כל מה שלא ידעתם על התצפיתניות הלוחמות שלנו: ראיון עם מפקדת נטלי ששון מכפר סבא

צופה רחוק: המוטיבציה לשרות כתצפיתנית נמוכה למדי אך ההערכה לתצפיתניות הלוחמות שלנו גבוהה בעיקר לאור העובדה שהן מצליחות לא אחת לסכל פיגועים. התצפיתניות שומרות גם על הכבישים המרכזיים בלב המדינה, ביניהם כביש 6. תפסנו את מפקדת פלוגת האיסוף לשיחה על תפקיד התצפיתנית, היתרונות הקשיים ומה שביניהם
דרכה הצבאית של נטלי, התחילה בחודש ינואר בשנת 2010. בפנים זעופות היא הגיע לקורס התצפיתניות "לא רציתי להגיע לתפקיד תצפיתנית" מספרת לנו נטלי, היום- סגן נטלי ששון, מ"פ איסוף ומפקדן של התצפיתניות, בחטיבה המרחבית אפרים הנמצאת באזור יהודה ושומרון "בת דודתי, שירתה בתפקיד תצפיתנית, אז ממנה התחלתי להבין קצת יותר על התפקיד שבהתחלה היה נראה לי כמו עונש".

היום מדברת נטלי על תפקיד התצפיתנית, בהערכה רבה. "בעיני התצפיתנית הוא התפקיד הכי טוב בצבא, ושהצבא יכול להציע לבחורה. התפקיד מכיל בתוכו המון איכויות ומציע לבנות שירות משמעותי מאוד. התפקיד מלמד את הבנות משמעת עצמית, חברות אמיתית ומציע בית שני לבנות- החמ"ל שהן נמצאות בו. הבנות יוצרות אווירה ומקום שהוא מאוד נוח, חמים ומשפחתי. אלו איכויות שאין בכל מקום. היתרונות הגדולים בתפקיד, העשייה והתרומה האמיתית, מגמדים את החסרונות, בטח לעומת התוצאות שהחיילות מגיעות אליהן".

נטלי עברה כברת דרך ארוכה במערכת הצבאית. היא התחילה את דרכה בתור תצפיתנית, יצאה לקורס מפקדות, וחזרה להיות סמלת בחמ"ל בו שירתה, לאחר מכן המשיכה להשלמות הקצונה ויצאה לקורס הקצינים. היא חזרה לפקד בתור מפקדת מחלקה בגזרה באזור דרום הארץ ופיקדה על שלוש עמדות של תצפיתניות בו זמנית. היא המשיכה לתפקידי פיקוד נוספים, הייתה סגנית מפקד פלוגה בבית הספר לאיסוף קרבי, ולבסוף לאחר תפקידים נוספים וקורס ייעודי, הגיע לתפקיד מפקדת פלוגה בגזרת החטיבה המרחבית אפרים.

"רוב המ"פ בתפקידי האיסוף הקרבי הן נשים" מפתיעה אותנו נטלי "יש עדיפות לבנות שהיו תצפיתניות לתפקיד הזה. אך כמובן שיש גם בנים שהיו לוחמי איסוף קרבי שמגיעים לתפקידי הפיקוד הנ”ל " מוסיפה. "ההבדל העיקרי הוא הבנת התפקיד מהשורש, יש צורך במפקדים ברמה הפיקודית וברמה הפרקטית.

צריך להבין את תפקיד התצפיתנית לעומק, ובמקביל להכיר את התצפיתנית כאדם. אחד מהתפקידים המרכזיים שלנו זה להעניק חינוך לחיילות ולא ‘רק’ לזרוק הוראות מלמעלה. כשאתה מכיר את התפקיד מהשורש אתה מצליח להעביר את התכנים באופן ערכי יותר והתוצאות בעקבות זאת לא נסתרות מהעין. אחד האתגרים הגדולים ביותר זה לצפות את המגיע. התצפיתנית מכירה את הגזרה בצורה יוצאת מן הכלל ובעקבות כישורים אלה היא יודעת גם להגיד איפה עתיד להתרחש אירוע בטחוני כלשהו ובעקבות כך, גם איך למנוע אותו".

"התצפיתנית מגיעה לרמת ידע אבסולוטי על הגזרה בה היה משרתת. בזמן שגרה יש כל הזמן המוכנות שיא. הרי בסופו של דבר, המוכנות במבצע או באירוע נמדדת לפי הידע של התצפיתנית, יכולת הזיהוי שלה, והידע שלה את הגזרה. תצפיתנית מכירה כל אבן בגזרה, כבר קרו לנו אירועים בהם הזיזו אבן בודדה בשטח וידענו לזהות את זה בזמן בגלל ההיכרות שלנו עם השטח. התצפיתנית היא ‘יועצת לענייני איסוף’. בסופו של דבר הכוחות יודעים להגיע למקום האירוע בזמן ולמקום הנכון, בזכות התצפיתנית שיודעת לכוון אותם באופן מדויק ותוך סנכרון הכוחות השונים" מספרת בגאווה סגן נטלי.

"אנחנו נמצאות בכל מקום ובכל זמן. לא תמיד יודעים על קיומנו, ואנחנו עושים את העבודה בשקט ובנאמנות. אך אנחנו בלב העשייה. המבצע האחרון בעזה-"צוק איתן" שם את התצפיתנית בקדמת הבמה והראה את העבודה המרובה שלנו והתרומה שלנו לפעילות, לסגירות המעגלים ולסיכול פיגועים ומחבלים. בגזרת החטיבה בה אני נמצאת- עובר אחד הכבישים המרכזיים בארץ- כביש 6. ואזור כפר סבא ורעננה שקרובים לשם. זה הביטוי הגדול ביותר של העבודה שלנו. האזרח שקורא על אירועים כאלה ואחרים, לא רואה את העבודה מאחורי הקלעים, הוא לא יודע מי זיהה ומי המליץ לפרוס מחסומים כדי למנוע את האירוע. בסוף בתקשורת שומעים על ניסיון פיגוע ולא אירוע שהתממש. לתצפיתניות יש הרבה אחריות וצריך לתת להן יותר קרדיט בנושא". מסכמת נטלי.

"הסיפוק הגדול ביותר, זה כשרואים את התוצאות. כשבעזרתך הגיעו לסגירת מעגל, כשמנעת אירוע. זה תפקיד שהמוטיבציה לגיוס אליו היא מאוד נמוכה, אך ככל שמתקדמים בתפקיד ומבינים את האיכויות שלו ואת כמות התרומה והחשיבות שלו, המוטיבציה לא מפסיקה לעלות".

תגובות