בתי הספר ומוסדות הלימוד השונים לילדים בישראל קולטים לשורותיהם מאות אלפי תלמידים צעירים בכל שנת לימודים. מרבית תכניות הלימודים בנויות על בסיס מכנה משותף שנקבע על ידי מומחים פדגוגיים וגורמים במשרד החינוך ורבים מהתלמידים מצליחים לאורך השנים להתמודד עמן בצורה מוצלחת וטובה.
עם זאת, במוסדות לימוד רבים ברחבי הארץ ישנם ילדים המתקשים להשתלב וללמוד את החומר בצורה טובה עקב סיבות שונות, טכניות, רגשיות ואחרות. הדבר גורם להם לפיגור בלימודים ולתסכול אישי עמוק שנובע מכך. לרוב, נלווים לכך גם בעיות חברתיות מורכבות. כל אלו גם יחד עלולות להחמיר, והצורך שנוצר הוא לבדוק את הסיבות לבעיות אלו, לאבחנם ולהציע דרכי טיפול מתאימות לבעיות הילד.
מהו אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי הוא תהליך שבמסגרתו ניתן לאבחן לקויות למידה קוגניטיביות בקרב הילד. במהלך אבחון זה נבדקים מספר אלמנטים מרכזיים שונים כמו חשיבה, כישורי קריאה וכתיבה, עיבוד מידע, יכולות גרפו-מוטורית לצד יכולת ויזו-מוטורית (היכולת לביצוע פעולות מתואמות בין העין ליד), וכן גם יכולות זיכרון ויכולות שפה. האבחון עצמו אורך לרוב בין 4 ל-6 שעות ובמהלכו הילד מתבקש לבצע מספר משימות יסודיות כמו קריאה, קריאה, חשיבה מתמטית ועוד. התוצאות המתקבלות מנותחות, נכתב דו”ח מקיף המתאר את המצב ומציע דרכים לטיפול בהם.
אבחונים דידקטיים מגיעים, לרוב, בשני “גלים” כאשר ילדים נכנסים למסגרת בית הספר היסודי ו/או התיכון. האבחונים תקפים לתקופה של עד 5 שנים, ובמידת הצורך, יש לבצעם מחדש על מנת לקבל מחדש את ההקלות לזכאים.
על אבחון פסיכודידקטי
אבחון אחר מקיף יותר, שלעיתים נחשב כמשלים, הינו אבחון פסיכודידקטי הבודק אם הקשיים בקרב הילד נובעים גם מסיבות רגשיות כאלו ואחרות כאשר אחת התוצאות שנלוות למבדקים אלו הם יצירת תכנית לימודית מותאמת או משופרת על בסיס תוצאות האבחון. במידה וקיימים בעיות רגשיות תילקחנה אף הן בחשבון בעת תכנון הטיפול העתידי. מומלץ לבצע אבחונים אלו במכונים מקצועיים בעלי תשתית אנושית וטכנית מתאימה.
הזדמנות שווה לכולם…
במקרים רבים שאובחנו בישראל, חרדת בחינות בקרב ילדים נוצרת כאשר מתבצעת הערכה עקבית ומתמשכת על הביצועים הלימודיים. ילדים בעלי לקויות למידה חשופים יותר מאחרים לתופעה בגלל מצבם, ועלולים לסבול מחרדה של ממש המתבטאת בחוסר תפקוד וריכוז בעת הבחינה עצמה ו/או בהתכוננות אליה. אחת מההקלות הניתנות לסובלים היא הארכת משך הבחינות, או מתן תנאי בחינה מקלים ושונים לנבחנים.
ביסוד כל אלו עומד הרצון להעניק לילד אפשרויות נוספות ושונות שתובלנה למיצוי יכולותיו הלימודיות ולהתקדמות על אף הקשיים הקיימים. שליחת נבדק לאבחון דידקטי נעשית כאשר מתגלה פער בין יכולותיו השכליות ובין יכולותיו בפועל. ולרוב, ערים לכך אנשי החינוך בבית הספר או ההורים שמבחינים בהישגים נמוכים מהמצופה. יש חשיבות לביצוע אבחון מוקדם ככל האפשר כדי להביא לשיפור וכדי למנוע חרדת בחינות וסיבוכים עתידיים – חשוב לזכור, חינוך והשכלה הם צרכים בסיסיים וכדאי לאפשר לילדים היקרים מתן הזדמנויות שווה כל האפשר.