הפסקה לפרסומות: סרטו הנהדר של ישראל לנצנר על רחובות כפר סבא

אמני ‘נקודת מבט’ מציגים: הפסקה לפרסומות ועכשיו גם הסרט של ישראל לנצ’נר, צילמה דפנה גרול ומשתתפים אמני כפר סבא עם יוצרת התערוכה אביה מימון
בהוצאת הטלוויזיה הקהילתית בכפר סבא

אדית כהן ג’וור, אורי דה- בר, אתי שרוני, ברברה יששכרי, דינה סמדר, הדסה גורוחובסקי יהודית בריקמן, מיכל אשכנזי, מיכל בורג, נחמה התרסי, מציגים:

אמני ‘נקודת מבט’ מציגים: הפסקה לפרסומות את חנוכת היכל התרבות המחודש בכפר סבא מלווה תערוכה, המתפרסת על שני חללי תצוגה ועוסקת במרקם החיים של העיר. בין “קניון “G ל”קניון ערים” ובין היכל התרבות המשופץ ורחבת בית הכנסת הגדול, נראה רחוב ויצמן, העורק הראשי של העיר, מרכז המסחר והאירועים החברתיים בה, כמצבה לשנות החמישים שקפאה עם הזמן. פזורים בו עסקים קטנים: ירקנים בצד מוכרי סדקית, מוצרי ניקיון בצד חנויות תבלינים ופיצוחים, כלי בית וכלי מיטה, חנויות נעלים ולבנים, דברי מאפה ופלאפל ושני בתי מרקחת שאינם יכולים לספק תרופה הולמת למצבם.

על הקירות הסדוקים תלויים מזגנים מיושנים, פה ושם צצים ציורי גרפיטי בצד שלטי ניאון חדשים המרצדים באור אדום ומכריזים על הוזלה של בירה או על מכירת גת. בתחרות עם הרשתות הגדולות והקניונים החדישים הסיכוי של העסקים הקטנים לפרנסה בכבוד הולך ופוחת. התערוכה מבקשת לעשות הפסקה קצרה ולהפנות מבט ללב העיר. היא קוראת להסתכל מקרוב בפרטים שלעתים נעלמים מן העין ונשכחים מהלב.

אמני “נקודת מבט” מציגים סדרת עבודות המתמקדות בפרסומות שברחובות העיר כפר סבא.

כרזות הפרסומת וחלונות הראווה מציעים עולם עשיר של דימויים חזותיים, ארגון גרפי, צבע וחומר המלווים בטקסט, הם משקפים ריבוי של זהויות ויוצרים פסיפס מגוון של סגנונות ומשמעויות. הפרסומת לכשעצמה מעוניינת בצופה כצרכן ואילו נקודת המבט האמנותית רואה בכרזה זירת מפגש מעניינת בין ציור, רישום, צילום וטיפוגרפיה. היא מדגישה את המפגש שבין אמנות לאומנות, בין תרבות לכלכלה ומשקפת מרקם חברתי מגוון.

במפגש שבין הדימוי החזותי לטקסט ניתן למצוא משחקי מילים, משמעות כפולה, פרדוקסים פרודיים או אירוניים, הנותנים לפרסומת מימד פרשני נוסף. דרך חלונות הראווה והפרסומת ניתן לבחון מחדש מושגים כמו, יופי, אסתטיקה, קיטש, חדש וישן וקשרים בין מסמן למסומן.

 

תגובות