פרשת השבוע | חיי שרה | ליקט ישראל לנצנר

פרשת השבוע: חיי שרה
"ותמת שרה בקרית ארבע היא חברון בארץ כנען…"[בראשית כג’ 2]. קבורת שרה מעלה על במת ההיסטוריה את העיר חברון.שושלת האבות העניקה לעיר ייחוס של כבוד וקדושה. "ויבוא יעקב אל יצחק אביו ממרא קרית ארבע , היא חברון אשר גר שם אברהם ויצחק" [בראשית ל"ה 27]. העיר חברון זכתה לשמות אחדים:קרית ארבע, ממרא ואלונני ממרא.

יתכן שממרא ואלוני ממרא היו שכונות שחוברו לה לעיר.. קרית ארבע – על שם ארבעת הענקים שהיו שם – אחימן ,ששי, תלמי ואביהם. אולי מקור השם בארבעה זוגות שנקברו שם:אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה.

רשב"ם ורד"ק מוצאים סימוכין למקור השם ארבע-שהוא שם אד גדול בענקים לפי הפסוק: "ושם חחברון, לפנים קרית ארבע , האדם הגדול בענקים הוא…" [יהושע י"ד 15]. פירוש אחר למקור השם נלמד מהפסוק :"ואתה ישראל עבדי, יעקב אשר בחרתיך, זרע אברהם אוהבי" [ישעיה מ"א 8]. חברון מלשון "חבר" -אשר ממנו קנה האהוב את המקום. על סמך פסוק זה קבעו המוסלמים את שמה של העיר "אל חליל"-האהוב. קרית אבע היתה עיר מבצר, קשה לכיבוש ורק בסוף תהליך כיבוש הארץ,מורה יהושע לכלב בן יפונה לכבוש את העיר. חברון נכללה בנחלת שבט יהודה והוענקה לכלב בן יפונה. העיר שימשה כעיר מקלט ועיר לויים ועלתה לגדולה בימי דוד, שקבע בה את ראשית שלטונו.

בימי בית שני השתלטו עליה האדומים.היה בה יישוב יהודי, והורדוס בנה את החומה סביב מערת המכפלה. הצלבנים כינו את העיר בשם "סנט אברהם", הוא אברהם הקדוש. הצלבנים הביא לחורבן היישוב היהודי בחברון,הם הרסו את בית הכנסת וגירשו ממנה את היהודים. במאורעות תרפ"ט טבחו המוסלמים ביישוב היהודי בעיר. במלחמת ששת הימים נכבשה חברון על ידי צה"ל. [פרשה ארץ ישראלית]

תגובות