הקושי שבתיווך נכסי יוקרה

את הקושי שבתיווך ניתן לראות היום בכל רחבי הארץ
הקושי שבתיווך נכסי יוקרה: נתונים המגיעים ממשרדי תיווך מצביעים על קושי מסוים במכירה או השכרה של נכסי יוקרה. נתונים אלו מגובים במאמץ חקיקתי מקיף, שמטרתו למנוע את האטרקטיביות של עסקאות נדל"ן וכך להביא לירידת מחירים. אך במקום שהתקנות יעבדו לטובת הציבור הרחב ויקלו על מחירי הנכסים המיועדים עבור מעמד הביניים, הן פוגעות דווקא בתחום של תיווך נכסי יוקרה.

את הקושי שבתיווך ניתן לראות היום בכל רחבי הארץ. מה שהתחיל בתור תופעה המזוהה עם איזור גוש דן ובעיקר עם הערים תל אביב, גבעתיים או הרצליה, זלג צפונה ומגיע עד נתניה וחדרה. בדרום בא לידי ביטוי הקושי בעיקר בערים גדולות כמו באר שבע או אפילו אילת. כדאי להבין כי בניגוד לתחומים אחרים, תיווך של נכסים יוקרתיים פונה מלכתחילה לקהל יעד מצומצם למדי. קהל יעד כזה רגיש לשינויים בתחום הנדל"ן ולעיתים קרובות הוא סופג את ההשלכות השליליות של חוק מע"מ אפס, דיור ציבורי או הטלת מיסים גבוהים על תושבי חוץ.

מה צופן העתיד?

המצב כיום מרמז במידה מסוימת על מה שצפוי להתרחש בשוק הנדל"ן בכלל ועל נישת נכסי היוקרה בפרט. במשרד האוצר עובדים קשה כדי למצוא תכנית שתצליח לשלב בין כל היתרונות של עסקאות נדל"ן. מצד אחד, המדינה רוצה להתגייס למען צרכי הציבור ולחוקק תקנות שיקלו על המחירים. מצד שני, אף אחד לא מעוניין לפגוע באטרקטיביות של וילות יוקרה, דירות פנטהאוז, בתי באוהאוס ועוד אשר משרתים משפחות, לקוחות פרטיים ומשקיעים ויש להם חלק נכבד ביציבות של שוק ההון. העתיד של תיווך הנכסים היוקרתיים לא אמור להשליך על פעולות תיווך אחרות.

מומחים מהתחום גורסים כי נדרשת הפרדה מוחלטת בין טיפול רגולטורי בנכסי יוקרה לבין טיפול בנכסים אחרים. מלבד ההיבט הכלכלי, כדאי לשמור על האטרקטיביות של שוק ההון גם כדי למנוע קריסה של מערכת המשכנתאות והבנקים. בתחום צפוף ודינאמי כמו נדל"ן עלול כל מהלך קטן לגרום לאפקט דומינו. קולות בכנסת וגם בציבור הרחב קוראים לרגולציה רחבה יותר על תחום הנדל"ן, אולם היא לא אמורה לבוא על חשבון הערכת שווי של הנכסים.

הפתרון: מעורבות מקצועית של מתווכים

אין ספק כי הפתרון הוא מעורבות מקצועית של מתווכים. אנשי מקצוע מן הסוג הזה מכירים היטב את הסוגים השונים של נכסי היוקרה, הם עוקבים מקרוב אחר שינויים המתרחשים בענף הנדל"ן והם גם בקיאים בצרכי הלקוחות. מתווכים המתעסקים עם נכסים אלו יכולים לספק עבור הממשלה וגורמי הרגולציה מידע חיוני. התייעצות עם מתווכים אלו היא חיונית לצורך שמירה על השוק ושיפור התנאים הקיימים בו.
לסיכום, הקושי שבתיווך נכסי יוקרה מובן לאור החששות של המשקיעים, אולם הדרך להתמודד איתו עוברת במעורבות של כמה שיותר אנשי מקצוע.

תגובות

תגובות