נשים נוטות לקבל ארועים חוזרים ב- 30 הימים הראשונים אחרי התקף הלב, בקירוב, פי 2 מגברים

נשים נוטות לקבל ארועים חוזרים ב- 30 הימים הראשונים אחרי התקף הלב, בקירוב, פי 2 מגברים

אחת מ- 3 מנשים, תמות ממחלת לב: היום בכנס בנושא "מחלות לב כגורם תמותה עיקרי בקרב נשים", שיזמה ד"ר אביטל פורטר, מנהלת מחלקת אישפוז קרדיולוגיה (לב ביניים) ומרפאת לב האישה בבילינסון, והתקיים לראשונה בישראל, הכריז ד"ר עמית שגב, מזכיר איגוד הקרדיולוגים על נתונים חדשים בדבר התקפי לב בישראל.

"בהשוואה בין גברים ונשים מתחת לגיל 55 עם מאפייני גיל דומים, אך עם שכיחות גבוהה יותר של סוכרת, נמצא כי נשים חוו שיעור גבוה יותר של התקפי לב חוזרים ו/או תמותה ב- 30 הימים הראשונים לאחר התקף הלב" הכריז ד"ר שגב. "למעשה נשים נוטות, לקבל ארועים חוזרים ב- 30 הימים הראשונים אחרי התקף הלב, בקירוב, פי 2 מגברים. המסקנה היא כי בקרב צעירים, מתחת לגיל 55, הפרוגנוזה של נשים עם התקף לב גרועה יותר מאשר גברים."

היום כבר ידוע כי נשים מפתחות מחלה לבבית, בממוצע, עשור מאוחר יותר מגברים. כתוצאה מתחלואה גבוהה יותר של הנשים, העדר מודעות מספקת, ואיחור בהגעה לקבל טיפול, התמותה בעת התקף לב גבוהה בקרב נשים בהשוואה לגברים. בולט במיוחד העדר המודעות של הנשים עצמן ושל הרופאים המטפלים בהן, לתסמינים של התקף לב, ששונים אצל האישה בהשוואה לגבר.
"לאור העובדה שמחלות לב וכלי דם עדיין נתפסות כמחלה גברית, חשף היום ד"ר שגב מידע חיוני להגברת המודעות למחלות לב כגורם תמותה מס’ 1 גם בקרב נשים" אומרת ד"ר פורטר, "אבל הבשורה הגדולה היא שמחלות לב, מחלות כלי דם במוח וסיבוכי סוכרת ניתן למנוע. נשים וגברים שיפסיקו לעשן, יצמצמו את צריכת האלכוהול לכוס יין ביום, יקפידו על משקל הגוף שלהן ועל אחוזי שומן, יקדישו לפחות 30 דקות ביום לפעילות גופנית, יטפלו בערכי סוכר, כולסטרול ולחץ דם ויכירו את התסמינים להתקף לב ושבץ מוחי, יכולים למנוע את המחלה."

"כמו כן, חייבות הנשים להכיר את גורמי הסיכון הייחודיים, כגון: סיבוכי הריון ושינויים החלים סביב הפסקת המחזור, והקשר שלהם למחלות לב וכלי הדם, וכמובן, לקבל יעוץ בנושא."

נתונים מסקר ACSIS מ- 2013

ביחידות לטיפול נמרץ לב בישראל, נערך סקר אשפוזים ותמותה כתוצאה מהתקף לב, אחת לשנתיים (ACSIS). להלן מימצאי הסקר האחרון, אשר נערך באפריל-מאי 2013.

בתקופה זו אושפזו 1,898 איש עם התקף לב ביחידות השונות לטיפול נמרץ לבבי, 77% מתוכם גברים ו – 23% נשים. כמות החולים והפילוח המגדרי לא השתנו מהותית מאז שנת 2000. הגיל הממוצע של הגברים עמד על 62, ושל הנשים על 70.
שיעור הגברים שהגיע ישירות ליחידות לטיפול נמרץ או לחדר הצנתורים, במקום לחדר מיון, היה גבוה מאשר בנשים.
37% מהנשים המתאשפזות עם התקף לב הן מתחת לגיל 65 (4% מתחת לגיל 50) בעוד ש-72% מהגברים המתאשפזים עם התקף לב הם מתחת לגיל 65 (16% מתחת לגיל 50)

התמותה במהלך 30 הימים הראשונים, לאחר התקף הלב, גבוהה בנשים בממוצע מגברים ( 8.1% בנשים, 3.2% בגברים).
תוצאים רעים (שילוב של שבץ מוחי, התקף לב חוזר ותמותה) במהלך 30 הימים הראשונים לאחר התקף לב גבוהים בנשים מגברים: (6.6% בנשים מול 3.4% בגברים).

תמותה מאוטם שריר הלב גבוהה יותר בקרב נשים: בשנת 2013 התמותה ל – 30 יום עמדה על 3.26% בגברים, ו- 8.17% בנשים.

שיעור הסיבוכים הכוללים תמותה, התקף לב ואירוע מוחי גבוה בקרב נשים (%6.65) מאשר בגברים (3.42%).
התערבות פולשנית: נשים עוברות פחות צנתורים מאשר גברים. עם זאת, שיעור הצנתורים הטיפוליים עלה משמעותית הן בגברים והן בנשים מאז שנת 2000, בגברים מ-60% ל- 90%, ובנשים מ- 53% ל- 84%.

הזמן שחולף מתחילת הכאבים בחזה עד קבלת טיפול תואם (למשל צנתור טיפולי) ארוך יותר בנשים אם כי אינוי משמעותי מבחינה סטטיסטית (78 דקות אצל נשים לעומת 65 דקות אצל גברים).

לפי נתוני משרד הבריאות מ-2011, שיעור מחלות לב בקרב נשים במגזר הערבי גבוה פי 1.3 ביחס ליהודים, ורמת הסוכרת פי 2.2. שיעור התמותה ממחלות לב בקרב נשים ערביות בגילאי 75 – 55 גבוה פי 2.5 – 3.5 משיעור התמותה של נשים יהודיות הסובלות ממחלות לב.
באוכלוסיית הנשים החרדית המודעות נמוכה בכל הנודע להתנהגויות בריאות בהשוואה לנשים חילוניות, ויש שיעור גבוה יותר של סוכרת והשמנת יתר. ההבדלים נובעים מחוסר מידע רפואי וחוסר מודעות למשמעות מחלת לב בקרב נשים.
(הנתונים אינם כוללים את החולים המתאשפזים באבחנת אוטם חד בשריר הלב במחלקות אחרות).

תגובות