3 שנות מאסר לאח שהתחזה לאחיו והוציא כספים במרמה מהבנקים להימורים

שופט בית המשפט השלום בכפר סבא מיכאל קרשן גזר 3 שנות מאסר על תושב כפר סבא שהתחזה לאחיו, הציג מסמכים מזויפים לבנק והוציא ​מיליוני שקלים במרמה לצורך הימורים

​הנאשם בן  33, הורשע על יסוד הודאתו בעובדות כתב אישום מתוקן בביצוע שתי עבירות גניבה, שמונה עבירות של התחזות כאדם אחר​,​ שתי עבירות של קבלת דבר במרמה; ארבע עבירות של הונאה בכרטיס חיוב בנסיבות מחמירות ושבע עבירות של שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות​.

לפי עובדות כתב האישום, כחמש שנים נהג הנאשם להמר באתרי אינטרנט, וכתוצאה מכך צבר חובות המסתכמים בכ-2 מיליון ₪. כמו כן, בחודש אפריל 2013 הוכה הנאשם ונדקר על ידי שניים מנושיו. על מנת ליצור מקור להחזר חובותיו פתח הנאשם במרמה חשבונות במספר סניפי בנק שונים תוך התחזות לאחיו, נטל הלוואות באמצעות חשבונות אלה ועשה שימוש בכרטיסי אשראי אותם קיבל מהבנקים השונים. הנאשם ביצע עבירות מרמה נוספות, והסכום המצטבר אותו קיבל במרמה הסתכם ב- 360,861 ₪.

הנאשם נטל מחדרו של האח את תעודת הזהות שלו, וכן תדפיסי חשבון עו"ש ואישור לימודים על שמו. הנאשם יצר קשר עם הנהלת החשבונות של חברה בה הועסק אחיו, הציג עצמו כ​אחיו וקיבל לבקשתו את תלושי המשכורת שלו.​ בהמשך פתח חשבון על שם אחיו ממנו הוציא במרמה ​הלוואה בגובה 45,000 ₪, משיכת 59,900 ₪ מהחשבון, וכן קבלה במרמה של כרטיס אשראי וביצוע 72 עסקאות אשראי בסכום כולל של 20,677 ₪.

​לאחר מכן פתח חשבון גם בנק הפועלים בכפר סבא ​כשהוא מתחזה לאחיו, וקיבל הלוואה בסך 50,000 ₪ בערבות של חבר ומשיכת 49,990 ₪ מהחשבון.

האח המהמר פתח חשבונות נוספים בבנקים שונים, בין השאר ​גם בנק דיסקונט זכה לביקור ומשם הוציא במרמה ​שתי הלוואות בסכום כולל של 75,000 ₪ בערבות של חבר, משיכת 99,215 ₪ מהחשבון, וכן קבלת כרטיס אשראי וביצוע 36 עסקאות אשראי בסכום כולל של 17,295 ₪.​ בבנק מזרחי בפתח תקווה קיבל באותה מתכונת הלוואה בסך 20,000 ש"ח, משיכת 20,000 ₪ מהחשבון, וכן קבלת כרטיס אשראי וביצוע עסקאות אשראי בסכום כולל של 4,848 ₪.

​באישום העשירי ​נטען כי הנאשם ​לקח ​המחאה ריקה השייכת לאביו, רשם על גבה סכום של 35,000 ₪ וחתם עליה החתימה הנחזית להיות חתימת סבו. הנאשם פרע את ההמחאה בחברת מימון וקיבל את הסכום האמור, בניכוי עמלה בסך 910 ₪.

הנאשם, אשר התייתם מאמו בגיל 10, החל להמר בהיותו בן 18 והפסיד כספים רבים. הנאשם לווה כספים והדבר התגלה לבני משפחתו כאשר עשה שימושים לא מורשים בכרטיס האשראי של אביו. במהלך השנים הסתבך הנאשם בעולם ההימורים והפך לסוכן הימורים באינטרנט. בני המשפחה ניסו לסייע לו באמצעות הפנייתו לטיפול במסגרת עמותת "אפשר" וקהילת "הדרך". ניסיונות אלה לא צלחו והנאשם עזב את המסגרות הטיפוליות לאחר תקופה קצרה. אביו של הנאשם ניסה להציב לו גבולות ואף שלא הצליח נמנע מלהגיש נגדו תלונות בגין מעשי המרמה כלפיו.

שירות המבחן פגש ב​אח ממנו נגנבו הכספים שסיפר כי כיום אינו בקשר עם ה​אח ה​נאשם​ ו​תיאר חוסר אונים מוחלט שלו ושל אביו מול התנהלותו ההתמכרותית של הנאשם. ​"הנאשם חסר גבולות באופן מובהק ובעל קושי בקבלת סמכות ומרות. שילובם של כל אלה הביא את שירות המבחן לקבוע כי קיים סיכון משמעותי להמשך התנהלות שולית ופורצת גבולות אם לא יעבור הנאשם טיפול משמעותי במסגרת טיפול אינטנסיבית סגורה​".​

​השופט קרשן הדגיש בגזר הדין כי המעשים עליהם נותן היום הנאשם את הדין חמורים, חמורים מאוד.​ "לאורך תקופה הצליח הנאשם להתל בבני משפחתו ובפקידי הבנקים תוך שהוא פותח במרמה (תוך נקיטת מעשי זיוף והתחזות) שורה של חשבונות בנק במספר לא קטן של סניפים, ומושך משם במרמה כספים רבים לשימושיו. הסכום המצטבר אותו קיבל הנאשם במרמה כתוצאה ממעשיו הסתכם ב- 360,861 ₪ – סכום גדול לכל הדעות; סכומי הכסף שהצליח הנאשם למשוך במרמה מן הבנקים – לא הוחזרו.​

עסקינן בעבירות כלכליות אשר הביאו להתעשרותו של הנאשם על חשבון הזולת.​ ​חרף העובדה כי התנהגות הנאשם מסכנת את הציבור, והרחקתו מהציבור נדרשת כדי להגן על שלום הציבור, לא מצאתי לנכון במקרה זה לחרוג לחומרא ממתחם העונש ההולם. נושא ההגנה על שלום הציבור יקבל ביטוי בתוך המתחם.​ כעת נותר לגזור את עונשו של הנאשם בתוך מתחם העונש שקבעתי. בשלב יש לתת את הדעת לכל הנתונים הבאים העומדים לזכות הנאשם: העובדה כי אין לחובתו של הנאשם הרשעות קודמות; הודאתו של הנאשם אשר חסכה בזמן שיפוטי ומגלמת נטילת אחריות; שיתוף הפעולה של הנאשם עם רשויות החוק (בהסתייגות הנכונה שהעלה התובע בטיעוניו); הפגיעה של העונש בנאשם ובבני משפחתו, שלא חטאו ולא פשעו; נסיבות חייו של הנאשם והעובדה שאיבד את אמו בגיל צעיר. לעניין הקנס לקחתי בחשבון גם את העובדה כי בני משפחתו של הנאשם (נפגעי העבירה) עלולים לשאת בו בסופו של יום​".

גזר הדין שניתן הוא מאסר בפועל בן 36 חודשים, ​מאסר על תנאי וקנס בסך 100,000 ₪

תגובות