שיר זה נכתב על ידי המשורר חיים נחמן ביאליק, וסימני השאלה נותרו אקטואליים עד עצם היו הזה.
המלאכה נותרה אולי במקומות מסויימים בשולי החברה, והצורך בעבודה קבועה – כבודו במקומו עדיין מונח, שהרי מבחינת רובנו העבודה היא הדרך להשיג פרנסה, סיפוק ומיצוי פוטנציאל אישי.
מקומות עבודה שנחשבו כבטוחים ויציבים בעבר הפכו ללא יציבים או הופרטו, ומעטים הם העובדים שיכולים להישאר במקום עבודה אחד לאורך שנים רבות, כפי שהיה מקובל בדור ההורים. כיום, מרביתנו מקדישים זמן רב במסגרת העבודה כאשר שעות העבודה גולשות לפי הצורך והנכונות גם לשעות הפנאי שלנו, וסדר העדיפויות מיטשטש הודות להתפתחות הטכנולוגית המאפשרת זאת.
הבחירות לכנסת ה- 20 כבר מאחורינו, ועתידנו לוט בערפל. ועדת הכספים כבר הובטחה – הייתה דרישה. תיק לאיכות הסביבה – הנושא הסביבתי מעולם לא עמד במרכזה של מערכת בחירות, מי כבר רוצה לתקן כשלים סביבתיים. תיק האוצר – כחלון בעל כורחו, דורש גם את משרד השיכון והרווחה.
תיק החינוך – אין עליו מיקוח. המשרד מוצג לראווה ואין מפלגה שמתעניינת בו, למרות שמדובר בתיק חשוב….. בסופו של יום יועבר כפרס תנחומים לרגל קבלת תפקיד שר/ה.
מה יש בו בתיק הזה שאין לו דורש ? זהו אחד הנושאים החשובים ביותר שכולנו צריכים להירתם ולתת עליו את הדעת שהרי מדובר כאן בחינוך ילדינו.
במהלך שש השנים האחרונות התחלפו שלושה שרי חינוך.
כל אחד מהם שאף למערכת חינוך טובה יותר, למהפך בחינוך, ולשם כך ייצר תכניות מערכתיות מתקדמות, במטרה להשאיר חותם לדורות הבאים. בפועל נותרו מגוון רחב מדי של שינויים ומהפכות שהובילו למערכת חינוך לא יציבה.
האיגוד המקצועי חתם בהסכמה על הסכמים וציבור עובדי ההוראה קיבל על עצמו בהכנעה לבצע .
את אנשי החינוך – אנשי השטח שעושים את העבודה עם התלמידים, הותירו בפה פעור בכל פעם מחדש. רפורמות ותכניות חדשות לבקרים, שמעמיסות עבודה נוספת על עובדי ההוראה ללא הידברות וללא תגמול.
הגננות מנהלות כיתות צפופות של 35 ילדים המטופלים על ידי צוות של גננת וסייעת בלבד. מדובר בצוות של שתיים שאחראיות על למידה וחינוך, ומענה ריגשי לכל ילד. זהו גם הצוות שאחראי לסייע באכילה, בעשיית צרכים בהחלפת בגדים למשל. שלא לדבר על מספר תאי השירותים העומדים לרשות כל באי הגן.
המורות בחינוך הממלכתי עדיין מלמדות בכיתות עמוסות – 35 ויותר תלמידים בכתה, כולל תלמידים עם לקויות למידה, שאינם זוכים למענה הראוי.
מורות מקדישות שעות רבות מעבר למשרתן בפועל לצרכי הכנה, בדיקה, מטלות ביצוע, מבחנים מיילים למשל, ואינן מתוגמלות על כך בשעות נוספות. קיימת הגבלה של 18 שעות נוספות בכל מחצית בגין השתתפות בימי הורים ופעילות בית ספרית לסוגיה, בפועל מורות משתלמות בקורסים מקצועיים שהם חובה, ומקדישות שעות נוספות רבות על חשבון זמנן הפרטי.
מורות חדשות נכנסות למערכת בדרגות נמוכות מאד, ונאלצות לרוץ לאחר שעות העבודה להשלים הכנסה כדי לפרנס בכבוד.
הידעתם כי יש גם מורות קבלן ?
מדריכות מתמנות רק בתחילת שנת לימודים, לעיתים בסמוך מאד לתחילת שנת הלימודים הבאה, דבר הפוגע בהשלמת המשרה שלהן בשעות הוראה. מדריכת מורים מועסקת 10 שעות הוראה בפועל בבית הספר, ושעות הדרכת מורים מתבצעות ביתרת השעות במספר בתי ספר אחרים. קיימת בעיה גם בנושא החזר הוצאות.
אנו מאד מקווה כי תיק החינוך יגיע למי שבאמת חשקה נפשו בו, גם כדי להביא יציבות מערכתית והעצמה לעוסקים במלאכת הקודש של חינוך דור העתיד – דור Y ודור Z כי אין לנו תיק חינוך אחר להציע.