סוף סאגת אגרת השמירה בכפר סבא: עיריית כפר סבא תשלם פיצוי של למעלה מחצי מיליון שקלים לתובעים

לאחר שש שנים ושני ערעורים שהגישה עיריית כפר סבא נפסק: העירייה תשלם 400 אלף שקלים לעורך דין ועוד 150 אלף שקלים לתובעים
בתמונה: עו"ד נפתלי גרוס

בתחילת שנות ה- 2000 התיר משרד הפנים לרשויות המקומיות להטיל אגרת שמירה עקב המצב הביטחוני המיוחד ששרר אז.

עיריית כפר-סבא החליטה להטיל את האגרה על תושביה (כמו שנעשה בכ – 50 רשויות מקומיות מתוך 250 רשויות הקיימות בישראל).

ב – 2002 החליטה מועצת העיר להטיל את האגרה לשם תגבור האבטחה של מוסדות החינוך בלבד וב- 2003 החלו לגבות את האגרה.

ב- 2007 החל חבר המועצה, אז, גיא בן גל לחקור את השימוש שעושה העירייה בכספי אגרת השמירה. התברר לו שהשימוש הוא בניגוד להחלטת מועצת העיר וכספי האגרה משמשים, כך לפי גורמי העירייה, לאבטחת הפארק, לאבטחת אירועים ביום העצמאות, לאבטחת אירועי ספורט ולמטרות נוספות שאמורות להיות ממומנות מכספי הארנונה ולא על ידי הטלת אגרה מיוחדת.

ב- 2008 הוגשה תביעה כנגד העירייה בגין גביית אגרה בניגוד לדין ובקשה לדון בה כייצוגית. עו"ד נפתלי גרוס, חבר סיעת הירוקים :"בשלב זה, ניתן היה לצפות שהעירייה תבחן את מעשיה, תבין כי שגתה ותודיע כי היא מפסיקה לגבות את האגרה, שכן ברור היה, לכל בר דעת ולכל מי שעיניו בראשו, שהכספים מופנים למטרות שלא למענן הם נגבו. צריך לדעת, שאם בשלב זה הייתה העירייה מודיעה על חדילה בגביית האגרה, התביעה הייתה נדחית והיה נחסך ההליך המשפטי ונמנעות הוצאות מיותרות לקופת העירייה. 
אבל, בעיריית כפר-סבא, בעידן הנוכחי, לא פועלים על פי שיקולים רציונאליים, אלא ההחלטות באות משיקולים אמוציונאליים ומתוך מאבקי כוח וכיפוף ידיים של "יריבים פוליטיים". מכיוון שהתביעה הזו הוגשה ונוהלה גם על ידי חברי מועצה של סיעת הירוקים, לא הייתה כל אפשרות שראש העירייה הנוכחי יודה בטעות, שהרי בעיריית כפר-סבא לא מודים בטעויות, קל וחומר, ובמיוחד, כאשר חברי מועצה מסיעת האופוזיציה, רחמנא ליצלן, הם אלא המצביעים על הטעות".

כך קרה שהתנהל דיון משפטי במשך 6 שנים, שעלה ממון רב לקופת העירייה (ייצוג משפטי), במהלכו הכיר בית המשפט בתביעה כייצוגית, לאחר ששמע את הצדדים והראיות שלהם והגיע למסקנה כי הסיכוי שהתביעה תתקבל הוא גבוה. העירייה גררה את התובעים להליך של ערעור על החלטה זו, אך נאלצה למשוך אותו לאחר דיון שהתקיים בבית המשפט העליון.

לאחר שהבינה העירייה כי היא צפויה לנזקים כבדים מאוד אם התביעה תתקבל, היא ניאותה להגיע עם התובעים להסדר פשרה שנועד לסיים את ההליך.

במסגרת הסדר הפשרה, שהוסכם על ידי העירייה ונחתם על ידי נציגיה המוסמכים, נקבע כי הצדדים מסמיכים את השופטת לקבוע את גובה הפיצוי שישולם לתובעים הייצוגיים ואת שכר הטרחה שישולם לעורכי הדין שלהם.

כאן המקום לציין כי התביעה הזו היא הגורם הבלעדי לכך שהחל מינואר 2011 ועד היום העירייה אינה גובה מתושבי העיר אגרת שמירה. המשמעות היא שהתביעה חסכה לתושבי כפר-סבא כ- 24 מליון ₪.

בספטמבר 2014 החליטה שופטת בית המשפט המחוזי, רות רונן, בהתאם להסמכה שנתנו לה הצדדים במסגרת הסדר הפשרה, כי העירייה תשלם לתובעים סך של 150,000 ₪ (רבע מהסכום לכל תובע) ולעורכי דינם סך של 400,000 ₪.

השופטת נימקה את החלטתה בכך שהתקיים בפניה הליך ארוך, לרבות הליך של ערעור בעליון וכי התובענה דנן חסכה לקבוצה המיוצגת (תושבי כפר-סבא) סכומי כסף משמעותיים.

עיריית כפר-סבא החליטה לערער על ההחלטה, למרות שמדובר בהחלטה המבוססת על הסכמה שלה.

עו"ד גרוס:"מדובר במהלך אמוציונאלי שאין בו כל הגיון. שוב, מדובר במהלך שיעלה כסף לקופה הציבורית, רק בשל כך שמישהו שם פועל ממניעים בלתי רציונאליים והוא מנצל לרעה את העובדה שהוא יכול להורות על הוצאת כספים מהקופה הציבורית. חבל מאוד שאין בכל הפקידות הבכירה של העירייה מישהו אחראי שיכול לעמוד באומץ ולחסום את המהלכים המשפטיים המיותרים שעולים לציבור כסף רב.
לאחר הגשת הערעור, הגישה העירייה, לבית המשפט העליון, בקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין של בית המשפט המחוזי, כלומר היא ביקשה שלא לשלם לתובעים את הפיצוי שנפסק להם ואת שכר הטרחה לעורכי דינם". 

"מספר ימים לאחר הגשת הבקשה לעיכוב ביצוע התקבלה החלטה הדוחה בקשה זו המסמלת, לדעתי, את היוהרה והחוצפה המאפיינת את עיריית כפר-סבא בראשות בן חמו. גם כאשר ניתן כנגדה פסק דין שהוא תוצר של הסדר פשרה, היא מנסה, בכל דרך אפשרית (ואף בלתי אפשרית) להפוך את ההחלטה ולהתחמק מביצוע פסק הדין.

גרוס:"מדובר בתביעה מוצלחת ביותר, כזו הממחישה את העוצמה הגלומה בתביעות ייצוגיות מוצדקות. תביעה שאכפה על עיריית כפר-סבא את הפסקת גביית אגרת השמירה למשך של 4 שנים לפחות". 

כאמור העירייה הגישה שוב ערעור על ההחלטה.

מהעירייה נמסר בתגובה:"מדובר בתביעה שהוגשה בשנת 2008. הערעור של עיריית כפר סבא בבית המשפט העליון בנוגע לגובה סכום התשלום עדיין תלוי ועומד וטרם ניתנה החלטה בנושא. לגבי תשלום הגמול, כמובן שעיריית כפר סבא תכבד כל החלטה של בית המשפט". 

תגובות