גל תלונות בכפר סבא: “למים יש טעם של אקונומיקה”

גל תלונות הגיע למערכת השרון פוסט בנוגע לשינוי באיכות המים בכפר סבא “אני סובל מבחילות כבר יומיים”, סיפר תושב העיר
הרקע לירידה באיכות המים וגל התלונות בכפר סבא הוא מדיניות הרשות הממשלתית למים ולביוב בכל הנוגע לאספקת מי "מקורות" במהלך עונת החורף. 

מפעל מים כפר סבא מספק את מי השתייה של העיר כפר סבא ומושב גן חיים, מהקידוחים שבבעלות המפעל. קידוחים אלו שואבים מים מאקוויפר ההר (מגיל טורון), שהינו האקוויפר החשוב ביותר של המדינה מבחינת כמויות המים הניתנות לשאיבה. איכות המים באקוויפר זה, הינה טובה ביותר ולא הובחנו בה, עד עתה, תופעות של זיהום.

במפעל המים טוענים כי "מטעמים של טובת משק המים הלאומי, מחייבת המדינה, באמצעות הרשות הממשלתית למים ולביוב, את מפעלי המים בעלי מקורות מים עצמיים, ביניהם מפעל מים כפר סבא, להשתמש בתקופת החורף בלבד, בין החודשים דצמבר 2014 ועד מרץ 2015, במי המוביל הארצי, המורכבים בתקופה זו בעיקר ממים מותפלים, מהולים עם מי כנרת ובמקרים נדירים, מהולים גם עם מי קדוחים.
המים הזורמים במי המוביל הארצי בתקופה זו הם מים באיכות מי שתייה, השונה מאיכות המים המסופקים על ידי קידוחי מפעל המים כפר סבא. המעבר מאספקת מים ממי קדוחים למי המוביל הארצי בתקופת החורף הנוכחית, כמפורט לעיל, עלול להביא לשינויים בטעם וריח של המים. יודגש, כי מי "מקורות" הזורמים במוביל הארצי, עומדים בכל התקנים של משרד הבריאות והינם ראויים לשתיה". 

ראש העירייה יהודה בן חמו מודע לגל התלונות השוטף את העיר ואשתקד כאשר גל דומה של תלונות שטף את העיר אמר כך "מדובר בפגיעה ממשית וחסרת הצדקה בציבור. לא נאפשר ירידה באיכות המים של כפר סבא!". 

בשנה שעברה פנה בן חמו לשר התשתיות בבקשה להשיב את המצב בכפר סבא לקדמותו.

במכתבו נאמר כי: "החל מתחילת דצמבר נדהמו תושבי כפר סבא לגלות, כי מי השתייה אשר סופקו להם במשך עשרות שנים, שינו את איכותם; כפי שהדבר בא לידי ביטוי בעיקר בריח חזק של כלור העולה מהמים בזמן רחצה למשל, וכן בטעם כלור המורגש בעת שתיית מי הברז. תופעות אלו הביאו לכך שתלונות רבות נרשמו במוקד העירוני של העיר ולמצוקה אליה נקלעו תושבי העיר, אשר אינם מסוגלים לבצע פעולות יומיומיות רגילות מבלי להתקל בהמצאות הכלור במי השתייה והרחצה. לאור שינוי מקור מי השתייה, כפי שנעשה בהתאם להנחיות הרשות הממשלתית למים ולביוב בעניין היטלי הפקת חורף, וכתוצאה מכך לאספקת מי "מקורות" לתושבי העיר, נפגמה איכות המים ואמינות אספקת המים בעיר. אשר על כן, הריני לבקשכם לפעול להקפאת מדיניות הרשות הממשלתית למים ולביוב בכל הנוגע לאספקת מי "מקורות" במהלך עונת החורף, ולהשיב המצב בכפר סבא לקדמותו".

כידוע, עיריית כפר סבא באמצעות "מפעל מים כפר סבא אגודה חקלאית שיתופית בע"מ", מפיקה מים באופן עצמאי– מאקוויפר. המים בכפר סבא הם מים באיכות טובה מים מתוקים וטעימים וצלולים. עד היום ובמשך עשרות שנים נהנים תושבי כפר סבא מאיכות מי שתייה ברמה גבוהה, הנחשבת לגאוות העיר.

בן חמו "מדיניות הרשות הממשלתית למים ולביוב לעניין היטלי הפקת חורף מביאה בפועל לפגיעה הן בתושבי העיר, שכן מבחינתם נפגעת אמינות אספקת המים, והן בספק המים, אשר ללא ברירה נאלץ להשבית את מערך הפקת המים ולספק מי "מקורות" באיכות נמוכה יותר.
נראה אם כן, כי מטרת המדיניות הנ"ל אינה אלא לאלץ את מפיקי המים לרכוש מים מותפלים מחברת "מקורות" בתקופת החורף, תוך פגיעה ממשית וחסרת הצדקה בציבור הצרכנים". 

בעקבות מאבק ציבורי שהובלנו בעיתון השרון פוסט בשנה שעברה ומאות תושבים שהזדהו עם הבעיה באיכות המים, החליטו בן חמו עם יו"ר מפעל המים איציק יואל להתחבר לבארות ולהפיק מים באופן עצמאי למרות הגזירה.

בן חמו השיב לפנייתי בנושא באמצעות דוברת העירייה:"מדובר בהוראה של רשות המים אשר חלה על כל מפיקי המים בישראל. מפעל המים מחוייב לפעול על פי ההנחיות של רשות המים ובחודשים מרץ עד דצמבר יחול היטל חורף על כל המפיקים.
מאחר ונושא המים הינו באחריות רשות המים ולא ע"י העירייה. במהלך החודשים האחרונים פעל ראש העיר באופן אישי מול רשות המים ומקורות בכדי להסיר את כפר סבא מהסדר זה. אולם ללא הועיל, רשות המים לא נעתרה לבקשות אלו. לאורך התקופה האחרונה קיימה העירייה בדיקות מול מקורות על מנת לוודא כי איכות המים שמפעל המים נדרש לרכוש ממקורות יהיו מים המסופקים על פי כל התקנים. לפי הממצאים המים ברמה תקינה והם מים המסופקים לכל אזרחי מדינת ישראל". 

יו"ר דירקטוריון מפעל המים, איציק יואל:"על פי חוק, הפקה עצמית של מפיקי מים דוגמת מפעל המים, מדי חורף (חודשים דצמבר-מרץ) תגרור הטלת "היטל חורף" בשיעור גבוה בגין כל קוב מים. על כן, מעודדת רשות המים רכישת מים מחברת מקורות בתקופת החורף, על פני הפקה עצמית, מטעמים של ויסות משק המים הלאומי. המשמעות הכספית של אי ביצוע ההנחיה הנ"ל בתקופת החורף מתבטאת בייקור של כ- 2,500,000 ש"ח לתקופה זו. במטרה למנוע הישנות התופעות שהתעוררו אשתקד נפגש מפעל המים במהלך שנת 2014 עם נציגי מקורות ורשות המים. פגישות אלו נשאו פרי, כך שכמות הכלור המוזרקת למים שמספקת חברת מקורות הופחתה ב- 50%. כמו כן, נקט מפעל המים בפעילות הסברה ציבורית, בחודשים הקודמים לתחילת תקופת החורף; הסברה אשר כללה פירוט בנוגע לדרישות החוק, פעולות מפעל המים והתופעות הצפויות בגין אספקת מי מקורות.
בהתייחס לחורף שעבר יצוין, כי נסיבות הענין היו שונות וחמורות יותר. אין הדבר כך כיום. לסיום יודגש, כי מי מקורות, המסופקים לכלל הארץ, עומדים בכל התקנים הנדרשים על פי דין". 

תושבים הסובלים מאיכות המים מוזמנים להצטרף לפעילות שאני מובילה להחזרת איכות המים. שילחו בבקשה פרטים למייל iritmark@gmail.com

תגובות