ד”ר גבע, מחזיק תיק תרבות:”יש לעשות הכול לשמר את קולנוע עמל שהוקם בשנת 1937 ולהפוך אותו למרכז תרבות ואמנות תוסס וחי”

” שמחתי מאוד לשמוע על היוזמה החשובה של וועד הפעולה למען  ” קולנוע עמל ” שפנה למחלקה לאדריכלות ולעיצוב פנים במכללת אורט כפר סבא במטרה לקדם פעילות אמנותית משותפת שתתרום להגברת המודעות לנושא השימור בכלל ולנושא שימור ושיחזור קולנוע עמל בפרט ” –  אומר ד”ר אמיר גבע, מחזיק תיק התרבות במועצת העיר – ומוסיף: ” אני רואה בסוגית קולנוע עמל – סוגיה תרבותית חשובה – ולפיכך – החלטתי למזג באופן חריג ויוצא מן הכלל את אירוע פתיחת התערוכה שיתקיים ב 6/11 בשעה 18:00 במוזיאון כפר סבא שבהיכל התרבות העירוני – עם הישיבה הרבעונית הסדירה של ועדת התרבות העירונית שלנו  ולפיכך – כל חברי הועדה הוזמנו להשתתף בטקס פתיחת התערוכה , לצפות בה ולשמוע את הדברים שיישאו – מנהלת המוזיאון ירדנה וייזנברג, מומחה מקצועי לשימור אתרים  ונציג ועד הפעולה למען קולנוע עמל “.  וגבע מסביר : ” הניסיון בארץ בתחום שימור בתי קולנוע היסטוריים הוא גרוע למדי. שני בתי הקולנוע הראשונים שהוקמו בארץ לא שומרו !  קולנוע עדן, שנחנך בשנת 1914 בשכונת נווה צדק בתל אביב והיה לראינוע הראשון בו הוצגו גדולי הסרטים האילמים – הושבת בשנת 1974, המבנה שלו נרכש על ידי בנק לאומי מתוך מטרה לשמרו ולהנציחו כמייצג ראשית הקולנוע בישראל , אך זה שנים רבות הוא עומד אטום ומוזנח . קולנוע ציון שפעל 60 שנה בלבה של כיכר ציון בירושלים, הושבת בשנת 1972. הוא נהרס . ובמקומו שוכן כיום בנין בנק הפועלים המאכלס את סניפו הראשי בעיר הבירה ואת מלון הרברט סמואל “.  גבע מסר שככל שהזמן יאפשר , הוא ישמח לספר במהלך טקס פתיחת התערוכה החשובה הזו מעט מההיסטוריה המרתקת של הקולנוע בעולם בכלל ובארץ בפרט . ” אני מאמין ” – אומר ד”ר גבע – כי יש לעשות הכול כדי לשמר את קולנוע עמל שהוקם בשנת 1937 ולהפוך אותו למרכז תרבות ואמנות תוסס וחי נוסף , למען ההיסטוריה של העיר ויותר מכך – למען עתידה של העיר “.

ד”ר אמיר גבע, מחזיק תיק התרבות

 

==

החל מה- 6.11.2017 תוצג בהיכל התרבות העירוני למשך 10 ימים תערוכה של הפרויקט המשותף למכללת אורט כפר-סבא ולוועד הפעולה למען “קולנוע עמל” בנושא שימור ושחזור המבנה הוותיק בעיר (שנחנך בשנת 1937) שממשיך עד היום לעמוד על סדר היום הפוליטי/העירוני בנושא שימור

ועד הפעולה למען עמל פנה לשרה מלמד, ראש המחלקה לאדריכלות ולעיצוב פנים במכללת אורט כפ”ס, במטרה לקדם פעילות משותפת אשר תסייע להגברת המודעות ולהגברת חשיפתם של הסטודנטים לסוגיית שימור המבנה. מלמד קיבלה את הפניה והחליטה ליזום קורס במהלך שנת הלימודים הקודמת (תשע”ז).

בקורס, נחשפו הסטודנטים ללימוד הקונספט התכנוני של כפר-סבא בכלל ולסוגיית השימור במרקם העירוני שלה בפרט. הלימוד המעשי נעשה דרך שימור ושחזור מבנה הקולנוע הקיים בשילוב התערבות תכנונית וציבורית חדשה.

מלמד אומרת: “ סיפורה של העיר. אנוכי תקווה ששיתופי פעולה רבים ומגוונים מסוג זה יעשירו את הגופים השותפים ואת תושבי כפר-סבא.”

במסגרת הפרויקט, הסטודנטים במסלול הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים נפגשו להדרכה באתר עמל עם נציגת הוועד הפעולה, המדריכה הוותיקה, שרונה לימן.

שרונה פתחה את ההדרכה בקצת היסטוריה כללית על כפר סבא, העמיקה בכוחם הפוליטי, החברתי והכלכלי של הפועלים במושבה. במהלך המצגת סיפרה על המאבק לעבודה עברית ואודות הפעילויות שארגנו הפועלים כמו חוגים, טיולים, לימודי עברית ועוד. שרונה לא שכחה לציין את חתני פרס ישראל אריה שרון, ליפא יהלום ודן צור שהיו שותפים לתכנון המבנה ולעיצוב סביבתו. הסטודנטים  צחקו כאשר שרונה כינתה ‘פרוטזה’ את התוספת המאוחרת ש’הודבקה’ על המבואה המקורית של אריה שרון בחזית המערבית של ”עמל’ בשנת 1966 שתוכננה ע”י האדריכל אורי בורנשטיין.

הרקע שבו צמח המבנה האדיר בגודלו לשנות ה-30, מביא לידי ביטוי את תולדות המושבה על האווירה הפוליטית, יחסי הכוחות והשיח הציבורי ששלט בה. במצגת הודגש איך שימש “עמל” כ’היכל תרבות’ ברמה המקומית והארצית במשך עשרות שנים, ואיך השתנתה הגינה עם השנים. הובהר לסטודנטים עד כמה שימור המבנה שזור בסיפור תולדות המושבה בשנות ה-30.

ועד הפעולה למען קולנוע “עמל” ממשיך להגביר פעילות . הוועד מציין: “הגיעה העת, לאחר כ-16 שנים בהן המבנה מתפורר ונתון לוונדליזם, לקדם את תכניות השימור של המבנה למעשים בשטח!”. נציגי הוועד מוסרים: “על מבנה קולנוע עמל לחזור לידיים ציבוריות/עירוניות ולשמש כמרכז של תרבות לקהילה.”

הציבור מוזמן לערב פתיחה חגיגי שיתקיים ביום שני ה 6/11/17 בשעה 18:00

 

 

 

לחצו כאן לפעילות בקניון G כפר סבא

.

תגובות