חורשת פסקל-אוסישקין | מאת שרונה לימן

פניה לכל חברי מועצת העיר בכפר סבא: כיצד תפעלו כדי לשמור ולשמר אתר ייחודי זה, עם סיפור יוצא דופן בעל חשיבות לאומית ולא מקומית?
לחברי מועצת העיר
מאת: שרונה לימן

חורשת פסקל-אוסישקין
אדונים וגברות נכבדים,

בעוד שנתיים וחצי, בניסן/אפריל של שנת תשע"ז 2017, ימלאו 100 שנים לגירוש יהודי ת"א-יפו. כמחצית המגורשים הגיעו אז למושבה הקטנטנה כפר סבא ושהו בה קרוב לשנה. תושבי המקום, 14 משפחות, עשו ככל יכולתם להקל על סבלותיהם של הפליטים ול"ארחם" יפה. זאת בניגוד למושבות אחרות אשר לא קיבלו את המגורשים, או הסכימו לקבל מספרים קטנים הרבה יותר.

הסיפור של מגורשי ת"א-יפו בכפר סבא היה כ"כ ייחודי ויוצא דופן, עד שמייד בתום המלחמה קראו תושבי נוה-צדק רחוב בשכונתם ע"ש כפר סבא, לאות הכרת תודתם העמוקה.

מהחורשה הגדולה בה שהו הפליטים נותרו שני שרידים קטנים. שני איים אילו, בשל נסיבות שהזמן גרמן, לא שייכים כיום לעירנו מבחינה מוניציפאלית, והם בבעלות פרטית. חלק מהעצים חולים או גוססים, המקום מוזנח, ומשמש לפעילות של קבוצת משחקי דמיון. (פעילות הקבוצה כשלעצמה אינה שלילית, פרט לכך שהם חופרים תעלות החושפות את שורשי העצים, ומסכנות את בטיחות ההולכים בחורשה.)
מאידך, העצים הבריאים מרשימים מאוד, ומגוון מפתיע בעושרו של חי וצומח: חרקים, ציפורים, יונקים, עשבוניים, גאופיטים ושיחים חי במקום.

כל העושר הביולוגי וההסטורי הזה נמצא בסכנת היעלמות בשל כוונות בעל הקרקע ועיריית הוד השרון לממש תכניות בנייה.
ושאלתי לכל אחד ואחת מבינכם, נבחרי הציבור: מה אתם מתכוונים לעשות בשנתיים וחצי הבאות (בתוך הקדנציה שלכם), כדי לדאוג שניתן יהיה לציין את הארוע ההיסטורי בחורשה יפה ומטופחת ומכבדת, ולא ליד שלט בודד של שביל ראשונים הניצב ליד בנין מסחרי….? כיצד תפעלו כדי לשמור ולשמר אתר ייחודי זה, עם סיפור יוצא דופן בעל חשיבות לאומית ולא מקומית? איך תדאגו להעניק לכפר-סבא אתר נוסף, פנינת טבע עירוני שכה חסר לנו, מקום שמזמן חינוך מחוץ לכתלי הכיתה ולמידה משמעותית (שכה מדובר בה)? אילו פעולות תנקטו כדי שלא נאלץ לבכות בדיעבד על אובדן של ריאה ירוקה וחתיכת מורשת?

אשמח לקחת כל אחד ואחת מכן לסיור בחורשה, או להגיע למקום שתבחרו כדי להראות מצגת היסטורית ולספר את הסיפור המופלא של המקום.
אני ממתינה בקוצר רוח לשמוע את תשובתכם לשאלותי,

בברכה

שרונה לימן
(למען הסר ספק – אני כותבת לכם כאדם פרטי, ללא קשר לאף מוסד עירוני).

תגובות