“האם הדבר החשוב ביותר היה השיפוץ כמטרה מבלי לראות את טובת המבוגרים?!’

תושבים רבים מכפר סבא שהגיעו לחנוכת היכל התרבות ששופץ בעלות של כ-70 מיליון שקלים מתלוננים על ביטול היציאות התחתונות המקשות עליהם מאוד, על שדה ראיה לקוי לחלק מהקהל ועל השקעת עתק שלא לקחה בחשבון את קשיי המבוגרים. ותערוכת “אז ועכשיו” שקישטה את הקירות מימי גלר נעלמה

תושבים מתלוננים על בעיות נגישות ובטיחות בהיכל המשופץ בעלויות של מיליונים "חלק מתושבי העיר הנם גמלאים שחלקם מתקשה בהליכה ובמקום שיכנסו או יצאו מהאולם כפי שהיה בעבר עתה עליהם לרדת במדרגות בזוית לא נוחה", כתב אחד מתושבי העיר הוותיקים להנהלת העירייה "יושבי השורות הראשונות חייבים לעשות דרך ארוכה מלמטה עד ליציאה. אילו הייתה דלת כבעבר –יכולנו להיכנס ולצאת בקלות. עמדתי בשורה 17 וצפיתי בפקק העצום שנוצר ביציאה מהאולם. אינני ארכיטקט, אלא אזרח המבקש שיכבדו אותו ויסייעו בקשייו ואינני מבין כיצד מתכנני המבנה שיפצוהו בצורה המכבידה והמסכנת את באי האולם!".

עוד הוא מציין בפנייתו "האם תרגלתם יציאת אדם מבוגר מהאולם, האם תירגלתם יציאת אדם מגובס מהאולם? יש לי תחושה שהשיפוץ שהיה הכרחי נעשה לא כדי לשמר את המבנה שהיה נוח אלא גם שונה כדי להוכיח ולהצדיק את ההשקעה הכספית האדירה והמאכזבת!!! אתם ודאי תיטענו כי קבלתם את כל האישורים המתאימים מהמשטרה, מכבי אש וכו …אולם לא קיבלתם את האישור למבנה מהאזרח הזקוק לשרותים
נוחים".

תושבת נוספת פנתה גם היא בנושא "הייתי בהופעה של עידן רייכל שהייתה מדהימה אך בדרך החוצה מההיכל לכוון וייצמן כל המרצפות של המדרכה משובשות ומתנדנדות. חברה אמרה לי שכבר התלוננה על זה בעירייה אך דבר לא נעשה. זה מקום שעוברים בו המון אנשים וניתן ליפול שם בקלות. בנוגע להיכל ישבנו בשורה ראשונה ביציע משם לא רואים חצי במה כל ההופעה היה צריך להתכופף קדימה הכסאות לא מספיק עמוקים חצי ירך מחוץ לכסא. הם לא נוחים וצפופים.
בנוסף ביציע כמעט לא מרגישים את המיזוג. לא ראיתי את האולם אך היציע היה מאד מאכזב והשטיחים היו מלוכלכים. שמעתי חוות דעת דומות מאחרים".

דוברת העירייה הפנתה את תשובת האדריכלים למתלוננים:"תכנון השיפוץ והשדרוג של היכל התרבות כפר סבא נעשה בהתייחס למורכבות הפרוגרמתית והתפקודית של כל הפונקציות הייחודיות הפועלות במבנה : אולם מופעים, ספריה עירונית, בית יד לבנים, מוזיאון ארכיאולוגי ומשרדי אגף התרבות. השיפוץ תוכנן ונבנה בשלבים תוך התייחסות ללוחות הזמנים והתקציב של הפרויקט. כל זאת מתוך התחשבות וכבוד רב למעטפת הבניין הקיימת ולכל האלמנטים המרכזיים שראויים לשימור. אולם המופעים תוכנן באופן ורסטילי אשר יאפשר קיום מופעי תאטרון, מופעים מוגברים ואף מוסיקה קלאסית, וכל זאת תוך יצירת חווית תרבות ייחודית – ארכיטקטורה, תאורה ואקוסטיקה. בתכנון האולם הושם דגש רב על זוויות ראיה מצוינות מכל המושבים תוך הקפדה יתרה על איכויות אקוסטיות ברמה בין לאומית. את התכנון ליוו יועצי תאטרון ואקוסטיקה הבכירים בארץ ובשיתוף עם חברת תכנון וביצוע מערכות סאונד המובילה בעולם.
למשרדנו ניסיון רב בתכנון מבני ציבור מורכבים. בין המבנים הבולטים שנבנו בשנים האחרונות הנם: המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, היכל התרבות יבנה ובית המשפט בתל אביב. כבכול פרויקט עבדנו עם צוות יועצים מהבכירים בתחומם, ועל פי כל דרישות החוק והרשויות. הפרויקט קיבל את כל האישורים הנדרשים מרשויות הכיבוי ומכון התקנים הן בשלב התכנון והן בשלבי הבנייה והאכלוס.
תחום הבטיחות הוביל את הפרויקט לכל אורכו. מטרתו הראשונית של הפרויקט הייתה לשפץ ולשדרג את ההיכל על פי דרישות הבטיחות המחמירות ביותר. את התכנון לווה משרד ש. נתנאל, מהנדסים, מהמשרדים הבכירים והמקצועיים ביותר בארץ. בתכנון הבטיחות של האולם הושקע מאמץ רב והשקעה כלכלית כבירה. האולם בכפר סבא הנו אולם המופעים הראשון בארץ אשר תוכנן על בסיס
תוכנה ותקנים לניהול עשן בעת שריפה. נערכו מספר רב של סימולציות ממוחשבות ובדיקות פיסיות בשטח אשר מבטיחות אפשרות של הימלטות הקהל בזמן סביר וללא כל פגע. לצורך כך אף הוספו מערכות יניקת עשן ייעודיות אשר מופעלת בעת אירוע. לאולם שלוש יציאות חירום וליציע שתי יציאות חירום נפרדות. כל יציאות החירום מובילות אל החוץ כנדרש בחוק. כולי תקווה כי לא נזדקק לבחון את מערכות הכיבוי באירוע אמת, אך בטוח כי הן תפעלנה להצלת חיים בעת אירוע שכזה". 

תגובות