איזה רשות עירונית מעלה יותר פוסטים לפייסבוק?

רמת-השרון במקום הראשון בקרב ערי השרון: מספר הפוסטים הגדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסיה נמצא בעמוד הפייסבוק של עיריית רמת-השרון (שנמצאת במקום החמישי בארץ)

במקום השני באזור השרון- כפר-סבא (והשביעי בארץ), במקום השלישי באזור השרון רעננה, במקום הרביעי באזור השרון נמצאת הרצלייה ובמקום החמישי הוד השרון. * מספר התגובות הגדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסיה נמצא בדף של עיריית כפר סבא

* נמצאו 300 הביטויים התכופים ביותר בטקסטים של הפוסטים והתגובות: "כל הכבוד" ו-"ראש העיר" הם הביטויים הנפוצים ביותר- הישראלים, מסתבר, יודעים גם לפרגן כשצריך

* ממוצע הלייקים לדף בקרב כלל הערים עומד על 7,654 והמובילה במדד זה היא עיריית חיפה, עם 67,403 לייקים * היקף הפרסום והמעורבות הגבוהים ביותר נמצאו ברשויות הגדולות ובראשן תל אביב

* חדירת הפייסבוק לרשויות המקומיות היא משמעותית- בסך הכל נמצאו 43 דפי פייסבוק שנכללו במחקר מבין 75 הערים בישראל- עם זאת, הפייסבוק טרם חדר לעיריות הערביות והחרדיות

לראשונה בארץ יתפרסם בכנס איגוד דוברי הרשויות המקומיות מחקר אקדמאי שעוסק בשימושי פייסבוק ברמה המוניציפאלית וממנו עולה כי עמוד הפייסבוק של עיריית רמת-השרון, נמצא במקום הראשון באזור השרון בשקלול היקף הפעילות ביחס לגודל האוכלוסייה.

בכנס דוברי הרשויות המקומיות שיערך השבוע (10-13) בירושלים יוצגו לראשונה ממצאים ממחקרים של ד"ר אזי לב-און וגב’ נילי שטיינפלד מהחוג לתקשורת באוניברסיטת אריאל. המחקר הנו הראשון בארץ שעוסק בשימושי פייסבוק ברמה המוניציפלית. המחקר מתבסס על נתונים שנדלו מהפייסבוק בתקופה שבין 22 באוקטובר, 2012 ל-22 באפריל, 2013.

המחקר מספק תמונת מצב באשר להיקף ואופי הפעילות של העיריות בישראל ברשת החברתית פייסבוק. המחקר כולל מיפוי של נוכחות העיריות בפייסבוק, ובדיקת קורלציות של הנוכחות בפייסבוק עם גודל הרשות ופרמטרים סוציו-דמוגרפיים וגיאוגרפיים של הרשויות. בהמשך נסקרים מדדי מעורבות שונים של פעילות העיריות בפייסבוק (מספר מעריצים לדף העירייה, ממוצעי הלייקים, התגובות והשיתופים של פוסטים שפורסמו על גבי הדפים) ונבדקות קורלציות של מדדי המעורבות עם גודל הרשות ופרמטרים סוציו-דמוגרפיים וגיאוגרפים של הרשויות.

נערכה בדיקה ראשונית של התכנים בעמודי הפייסבוק המוניציפלים – המילים והביטויים הפופולאריים בעמודים, וכן בדיקת היקף התכנים שהועלו על ידי הרשויות לעומת המשתמשים, פורמט התכנים, וההתקבלות של תכנים מסוגים שונים.

מן המחקר עולה כי:

· היקף הפרסום והמעורבות הגבוהים ביותר נמצאו באופן טבעי ברשויות הגדולות ובראשן תל אביב. עם זאת, כאשר משקללים את היקף הפעילות בדף במספר התושבים ברשויות, עולה כי יחסית לגודל האוכלוסיה, קיים גיוון בקרב הרשויות המובילות. כך, בשקלול מספר הפוסטים הגדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסיה בקרב ערי השרון: רמת-השרון נמצאת במקום הראשון באזור השרון (והחמישי בארץ), במקום השני באזור השרון- כפר-סבא (והשביעי בארץ), במקום השלישי באזור השרון רעננה, במקום הרביעי באזור השרון נמצאת הרצלייה ובמקום החמישי הוד השרון. כמו כן נמצא כי מספר התגובות הגדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסיה נמצא בדף של עיריית כפר סבא.

· חדירת הפייסבוק לרשויות המקומיות היא משמעותית. בסך הכל נמצאו 43 דפי פייסבוק שנכללו במחקר מבין 75 הערים בישראל. עם זאת, הפייסבוק טרם חדר לעיריות הערביות והחרדיות.

· דפי הפייסבוק מתאפיינים בתנועה משמעותית ומספר מעריצים גבוה. בחודש יוני, 2013 נמדדו מספר ה"מעריצים" לדף. ממוצע הלייקים לדף בקרב כלל הערים עומד על 7,654. המובילה במדד זה היא עיריית חיפה, עם 67,403 לייקים נכון ל-22 ביוני, 2013.

תמונות הן הפורמט שזכה למספר הגדול ביותר של מעורבות- לעומת סטטוסים טקסטואלים, סרטוני וידאו ואחרים. תמונות קיבלו בממוצע 43.95 לייקים (אם הן פורסמו באמצעות מנהל הדף-53.23 לייקים בממוצע, ואם על-ידי המשתמשים — 24.42 לייקים בממוצע).

· מבדיקה אוטומטית של הביטויים הנפוצים בדפי העיריות, עולה כי "כל הכבוד" ו-"ראש העיר" הם הביטויים הנפוצים ביותר. הישראלים, מסתבר, יודעים גם לפרגן כשצריך.

עמוד הפייסבוק של עיריית רמת-השרון המנוהל ע"י דובר העירייה גונן אליאסי עם למעלה מ-6000 חברים עד כה מאפשר לתקשר מול התושבים בצורה מהירה ונוחה וכן להגיב על כל פנייה באופן מיידי- "און-ליין" ובכך משפר את השירות הניתן לתושבי רמת השרון. תושבי העיר יכולים להירשם לפייסבוק ולקבל עדכונים שוטפים מהעירייה, לקבל מידע על הנעשה בעיר, להוריד תמונות מאירועים שונים וכד’. בכדי להתחבר לקבוצה, יש להיכנס לאתר האינטרנט של פייסבוק, להקליד "עיריית רמת השרון" בעברית ולאשר "לייק".

דובר איגוד דוברי הרשויות המקומיות בישראל ודובר עיריית רמת-השרון גונן אליאסי הוסיף: "המחקר המרתק על ממצאי הפעילות של העיריות בפייסבוק העירוני יוצג במלואו בכנס הדוברים וללא ספק יגרור סקרנות גדולה. הכנס השנתי בהשתתפות דוברים ואנשי תקשורת, שרים, חברי כנסת, אנשי אקדמיה, בכירים בצה"ל ובמשטרה ועוד ובו יתקיימו פאנלים שיעסקו ברשתות החברתיות, האינטרנט, הרדיו האזורי מול הרדיו הציבורי, פאנל בנושא דוברות בעת לחימה. איגוד דוברי הרשויות המקומיות בישראל "מחזק" את ירושלים ומחבק את הדור הבא של עולם התקשורת: עשרות סטודנטים מאוניברסיטאות העברית ואריאל הוזמנו להשתתף בכנס והנהלת האיגוד החליטה ברוב קולות שדווקא כעת, על אף ההסלמה הביטחונית בירושלים- זה הזמן להפגין פטריוטיות ולקיים את הכנס דווקא בעיר הבירה שלנו".

תגובות