסיבי או מציקן ועוד. בקבוצה יש להם הזדמנות להפגש ולחוות חוויה מעצימה מעצם האפשרות להתנסות חברתית מהנה ובטוחה בה הם מקבלים כלים שישרתו אותם גם בשגרה.

את הכשרתה המקצועית רכשה ליאת בארה"ב שם שהתה המשפחה במשך 11 שנים. ליאת סיימה את לימודי התואר השני בפסיכולוגיה ייעוצית, בפקולטה לפסיכולוגיה, באונ’ סנטה קלרה, בקליפורניה, כשהיא מתמקדת בטיפול בילדים. במקביל ללימודיה ועד תחילת ההתמחות המקצועית (סטאז’), עבדה ליאת בגן ילדים, תחילה כסייעת ובהמשך כגננת. ושם נחשפה והפנימה את הגישה האמריקאית לפתרון קונפליקטיים חברתיים בין הילדים, השמה דגש על תקשורת בין אישית והדברות. "כך למשל אם שני ילדים רבים על צעצוע, משקפים להם את הסיטואציה "שניכם רוצים לשחק בדובי, אבל יש רק דובי אחד". בגיל שנתיים מציעים להם אפשרויות לבחירה "אתם יכולים לשחק איתו ביחד או לעשות תורות", בגיל שלוש שואלים אותם מה הם מציעים ובגיל ארבע כבר מתמוגגים לשמוע אותם מסתדרים בעצמם ומציעים פתרונות יצירתיים."

הדרישות בקליפורניה להוצאת רשיון טיפולי אחרי התואר הן מהמחמירות בעולם – 3,000 שעות עבודה תחת פיקוח (בארץ הדרישה היא לכרבע מכמות השעות) ושני מבחני הסמכה. עבור ליאת זו היתה הזדמנות פז לצבור 6 שנים של נסיון מקצועי עשיר, אותו מיקדה בעיקר בילדים ומשפחותיהם.

במשך שנתיים טיפלה ליאת באופן פרטני וקבוצתי בילדים, נוער, מבוגרים ומשפחות במרכז ג’יארטו לנפגעי התעללות מינית במשפחה. 5 שנים נוספות התמחתה ליאת בתהליכים טיפוליים בבתי ספר יסודיים, שם עבדה עם הילדים בעיקר על התחום הרגשי והחברתי, באופן פרטני וקבוצתי וכן ערכה הדרכות צוות. באפריל 2008 עברה ליאת בהצלחה את 2 מבחני ההסמכה ומספר חודשים לאחר מכן חזרה המשפחה לארץ.

כאמא וכאזרחית מעורבת פעילה ליאת גם מחוץ לכותלי הקליניקה ומאז שובה ארצה כבר הספיקה לרשום לזכותה גם מספר הישגים בתחומים קהילתיים: היא השתתפה בבניית מצע החינוך של "קדימה", עם ח"כ לשעבר, רונית תירוש, יזמה הקמת כיתה קטנה לליקויי למידה בבית ספר ברנדיס, בהרצליה, הקימה קבוצה לקידום עסקים עצמאים דוברי אנגלית ברעננה ונמנית על צוות המומחים הכותבים בקביעות בערוץ ההורים של ynet .

עוד על ליאת קרן באתר שלה: liatkeren.com

תגובות

תגובות