בין השכונות הנגישות ביותר בארץ בשרון: רעננה והרצליה

 משנה לשנה עם ישראל “מבלה” יותר ויותר זמן בפקקים – בדרך לעבודה, ללימודים, לחוגים ולקניות. בעצם רוב הנסיעות המבוצעות כיום, לפחות באזור מרכז הארץ, כרוכות בהיתקלות עם גודש תחבורתי כזה או אחר. אמנם הממשלה משקיעה מיליארדי שקלים בסלילת כבישים, אך תוספת האספלט לעולם אינה מדביקה את תוספת כלי הרכב החדשים מדי שנה.
לדברי מתכנן הערים והאזורים אלון גרינברג, מנכ”ל חברת סביבות מגורים, ישנן הוכחות מחקריות לכך שהגדלת היצע הכבישים גוררת עמה גידול בביקוש לכלי רכב פרטיים – תופעה המכונה ביקוש מושרה (Induced Demand). כך יוצא שהכבישים החדשים “והנוצצים” של היום, הם גם הכבישים הפקוקים של מחר.
“הפתרון המקובל והמוכח בעולם הוא פיתוח של מערכות הסעת המונים, אך התחבורה הציבורית בארץ מפגרת כיום בכמה עשורים אחרי מרבית מדינות המערב”, טוען גרינברג. “הסיבות לכך רבות ומגוונות: תכנון עירוני מפוזר שאינו מאפשר קיום תחבורה ציבורית יעילה; השקעה ממשלתית בתחבורה ציבורית בין-מטרופולינית במקום פנים-מטרופולינית; ועוד”.
למרות זאת, הוא אומר, ניתן להתעודד מכך שלאחרונה עלתה המודעות לנושא במשרד התחבורה, וגברו ההשקעות במתע”ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים), דוגמת הרכבת הקלה בירושלים, הרכבת הקלה בגוש דן והמטרונית במטרופולין חיפה.
גרינברג מסביר שהתופעה מכבידה על משקי הבית, ואפילו מכתיבה סדר עדיפויות חדש עבור רוכשי הדירות. “כיום אנו רואים יותר ויותר רוכשים שבבואם לבחור מקום מגורים, מוכנים להתפשר יותר מבעבר על רכיבים כגון רמת האוכלוסייה והחינוך – ובלבד שהשכונה תהיה נגישה למקום העבודה, לכבישים בינעירוניים ולתחבורה ציבורית יעילה”, הוא טוען.
מסקירה מיוחדת שערך גרינברג עולה כי אחת השכונות הנגישות ביותר בישראל הינה שכונת אור ים באור עקיבא. השכונות נבחרו על בסיס מספר פרמטרים: נגישות קיימת או עתידית; קרבה לצירי תנועה בולטים; סמיכות לתחבורה ציבורית; וכן צמידות לריכוזי תעסוקה ושירותי ציבור שונים.
גם רעננה נבחרה בזכות הכביש החדש – כביש 531
שכונת 2005, רעננה
גרינברג מציין כי עד לאחרונה נחשבה רעננה לאחת הערים הפחות נגישות במרכז הארץ, אולם כיום היא מצויה בעיצומה של מהפכה תחבורתית דרמטית, שתשדרג את החיבורים שלה לגלעין מטרופולין תל אביב ולערי השרון הסמוכות.

למעשה, הוא מוסיף, תושבי חלקה הדרומי של רעננה עומדים במוקד ההתרחשות, זאת בזכות הקרבה לכביש 531 , וכן למסילת השרון העתידית – שצפויה לעבור בין מסלולי הכביש ולחבר את מסילת החוף למסילה המזרחית. בתוך כשנה, תושבי שכונת 2005, שממוקמת בדרום-מערב רעננה, יזכו לנגישות מיידית הן לכביש הרוחב 531 (וממנו לנתיבי איילון/כביש החוף/כביש 4/כביש 6) והן לתחנת הרכבת רעננה-מערב.

שכונת 2005 הוקמה לפני כ-17 שנה ונחשבת לאחת מהיוקרתיות ברעננה, עם רמה חברתית כלכלית 9 מתוך 10. בשכונה מרכיב בולט של מבני מגורים בני 3-4 קומות, לצד צמודי קרקע. דירות ארבעה חדרים נמכרות ב-2.25 מיליון שקל בממוצע, ובתים דו-משפחתיים נמכרים לרוב בטווח שבין 4-5 מיליון שקל.


תגובות