ראיון מיוחד עם ראם שסיים קורס צוללן מסווג “שאפנו להגיע כמה שיותר רחוק כדי לתרום ולתת, לצבא ולמדינה”

ביום רביעי ה-24.05.17, עתיד להסתיים קורס צוללן היוקרתי, אחד מהקורסים המסווגים ביותר של צה”ל. המסלול, שנמשך כשנה וחודש, מכשיר את הצוללנים על אחת מן המערכות היקרות והמתקדמות ביותר בצבא, להתמודד עם ימים ולעתים שבועות ארוכים מתחת למים, עם בידוד מלא מהסביבה החיצונית ומעל הכל, להסתדר האחד עם השני במקום סגור ובקור רוח על אף הלחץ הנפשי והמבצעי הגדול. שייטת הצוללות מהווה כוח תקיפה וכוח מודיעיני מעומק שטח האויב, רק באמצעות חשאיות מרבית מסוגלים הצוללנים לבצע פעולות ומשימות רבות הרחק מחופי ישראל.

ראם

תמונות: דובר צה”ל

בין מסיימי הקורס בולט סמל ראם, תושב פתח תקווה. הדרך של ראם אל סיום קורס הצוללן לא הייתה ברורה מאליה. ראם שיחק כדורגל באופן מקצועי מגיל צעיר במועדון הפועל פתח תקווה, ותכנן להמשיך במסלול זה. עם זאת, כשהגיע לכיתה י”ב ותאריך הגיוס החל להתקרב, הוא מספר כי הגיע לצומת דרכים. “שקלתי אם להמשיך במסלול הכדורגל, ולבקש בהתאם תפקיד בצבא אשר יאפשר את מסגרת האימונים. ההתלבטות לא הייתה פשוטה, אבל החלטתי שאני לא רוצה לוותר על תפקיד ועל שירות משמעותי ככל הניתן וכמובן מעל הכל לתרום כמה שיותר”.

ראם הגיע ליום סיירות, וקיבל זימון לגיבוש לקורס הצוללן. הוא מתאר כי לא באמת הכיר את היחידה, ועם זאת ניגש למיונים והתרשם לטובה. “בגיבוש נתנו לנו טעימה ממש על קצה המזלג של מה שעושים בקורס”, הוא מתאר, “כבר בגיבוש הבנתי שהגעתי למקום מאוד איכותי עם אנשים מעניינים ועבודה מסקרנת”. את הרגע שראם ידע שזהו המקום שהוא שואף להגיע אליו בצבא, הוא זוכר בבהירות רבה, “באמצע הגיבוש תוך כדי מסע שהרימו לנו, אחד המפקדים פשוט צעק לעברי בשאלה, אם אני רוצה להיות צוללן. תוך כדי המסע פשוט עצרתי ,הרהרתי לרגע ועניתי חד משמעית ‘כן’, והמשכתי במסע”.

אחרי הגיבוש הגיעו שלבי הגיוס וההכשרה, וראם מספר כי ההתחלה כלל לא הייתה פשוטה. עם זאת, בעיניו המאמץ השתלם באופן חד משמעי בהתחשב בערכים שרכש, בהתפתחותו האישית, ומעל לכל בחברים שצבר לכל החיים. “בהתחלה היה לא קל, אתה בקושי רואה את הבית, ואתה בניתוק לא רגיל מההורים והמשפחה. ביום יום שלנו, אנחנו רגילים לבלות עם חברים, להסתובב עם הפלאפון, לבדוק אותו ולתקשר עם אנשים מתי שרק רוצים. פתאום זה נעלם. ואין לך את האפשרות הזאת, זה לא פשוט ולוקח זמן להתרגל”.

ראם ממשיך ומספר על החברים שרכש בהכשרה, “הכרתי כאן אנשים שאני בטוח שיישארו איתי לכל החיים. אחה עם החבר’ה עשרים וארבע שבע, וגם אם יש קשיים, אין ברירה בסוף מתחברים”, מספר ראם בחיוך. “אתה נמצא במצבים לא נעימים עם אנשים שאתה לא באמת מכיר בהתחלה, וחווה דברים שככל הנראה לא תהווה עם אנשים מבחוץ”. הוא ממשיך ומוסיף על הערכים שהקורס מקנה “הקורס מקנה לנו את ערך הרעות ברמה הגבוהה ביותר. גם ברגעים הכי קשים, אתה יודע שתמיד יהיה מי שיגבה אותך ויעזור. לדוגמא, לא יקרה מצב שמישהו יצטרך עזרה בלימודים ואחד מהחבר’ה לא יבוא לעזור”.

ראם מתאר את ההתפתחות האישית שהוא עבר במהלך הקורס. לדבריו, הוא השתנה מאוד במשך זמן קצר מאוד ביחס לשינוי. “הקורס שינה אותי בהמון דברים”, הוא מספר, “למדתי לקחת דברים יותר בקלות, בעבר הייתי מתפרץ במהירות, והיום אני שומר על אורך רוח. בנוסף, אני חושב שאני הרבה יותר שקול ואחראי, הרבה יותר פתוח עם אנשים, ולא מפחד לתת ביקורת בונה כשצריך, וכמובן לפרגן כשמגיע”.

ראם מסכם את דבריו כשהוא מספר על המשימה החשובה ביותר, העומדת לנגד עיניו ולנגד עיני חבריו, אשר יסיימו עימו את קורס הצוללן, “שאפנו להגיע כמה שיותר רחוק כדי לתרום ולתת, לצבא ולמדינה. קורס הצוללן, ותפקיד הצוללן, מספקים לחלוטין את השאיפה שלנו. אני מניח, שנרגיש יותר במהלך השירות שלאחר הקורס, את תחושת הסיפוק מהפעילות המבצעית, אך כרגע אנחנו שואפים סיפוק מכך שהגענו עד הלום, ושיש לפנינו עוד שנים של תרומה ונתינה למדינה”.

תגובות