תחבורה ציבורית בשבת – מי מפקח ?

הידעתם כי ישנם רכבי הסעה המשמשים כסוג של מוניות שירות במהלך ימי השבת בכפר סבא? יצאנו לבדוק ומצאנו קו פעיל מאוד בימי שבת מכפר סבא לתל אביב 

העניין התחיל לעבוד בצורה פשוטה של "מפה לאוזן" בקרב העובדים הזרים של קשישי כפר סבא וכך העניין התחיל להתגלגל.

כיום משתמשים בשירותים האלו פלח אוכלוסייה מגוון,כגון בליינים ואנשים מן היישוב, דבר המעיד על צורך הציבור בשירות ועל יתרונותיו.

כך העניין עובד כבר מעל לשלוש שנים באין מפריע, ממש מתתת לאף של הרשויות וכל המעורבים בדבר מרויחים : הנוסעים והנהגים.
.
מבירור שערכנו ישנה כאן בעיה של עבירה על החוק מצד הנהגים מכיוון שלפי תקנה סעיף 3 לתקנה אומר “הרכב כולו יעמוד לרשות מזמין ההסעה ולא יגבה שכר מכל נוסע בנפרד.” כשסעיף זה מתייחס לרכב של חברת הסעה פרטית.

תקנה 386 א’ של משרד התחבורה מגדירה קווים מסוימים כחיונים לנסיעה בשבת לישובי ספר, כאלו שלא יהודים וכאלו שמובילים לבתי חולים.

בעבר נעשו ניסיונות להחיל שימוש חוקי בתחבורה ציבורית בשבת ברמה הארצית אך רק ביוני האחרון הופלה הצעה אחת כזו בועדת השרים לחקיקה לא אחרת מאשר שרת המשפטים היוצאת ציפי לבני ע"י המנעות מהשתתפות בהצבעה למרות שנכחה בדיון.

ההצעה הזו , שניצן הורביץ ממר"צ יזם, מאפשרת לרשויות מקומיות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת ע"י הורדת התדירות של הקווים העובדים תוך התחשבות בתושבים תוך התאמת המערכת ליום המנוחה.

שלושת שרי יש עתיד – יאיר לפיד, יעל גרמן ויעקב פרי – תמכו בחוק, ואילו השרים לימור לבנת, אורי אורבך ואורי אריאל התנגדו לו.

שירות כזה מקדם את האינטרס הציבורי הטהור, לטובת אלו שאין ברשותם רכב ואפילו לאלו שכן יש ברשותם רכב ואפילו יותר מזה, לפי מחקרים שנערכו באירופה במדינות כמו בלגיה, צרפת בריטניה, מראה באופן מובהק שהשימוש בתחבורה ציבורית מפחית את השימוש ברכבים פרטיים אפילו שיש בעלות הנוסעים אחד כזה.

לפי כתבה שהתפרסמה בנושא בעיתון "הארץ" מיוני האחרון, מסתבר שלרשויות המקומיות אין אוטונומיה בנושא מכיון שמי שמעניק את רשיונות ההפעלה הוא משרד התחבורה.

בדקנו מה קורה ברשויות ברחבי הארץ ולקחנו מדגם והריהו לפניכם:

תגובה שהתקבלה מדוברות עיריית רמת גן

"עיריית רמת גן איננה מפעילה או נותנת אישורים למוניות שירות בימי שבת בחג למרות שאכן הם עוברים בתחומה. ניתן לפנות לעיריית תל אביב המעניקה אישורים להפעיל את הקווים הללו היוצאים מתחומה, מהיכן אשר תחנות המוניות יושבות, אשר דורשות רישוי עסקים והם מומחים גדולים בנושא. כמו כן עיריית פתח תקווה נותנת אישור להפעלת הקווים ובשני המקרים כדי לדעת איך כל העניין עובד נא לפנות לעיריית תל אביב". 

תגובה מדוברות עיריית תל אביב

"רשיונות להפעלת קוים בשבת בשעות, תדירות ומסלול , ניתנים ע"י משרד החתבורה , רישיון לניהול תחנת מוניות ניתן בהתאם לתנאי רשיון העסק, התנאים כוללים נקודות איסוף נוסעים, שלטי תחנות לאוטובוסים וכיוצא בזה, כל זה ניתן במסגרת ההיתר הניתן במסגרת חוק רישוי עסקים בעיריית תל אביב. ". 

תגובת משרד התחבורה

"משרד התחבורה מייחס חשיבות רבה לשמירת הסטטוס קוו בכל הנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. לאור זאת, הפעלת קווי שרות בימי המנוחה (שבתות, חגי ומועדי ישראל) נעשית במסגרת תקנה 386א’, המגדירה קווים חיוניים כקווים המשרתים נוסעים לבתי-חולים, יישובי ספר, יישובים שתושביהם אינם יהודים, קווים חיוניים לביטחון הציבור וכאלו ה"חיוניים" לקיום שירות התחבורה הציבורית.
ענף מוניות השרות נמצא לקראת הסדרה מקיפה, המתוכננת בשנת 2016. במסגרת זו, יכללו שינויים והתאמות בהתאם לצרכים המשתנים". 

תגובת עמירם מילר – הממונה על תיק התחבורה בעיריית כפר סבא "נושא תחבורה ציבורית בשבת אינו באחריות הרשות המקומית ומותנה במשרד התחבורה. נביע עמדה בנושא במסגרת תחבורה לבית חולים מאיר כשנגיש את תכנית האב.(לתח"צ)". 

תגובות