אושרה תוכנית המתאר של הוד השרון

ביום שני השבוע הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה על אימוץ תוכנית המתאר לעיר הוד השרון. בבסיס התוכנית- החזון התכנוני הייחודי ‘טבע עירוני’ הכולל הוספת 2000 דונמים של פארקים, החייאת הנחלים במרחב העירוני וסלילת 50 ק”מ של שבילי אופניים המקשרים בין כל חלקי העיר   

ראש העיר, חי אדיב: “אני מודה לוועדה המחוזית אשר אישרה את החזון הייחודי שלנו ‘טבע עירוני’ המאזן בין מחויבותנו לשמירה על איכות חיי התושבים לבין הבטחת אופק מגורים לדורות הבאים. תודה לצוות התכנון העירוני ולתושבי העיר אשר היו שותפים ליצירתה של התוכנית המאפשרת לנו הבטחת המרחבים הירוקים והפתוחים ברחבי העיר, כמו גם קידום מול משרדי הממשלה השונים של פתרונות התחבורה הנדרשים לעיר, מימוש הפוטנציאל העירוני, הרחבת מרכזי התעסוקה והמסחר ועוד”

חי אדיב ראש עיריית הוד השרון. צילום: תומר דואק

 

לאחר ששמעה את עמדת הוועדה המקומית ואת עמדות המתנגדים לתוכנית, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז, בראשות היו”ר, אדריכלית דניאלה פוסק, לאשר את תוכנית המתאר לעיר הוד השרון הר/2050. התוכנית אושרה בהתאם לנוסח שהוצע על ידי עיריית הוד השרון ושקודם על ידי אנשי המקצוע ועל ידי ראש העיר חי אדיב.  בהחלטתה דחתה הוועדה המחוזית את התנגדויותיהם של מאות בעלי עניין אשר ביקשו להוסיף כ-13,000 יחידות דיור מעבר לקבוע בתוכנית.

 ראש העיר הוד השרון, חי אדיב, בירך על החלטת הוועדה המחוזית: “אישור תוכנית המתאר הוא בראש ובראשונה האינטרס שלנו, תושבי הוד השרון. התוכנית שומרת על ודאות תכנונית ומהווה חסם מפני ניסיונות של בעלי עניין למקסם את רווחיהם על חשבון התושבים. התכנית תבוצע באופן מדורג המשלב בין סוגי בנייה שונים, תוך שמירה על האיזונים החשובים לשמירה על איכות חיי תושבי הוד השרון. התוכנית שהוצגה בתום הליך שיתוף שכלל מפגשים עם תושבי העיר, מממשת את החזון התכנוני הייחודי לעיר חזון ‘טבע עירוני’ המציב את הקהילה והטבע במרכז עשייתנו וכולל הוספתם של 6 פארקים בהיקף של 100 דונמים כל אחד ברחבי העיר, פארק נוסף בשטח של 1400 דונמים הממוקם מערבית לאזור התעסוקה נווה נאמן ומוקם בימים אלו. כמו כן, מספקת התוכנית פתרונות מיטביים בכל תחומי החיים לרבות בינוי, תשתיות, התחדשות עירונית, פיתוח מרכזי תעסוקה ופתרונות תחבורתיים הנדרשים לעיר וכעת מעוגנים בתוכנית ומחייבים גם את משרדי הממשלה השונים. אני מודה לכל השותפים הרבים ליצירתה הן מקרב תושבי העיר, הן מקרב צוות התכנון העירוני שלנו ושורת היועצים החיצוניים והן לוועדה המחוזית ולמשרדי הממשלה השונים שהיו שותפים להליך”.

העיר הוד השרון אוחדה בשנת מארבעה יישובים נפרדים: רמתיים, מגדיאל, כפר הדר ורמת הדר והוכרזה כמועצה מקומית. בשנת 1990 עם הגידול באוכלוסייתה הוכרזה כעיר בישראל. בעשור האחרון נהנית הוד השרון מהליכי צמיחה והתפתחות, מידי שנה נוספים לעיר כ- 1,500 תושבים חדשים המבקשים לקבוע בה את ביתם, בין היתר בזכות מערכת החינוך המצטיינת של העיר אשר זכתה בשנים האחרונות לשורה של פרסים, שבחים ומחמאות על מגוון העשייה וההישגים העירוניים ובהם הצבתה של העיר בצמרת הגיוס לצה”ל בקרב בני הנוער ובצמרת הזכאות לבגרות, קבלת אות העיר המתנדבת בישראל וזכייה במשך 13 שנים רצופות בחמישה כוכבי יופי מטעם המועצה לישראל יפה.

תוכנית המתאר לעיר מהווה מסגרת תכנונית אסטרטגית אשר מיועדת למימוש ב30-40 השנים הבאות. התוכנית החלה בהליך שיתוף ציבור עירוני שנמשך כשנתיים, בליווי מיטב אנשי המקצוע ובסיומו נוסחה תוכנית האב לעיר אשר בהמשך תורגמה למסמכים הסטטוטוריים המהווים את תוכנית המתאר. נכון להיום מונה אוכלוסיית העיר כ- 60,000 תושבים ב- 22,000 בתי אב. התוכנית כוללת תוספת של כ-26 אלף יחידות דיור, 10,000 יחידות מתוכן מאושרות וייבנו בעשרים השנים הבאות, כ- 8,500 מתוכן הן יחידות דיור המיועדות לביצוע במסגרת הליכי התחדשות עירונית. יתר יחידות הדיור שבתוכנית מוגדרות על ידי הצוות המקצועי כיחידות לדורות הבאים.

עוד כוללת התוכנית פתרונות תחבורתיים שהקמתם תהווה תנאי להתקדמות בשלבי התוכנית – יציאות נוספות לכביש 4, 531 ו-40 ונתיב תחבורה ציבורית “מהיר בעיר” לאורכה של דרך רמתיים, רחובה הראשי של העיר. התוכנית מקבעת צפיפות מינימאלית של 14 יחידות דיור בלבד לדונם, לעומת תקן מקסימלי של 26 יחידות דיור לדונם, המוגדר במסגרת תמ”א 35.

במרכזה של תוכנית המתאר לעיר, עומד החזון התכנוני הייחודי עליו עמלו בשנים האחרונות ראש העיר, חברי צוות התכנון של העיר בשיתוף התושבים. חזון זה, הוא חזון ‘טבע עירוני’ כולל יצירתם של 37 מ”ר של מרחבים ירוקים לאדם כאשר השטחים הירוקים בעיר עתידים לגדול מ 15,0000 מ”ר ל-32,000 ויכללו רשת של שישה פרקים גדולים בשטח של כ- 100 דונם כל אחד, שייצרו רצף ירוק במרכזה של העיר, לצד פארק רחב היקף בשטח של 1400 דונמים בדרום- מערב העיר הנמצא בהקמה בימים אלו וכן את פרויקט החייאת הנחלים במרחב העירוני וביישובים הסמוכים לעיר ושימורה של רצועה ירוקה בצדיהם ברוחב של כ- 100 מטרים לכל אורכם.

התוכנית כוללת גם את הרחבת מתחמי התעסוקה והמסחר הקיימים בעיר והוספתם של שני מרכזי תעסוקה רחבי היקף בתחומה ובסמוך לצירי התחבורה הראשיים, דבר שיביא הן להעצמתה הכלכלית של הוד השרון לטבת תושביה כמו גם ליצירתם של מקומות עבודה קרובים שיאפשרו לרבים מתושבי העיר לעבוד בעיר מגוריהם.

לדברי מהנדס העיר הוד השרון, אדריכל סרג’יו ווילנסקי: “מדובר בתוכנית המאזנת באופן הנכון ביותר, בין הצורך של המדינה לספק פתרונות דיור לשמירה על איכות חייהם של תושבי הוד השרון. הוד השרון תמשיך ליהנות מצפיפות דיור נמוכה יותר מאשר ערים בסדר גודל דומה ומכמות שטחים פתוחים וירוקים רבה יותר מבערים אחרות. עמדנו על כך שהתקדמות התוכנית תהיה משולבת, תוך שמירה על האופי של הוד השרון כעיר ירוקה”.

תגובות