דירוג היציבות הפיננסית של הרשויות והמועצות המקומיות של CofaceBdi: הרצליה במקום הראשון באזור השרון- הוד השרון סוגרת את הרשימה

ב-CofaceBdi מציינים כי קיימת חשיבות בדירוג היציבות ליכולת של עירייה להתקיים ממקורות ההכנסה שלה עצמה כגון ארנונה, ופחות מסיוע ממשלתי. ככל שהיחס בין הכנסה עצמית לסה”כ ההכנסות גבוה יותר כך גם האיתנות הפיננסית של הרשות המקומית בעריית נס ציונה אחוז הגביה היה כ-68%.
ב-CofaceBdi מציינים שאחוז הגביה הוא לא רק פונקציה של הדירוג הסוציו-כלכלי של האוכלוסייה אלא גם של אזורי תעשייה ומסחר מפותחים אשר עשויים לתרום תרומה משמעותית לגביה וליציבות הפיננסית.

במקום השני בדירוג נמצאת הרצליה, שבה מתגוררים 102 אלף תושבים. להרצליה דירוג סוציו אקונומי גבוה יותר מנס ציונה (8). יחס ההכנסה העצמית שלה עומד על 78% ואילו יחס הגביה עומד על 76.4%.

ההפתעה הגדולה של הדירוג השנה היא עיריית לוד – המחזיקה בדירוג סוציו אקונומי של 4 בלבד, אך הצליחה לזנק בדירוג ולהגיע למקום השישי מבין הערים הגדולות, הרבה לפני עיריות גדולות ממנה עם תושבים בחתך סוציואקונומי גבוה בהרבה כמו ת״א, כפ״ס ורמת גן. לוד, שבה מתגוררים כ-79 אלף תושבים, מחזיקה דווקא ביחס הכנסה עצמית לסך ההכנסה נמוך של 54%, והיא גבתה כ-65% מחובותיה בלבד – אולם ב-CofaceBdi מציינים כי יתר הפרמטרים הפיננסיים של העיר במגמת שיפור בשנים האחרונות מה שהוביל את המודל של הדירוג להציב אותה גבוה ברשימה.

כך למשל, על בסיס דו״חותיה הכספיים לשנת 2015, קיים עודף מצטבר בתקציב הרגיל של 49 מיליון שקל, כאשר שנה קודם לכן עמד ההעודף המצטבר על 40 מיליון שקל. כמו כן, אם בוחנים את הכנסותיה השוטפות פחות הוצאותיה השוטפות עולה כי היא נהנית מעודף משמעותי של 22.5 מיליון שקל (28 מיליון שקל שנה קודם לכן). כמו כן, עומס המלוות לסוף השנה של העירייה ירד (מ-46 מיליון שקל ל-37 מיליון שקל.

לדברי תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, ״אנחנו רואים לאורך השנים שלא רק הדירוג סוציואקונומי מעיד על היציבות הפיננסית של העיריות והמועצות המקומיות השונות. התנהלות פיננסית נכונה של עירייה, היכולת שלה לגבות את הכספים מהמגיעים לה וניהול נכון של תקציבה בסופו של דבר משרת את התושבים, שיכולים לקבל שירות טוב יותר״.

עוד ניתן לראות ברשימה שונות גבוהה בדירוגים של ערי המטרופולין הגדולות בישראל (ת״א, ירושלים, חיפה וב״ש). בקרב הערים הגדולות מדורגת תל אביב במקום ה-11 (עלייה מהמקום ה-13 שנה שעברה), בעוד שירושלים מדורגת במקום ה-21 (לעומת 24 אשתקד), באר שבע נמצאת במקום ה-29 (ירדה 3 דירוגים לעומת שנה קודם לכן) וחיפה נותרה עם דירוג 34 גם השנה.

באזור השרון: הרצליה במקום הראשון עם דירוג 2 – במקום השני בארץ.

אחריה בשרון: רמת השרון במקום שני בשרון ובמקום השלישי בארץ.

כפר סבא במקום ה-12

רעננה במקום 17 בדירוג

ואחרונה בדירוג באזור השרון היא הוד השרון במקום ה-20 


תגובות