הסייבריות הסודיות של צה”ל בראיון בלעדי בשרון פוסט: עם סיום קורס המגן וההגנה בסייבר מספרות טוראי א’, מנתניה וטוראי ס’, מרעננה על הדרך שעברו

ביום חמישי האחרון, 19.10.17, הסתיים קורס מגן בסייבר. קורס זה הוא אחד הקורסים היוקרתיים בבסמ״ח- האקדמיה הצה״לית למקצועות המחשב וההגנה בסייבר. הקורס מכשיר מגני סייבר לכלל צה״ל. פעילות מערך ההגנה בסייבר מאפשר את קיומן של פעילויות מבצעיות ביבשה, באוויר ובים, כך היא משפיעה על כל יחידות הצבא, הן בביטחון השוטף והן בזמן מלחמה. במסגרת התפקיד מבצעים המגנים פעולות של זיהוי, חקירת הרשת ומבצעים בהביטי סייבר שונים.

א’ מנתניה וס’ מרעננה

הקורס אורך כ-16 שבועות וכרוך בחתימה של כ-18 חודשי קבע בנים ובנות כאחד. הקורס מקנה ידע בעולם התשתיות, התוכנה, מערכות ההפעלה, התקשורת, ההצפנה והחקירה ומתבסס על סימולאטורים מתקדמים המדמים מצבי אמת.

טוראי ס׳, תושבת העיר רעננה וטוראי א׳, תושבת העיר נתניה, סיימו גם הן בהצלחה את קורס מגן בסייבר היוקרתי של בסמ״ח לאחר ארבעה חודשים אינטנסיביים ויוצאות לדרך משמעותית וטכנולוגית על מנת לשמור, לתרום ולהגן על המדינה.

״הגעתי למיונים לעולם מקצועות המחשב ודרכם הגעתי למסלול ההגנה בסייבר״ מספרת טוראי ס׳, בוגרת תיכון ״מטרו ווסט״ ברעננה, שם למדה 10 יחידות מדעי המחשב ו-5 יחידות כימיה. כמו כן, בתקופת התיכון התעמלה ס’ באקרובטיקה, השתתפה בתחרויות בארץ ובעולם ואף זכתה במקום השלישי באליפות ישראל. כיום, משקיעה ס’ את כל כולה לקורס מגן בסייבר של אגף התקשוב וההגנה בסייבר ״הקורס הוא ארבעה חודשים קשים בהם כל יום לומדים משמונה בבוקר ועד תשע בערב מגוון של מקצועות ונושאים ומשקיעים המון זמן ואנרגיה. בהתחלה היה לי קשה ללמוד כל כך הרבה חומר במשך כל כך הרבה שעות, אך עם הזמן הבנתי שכל מה שאני לומדת כאן הוא מעשיר את הידע, פותח את הראש ומעניין בצורה בלתי רגילה. הבנתי שאני צריכה להשקיע את כל כולי בקורס הזה. הכרתי כאן המון  אנשים איכותיים. הגעתי לקורס לבד והייתי בלחץ שלא אתחבר עם האנשים אבל מהר מאוד התברר לי שכל מי שהגיע לקורס הם אנשים איכותיים ועל רמה ואני יכולה להגיד שהתחברתי כאן לכל אחד ואחת ושנשמור על קשר״ מספרת ס’, ״סייבר זה תחום מאוד מעניין וחשוב. זה מה שקורה עכשיו בכל העולם ומה שלמדתי כאן אני אקח גם להמשך החיים ולא רק בצבא. בקורס הזה למדתי על עצמי שאני יכולה ללמוד ולתת מעצמי מעבר למה שחשבתי שאני יכולה בעבר והבנתי שגם כשקשה אני יכולה להמשיך לחקור ולהצליח. ס’ מספרת כי היו רגעים בהם היה לה קשה: “לפעמים חשבתי שאוותר אבל לקחתי את עצמי בידיים ואני מאוד שמחה שנשארתי פה. בעזרת הקורס אני אתרום בצבא עד כמה שאני יכולה וזה משהו שהיה לי חשוב מאוד. אני משרתת למעלה משנתיים ואני גאה בכך שאני יכולה להעביר את השנים האלה בדרך הזאת. אני מחכה להגיע כבר ליחידה ולהתחיל לעבוד באמת״.

״הקורס לימד אותי הרבה מאוד, למדתי המון על מחשבים, הבנתי לעומק כיצד הם פועלים ומה אפשר לעשות איתם״, מוסיפה טוראי א׳, בוגרת תיכון ״אורט גוטמן״ שבנתניה, שם למדה 10 יחידות מחשבים ו-ו-5 יחידות פיזיקה. ״הקורס ארוך ולא פשוט בכלל אך החיילים והמפקדים גורמים לאווירה מאוד חיובית ומהנה שגורמת לקורס להיות מגוון ולא סובב אך ורק סביב מחשבים. הוא ללא ספק קורס מרענן וערכי. בקורס מתחילים ללמוד מאפס על עולם הסייבר ומגיעים לרמות מטורפות של למידה ועשייה. אנחנו ממש נכנסים לראש של מגן בסייבר וכל הזמן מנסים לחקור ולחשוב איך אפשר לנצל את המערכת הזו, ואיך לבנות את ההגנה הטובה והיעילה ביותר״, מסכמת א’, ״אישית זה פתח לי את ההתעניינות לתחום מחדש. נגענו פה בנושאים מדהימים וגיליתי שכל מה שאני רוצה אני יכולה להרחיב ולהעשיר בעצמי. זוהי חוויה שאקח איתי לכל החיים״.

עם סיום הקורס ישתלבו ס׳ וא׳ באגף התקשוב וההגנה בסייבר ובזרועות השונות בצה״ל ויצללו לשירות טכנולוגי, משמעותי ומרתק.

 

תגובות