שיטת מוז – טיפול בסרטן העור

בשלושים שנים האחרונות הפך סרטן העור לאחד ממחלות הסרטן היותר שכיחות, כתוצאה מגורמים רבים: חלק כתוצאה משימוש תעשייתי מואץ בגזים, הגורמים להידלדלות בשכבת האוזון, האחראית על סינון קרינת השמש. בשנים האחרונות חשיפה לשמש נחשבת למסוכנת ביותר ולגורם מרכזי בעליה במספר המקרים של סרטן העור ולפגיעות נוספות (כגון במערכת החיסונית ובראיה).

בדומה לכל סוגי הסרטן גם במקרה של סרטן העור ישנה חשיבות גדולה לגילוי מוקדם ולכן במידה ואתם מבחינים בכתמים או נקודות חן חדשות, או נקודות בולטות מעל העור שמעוררות בכם חשד  – חשוב לפנות לרופא עור ולברר זאת מידית. חשוב לדעת כי השלב הראשוני בבירור יהיה כרוך בביופסיה ולאחר מכן בפענוח תשובות פתולגיות ובהתייעצות עם הרופא לגבי המשך הטיפול. חשוב לדעת כי טיפול בסרטן העור יכול לעבור דרך כריתה כירורגית, הקפאה או צריבה של נגע העור. מבין כל הטכניקות הקיימות חשוב שתחשפו לאפשרות שמביאה עימה שיטת מוהס, הנחשבת כיום ליעילה ולמתקדמת מבין שיטות הטיפול בנגעי עור סרטניים.

בעיקר לאזורים בעלי חשיבות אסתטית

שיטת מוז הינה שיטת טיפול יקרה יחסית ועל כן אין היא ננקטת במקרים מסוימים בלבד, בעיקר  בגידולים המופיעים באזורים בעלי חשיבות אסתטית עליונה:

בפנים – בהם קיים צורך לשמור עד כמה שניתן את הרקמה הבריאה.

בכפות הידיים והרגליים – שלהם חשיבות תפקודית ולא רק אסתטית

בזרועות, בצוואר ובחזה – שהם אזורים החשופים לשמש – ולכן יש להם גם חשיבות אסתטית.

שיטת מוהס (או שיטת מוז) ננקטת גם כאשר הגידולים הם אלימים ויש להם נטייה לחזור לאחר שהוסרו. כיום, מצליחה השיטה לטפל בגידולים מדרגה 1 ו-2: גידולים בתאי הבסיס או תאי הקשקש.  לגבי טיפול במלנומה נמצאת השיטה עדיין בשלבים ראשוניים של מחקר.

מהי שיטת מוז בעצם?

שיטת מוז המוכרת גם כשיטת מוהס ובאנגלית mohs   – כוללת הליך ניתוחי להסרת הגידול ולשחזור שכבת העור במקום הפצע הניתוחי. הטיפול נערך בשלבים: בשלב הראשון, מוסר הגידול מעור המטופל בהרדמה מקומית. שלב זה אורך כרבע שעה ובסיומו חובשים את הפצע והמטופל נשלח להמתנה ולהמשך טיפול.

בשלב השני, שולחים את הגידול שהוסר למעבדה ושם מקפיאים אותו וחותכים אותו לפרוסות רקמה. אלה, נבדקות תחת מיקרוסקופ על מנת לוודא שכל הרקמה החולה הוסרה במלואה. הליך זה אורך כשעה. אם יתגלו שלוחות של הגידול או יתברר כי הרקמה הנגועה לא הוסרה במלואה יערך הליך ניתוחי חוזר (אף הוא כמובן בהרדמה מקומית). ברוב ניתוחי המוז נדרשים 2-3 סיבובים בחדר הניתוח עד להסרה שלמה של הנגע.

בשלב שלישי, נערך שחזור של העור במקום ממנו הוצא הגידול. זאת, באמצעות שתל עור או מתלה עור. בעת השחזור מושם דגש על הפן האסתטי והתפקודי כאחד. בחלק מהמקרים נערך השחזור עוד באותו יום והמטופל משוחרר לביתו לאחר מספר שעות, מבלי להתאשפז. במקרים מורכבים יותר יישאר המטופל עם תחבושת על הפצע הניתוחי במשך מספר שבועות עד לשחזור.

אחוזי הריפוי למטופלים בשיטת מוז הם גבוהים ביותר. כ-95-99%  !!! במילים אחרות, רק לאחוזים בודדים מהמטופלים בשיטת מוז יחזרו הגידולים הממאירים. ברוב רובם של המקרים יוביל הניתוח בשיטת מוז לריפוי ארוך טווח.

ולאחר הניתוח?

מומלץ לנוח לפחות 24 שעות לאחר הניתוח, על אף שהוא ניתוח קל בהרדמה מקומית. על פי רוב לא צפויים כאבים לאחר הניתוח אך כן יכולות להתרחש תופעות כגון: דמם קל, נפיחות או כתמים כחולים. תופעות אלה הן שכיחות חולפות ואינן צריכות להדאיג. התפרים יוסרו לאחר חמישה ימים עד שבועיים מיום הניתוח. המקום שהוא נמצא שתל העור יהיה שקוע מעט אך הוא צפוי להתמלא בתוך כשנה.

תגובות