בגלל האנטנות: ההורים משביתים את הלימודים בשכונה הירוקה בכפר סבא

בעקבות הכתבה בערוץ 2 על הילדים שחלו בסרטן, הורי בי״ס הירוק 80 בכפר סבא החליטו לשבות החל מיום שישי הקרוב

השבתת מערכת החינוך בשכונה הירוקה בכפר סבא:
העירייה הקימה שני בתי ספר יסודיים בשכונה הירוקה וממש בסמוך אליהם נתנה אישור לחברות הסלולר, להתקין אנטנות סלולריות – 2 במספר והשלישי בדרך!

ההפגנה בשישי הקרוב (12.9) ב7:30 בבוקר והשביתה החל מיום שישי באה במטרה אחת: להעתיק את האנטנות למקום אחר ומיד!

במדידות שנערכו בבית-הספר החדש ב-80 לא התקבלה תוצאה מוצלחת כל-כך, כאשר הנושא הכאוב ביותר הוא שבכיתות מסוימות באגף המערבי התקבלו ערכים גבוהים יותר מ-0.2.

כמענה מידי הוחלט על העברת תלמידי הכיתות ב-80 שבהן נמדדו הערכים הגבוהים ביותר לכיתות במבנה אחר, אך ההורים החלו כעת לדון באפשרות של הקמת קרוואנים מחוץ לבי״ס כדי להעתיק לשם את כל כיתות בי״ס! 

מהעירייה נמסר :"ראשית נציין כי כל הפעולות שאנו פועלים ממוקדות במישור המעשי, נכון כי ניתן לשאול ולברר כיצד לפני 15 שנה תכננו בתי ספר במקום זה, או לחלופין להציע כי בשכונות הירוקות לא תהיה קליטה סלולרית לתושבים אך אנו , כאנשי מקצוע, עוסקים בדברים שהינם ברי ביצוהעיר כפר סבא חרטה על דגלה את נושא הקיימות והשמירה על הסביבה כנושא בעל חשיבות עליונה. לאור כך נוקטת הנהלת העיר בצעדים רבים, בעלות גבוהה ותוך הקדשת משאבים רבים על מנת לקדם תחום זה.

מזה למעלה מארבע שנים מתבצעת פעילות רציפה מול חברות הסלולר מתוך מטרה להקטין את כמות האנטנות בעיר, לשנות את זוויות השידור, לנטר באמצעות מערכת ייחודית לעיר את רמות הקרינה במהלך כל שעות היממה וזאת לאור מחויבות מוחלטת לשלום התושבים ובריאותם.

עוד מובן וברור לנו כי נושא הסלולר והסכנות הצפויות ממנו אינו ברור עדיין מספיק ויעידו על כך פערי הדעות במחקרים השונים, בתקנות ובחוקים. אנו פועלים מתוך עיקרון הזהירות המונעת ונוקטים משנה זהירות על ההמלצות הקיימות כיום.

גם בכל הקשור לבית הספר החדש בשכונה 80 אנו נוקטים באותה גישה. לא חסכנו ולא נחסוך ונבצע כל פעולה ריאלית על מנת להקטין את רמות הקרינה בכלל ובמוסדות החינוך בפרט ככל שניתן.

ברצוננו "לעשות סדר" ולעדכן בצורה מפורטת בנושא:

המלצת ארגון הבריאות העולמי לרמות קרינה עומדת על 400 מיקרו-ואט/סמ"ר.
מדינת ישראל, מתוך עיקרון הזהירות המונעת ממליצה על 10% בלבד מהמלצת ארגון הבריאות העולמי וממליצה על 40  מיקרו-ואט/סמ"ר וזאת לעומת מדינות מסוימות באירופה אשר קבעו את התקן המחמיר ביותר כיום שעומד על 1 מיקרו-ואט/סמ"ר (קיים מודל נוסף שנקרא "מודל זלצבורג" אשר עומד על 0.1 מיקרו-ואט/סמ"ר אולם ככל הידוע לנו מדובר במודל תיאורטי ולא ישים – אף בעיר זלצבורג רמות הקרינה שנמדדו גבוהות פי 40 ממודל זה). 

עיריית כפר סבא החליטה ליישר קו עם התקן המחמיר ביותר הקיים בעולם כיום – 1 מיקרו ואט/סמ"ר ובמוסדות חינוך לשאוף להוריד את הקרינה לערכים המינימליים האפשריים ובכל מקרה מתחת לערך שלא יעלה על 1 מיקרו-ואט לסמ"ר. 
מדובר במהלך חסר תקדים ברמה הארצית וגם בתחום זה עיריית כפר סבא גאה להיות חלוצה.
מעבר לכך קיימת המלצה של היועץ החיצוני אותו שכרה העירייה לשאוף לערך נמוך עוד יותר של 0.2 מיקרו-ואט/סמ"ר. זהו ערך שלא קיים בשום מקום במדינה כסטנדרט מחייב ונמוך מהערכים המחמירים ביותר. הגעה לערך אינה אפשרית ללא שיתוף פעולה של הספקיות. עיריית כפר סבא תפעל ברוח ההמלצה להורדת רמות הקרינה ככל שניתן.

עיריית כפר סבא החליטה ליישר קו עם התקן המחמיר ביותר הקיים בעולם כיום – 1 מיקרו ואט/סמ"ר ובמוסדות חינוך לשאוף להוריד את הקרינה לערכים המינימליים האפשריים ובכל מקרה מתחת לערך שלא יעלה על 1 מיקרו-ואט לסמ"ר.
מדובר במהלך חסר תקדים ברמה הארצית וגם בתחום זה עיריית כפר סבא גאה להיות חלוצה.

במהלך החודשים האחרונים בוצעו בדיקות קרינה רבות ברחבי השכונות הירוקות ודו"חות אלו הועברו במלואם לוועדי השכונות והנהגת ההורים.  זה המקום לציין כי כלל הפעולות שבוצעו היו בשיתוף פעולה מלא והדוק עם נציגי ועדי השכונות והנהגת ההורים אשר מקדישים ממרצם למען השכונה ותודתנו על כך רבה.
בדיקות הקרינה העלו כי הן בבית הספר בשכונת הזמר העברי והן בבית הספר בשכונה 80 רמות הקרינה נמוכות מהתקן המחמיר ביותר בעולם.

לאור קירבת האנטנות הסלולריות למבני בתי הספר בוצעו ויבוצעו הפעולות הבאות:

1.  ראש העיר יוביל מהלך ארצי לתיאום בין משרדי הממשלה השונים (משרד החינוך, הפנים והמשרד להגנת הסביבה) לקביעת מדיניות מחמירה בכל הקשור לקירבה הפיזית של אנטנות סלולריות למוסדות חינוך.

2.  עיריית כפר סבא תפעל בשיתוף פעולה עם גופים נוספים ככל שיידרש מול המשרד להגנת הסביבה על מנת לעדכן את המלצותיו לרמות קרינה מירביות במוסדות חינוך ולקבוע תקן מחייב ומחמיר לנושא זה וזאת תוך יישור קו עם המחקרים המובילים בתחום.

3.  עיריית כפר סבא, תתנגד באופן גורף ונחרץ לכל בקשה להוספת מתקני שידור נוספים בקירבת מוסדות החינוך- יצוין כי נכון להיום הסמכות לאישור מתקני שידור והצבתם אינה של העירייה אלא של מדינת ישראל ועל כן יתקיים המהלך שצוין לעיל מול רשויות המדינה.

4.  העירייה, בתיאום עם ועד השכונה והנהגת ההורים , שכרה מומחה חיצוני, מר רם דישון, אשר מהווה סמן ימני בכל הקשור למאבק להפחתת ערכי הקרינה.
אנו ממליצים לקרוא את דו"ח הבדיקה של רם דישון בצורה מלאה על כל סעיפיו וההקשרים ביניהם.

5.  מר דישון מלווה אותנו בייעוץ באופן רציף ואמירתו הברורה והחד משמעית היא שברמות הקרינה הקיימות כיום בבית הספר על כלל כיתותיו וחצרותיו לא נשקפת סכנה בריאותית למי מבאי בית הספר.

6.  בוצעו פגישות עם מנכ"ל פורום חברות הסלולר ועם נציגי כלל החברות בהן הוצגה דרישה להסיט את אלומות השידור באופן כזה בו לא יהיו אלומות שידור אשר מכוונות לבתי הספר או לחצרות. לאחר מו"מ קשה ומספר פגישות הושגה מטרה זו.

7.  נדרוש מחברת סלקום להסיט את אלומות השידור אף יותר, על מנת לנסות ולהפחית עוד את רמות הקרינה.

8.  תבוצע בחינה חלופית בליווי מקצועי ובשיתוף חברות הסלולר מתוך מטרה לאתר אתר חלופי טוב יותר לתרנים הקיימים.

9.  פעולות הניטור יימשכו באופן רציף והמידע העולה בהן יובא במישרין לידיעת כלל ההורים.

10.  נקדם מול הנהגת ההורים ומול הנהלת בית הספר מציאת פתרון לאיסור שימוש בסלולר ברחבי בית הספר מתוך דאגה לשלום הילדים. במידה ויימצא כי פתרון זה הנו אפשרי ומתקיים, בכל הכיתות או בחלקן, נוכל לבחון יחד עם הנהגת ההורים הוספת אמצעי מיגון פיזיים כהגנה נגד הקרינה.

11.  בטווח הזמן המיידי וטרם פתיחת שנת הלימודים סוכם כי נמקם את כיתות האם בחדרים בהם נמדדו ערכי הקרינה הנמוכים ביותר גם אם הדבר כרוך בהעברת כיתות ממקומן המקורי.
אנו מתחייבים להמשיך ולשתף אתכם בכל מידע ובכל פרט הנוגע לשלום ילדיכם ובריאותם ולפעול ללא לאות, בשקיפות, נחישות ושיתוף פעולה מלא על מנת להפחית את רמות הקרינה".

תגובות