חשוב לדעת – הגורמים המשפיעים על תשואת תיק ההשקעות שלכם

הגורמים המשפיעים על תשואת ההשקעה שלכם נקבעים לפי סוג המוצר שבו תסחרו. ההבדל העיקרי הוא בין השקעה באג”ח להשקעה במניות, אך חשוב שתכירו גם את שאר השיקולים סביב בחירת מסלול השקעות. הנה הפרטים המלאים




תשואות העבר נחשבות למבחן הבדיקה הנפוץ ביותר בעולם ההשקעות, אך מחקרים אקדמיים מוכיחים שיש צורך להתחשב גם בגורמים נוספים. באופן עקרוני, נכס בעל תשואה חיובית מוגדר כנכס שההשקעה בו תניב בסבירות גבוהה תשואה חיובית. ככל שהסיכון גדול יותר כך עולה גם הרווח הפוטנציאלי, והשאלה החשובה היא איזו מידת חשיפה תבחרו לכל אפיק כדי להשיג תשואה ריאלית חיובית.
בנוסף, השיקולים העיקריים שאמורים לעזור לכם לבחור מסלול ניהול תיק השקעות כוללים את גובה דמי הניהול, התאמה של הקרן לצרכים הספציפיים שלכם, שיקולי מס ושיקולי תזרים מזומנים. לאלו יש להוסיף שורה ארוכה של גורמים אובייקטיביים שמשפיעים על תשואת תיק ההשקעות שלכם בעיקר בגלל מבנה שוק ההון.

הכל על אג"ח

הגורמים המשפיעים על התשואה משתנים בהתאם לסוג המוצר שבו תבחרו להשקעה. אגרת חוב תקנה לכם זכות לקבל ריבית ואת תשלום הקרן במועדים נקובים מראש, ולכן היא מהווה אפיק השקעה מרכזי וסולידי. האגרת מונפקת לתקופה מסוימת ואפשר לבחור בין אג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות ואג"ח להמרה.

את כדאיות ההשקעה באגרות חוב שונות בוחנים תוך התייחסות לתשואה של האג"ח ולסיכון הכרוך בהן: אג"ח של חברות בעלות סיכון נמוך יפיקו תשואות נמוכות, ולהיפך. רשימת הגורמים המשפיעים על התשואה כוללת מחיר, שיעור ריבית נקובה, אורך חיים, שיעור מס, תשלומי ריבית ואינפלציה. כל אחד מהגורמים הופך להיות מכריע רק אם הוא דומיננטי בעוד שאר הגורמים נשארים זהים.

מה קורה בעולם המניות?

לעומת זאת, הגורמים המשפיעים על תשואת תיק השקעות שמבוסס על מניות שונים לחלוטין. ראשית, רכישת מניות היא בפועל השקעה בחברה שלדעת המשקיע נסחרת בבורסה מתחת לשוויה הכלכלי. שנית, שערי המניות נוטים מטבעם להיות תנודתיים ולמניות יש פוטנציאל להפיק תשואה גבוהה בעיקר בטווח הארוך.

מחיר המניה נקבע לפי ערך השוק וביחס שבין הביקוש להיצע. בטווח הקצר תמצאו שהגורמים המשפיעים על תשואת המניות שלכם הם מקרו-כלכליים והתפתחויות בתוך החברה, או גורמים זרים שעשויים להיות פוליטיים ומדיניים. בטווח הארוך התשואה מושפעת מהיקף הפעילות של החברה, סכומי ההשקעה והביצועים. את הערכת החברות תוכלו לבצע לפי תחזית צמיחה והערכת שווי נכסי, כמו גם לפי הערכת איכות שדרת הניהול.

כמובן שיש גורמים נוספים שמשפיעים על תשואת תיק ההשקעות שלכם וגם הם משתנים לפי האפיק שבחרתם. הפתרונות המומלצים להגדלת פוטנציאל התשואה הם הוספת רכיבי סיכון עם תוחלת תשואה ריאלית. את זה אפשר לעשות עם אג"ח ממשלתיות ארוכות, אג"ח קונצרני, מניות ונכסים אלטרנטיביים.


תגובות