מבקר העירייה בכפר סבא חושף דו"ח ביקורת חמור לשנת 2016, על תסקירי פקידות הסעד בעיר

במחלקה לשירותים חברתיים מרכז ובמחלקה לשירותים חברתיים מזרח מועסקים עובדים סוציאליים, המשמשים פקידי סעד לסדרי דין, אשר תפקידם, בין היתר, הוא הגשת תסקירים לבית משפט לענייני משפחה/בית דין רבני, בעניין הסדרי ראיה בין הורים וילדים, משמורת ואפוטרופסות.

פקידי הסעד לסדרי דין פועלים מכח חוק הסעד )סדרי דין בעניני קטינים, חולי נפש ונעדרים(, תשט"ו-1955, אשר נותן בידיהם סמכויות נרחבות לבצע חקירה לשם: הכנת תסקיר לבית המשפט, עריכת תסקירים בענייני אישות ומשפחה )תחום גירושין, אפוטרופסות, היתרי נישואין, אלימות במשפחה, חטיפת ילדים, שינוי שם, אבהות(, פיקוח על אכיפת פסקי דין של ערכאות משפטיות ופיקוח על הסדרי ראייה בין הורים לילדיהם. קיימים חוקים נוספים אשר נותנים סמכויות לפקידי הסעד, לדוגמא: חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 ,חוק ההוצאה לפועל, כן חוק בית המשפט לענייני משפחה, ועוד. כמו כן, בתקנון העבודה הסוציאלית, קובע משרד הרווחה הוראות המגדירות את תפקידו ודרכי עבודתו של העובד הסוציאלי לענייני סדרי דין

מבקר העירייה. דוד תורגמן
צילום: תומר דואק

 

בסעיף 2.1 להוראות התע"ס נקבע כדלקמן: "פקיד הסעד נקרא באמצעות מנהל המחלקה לשירותים חברתיים לחוות דעה ולהמליץ בסוגיית ההורות בטובתם של קטינים ובדילמות הקשורות בהגנה על קורבנות אלימות במשפחה, וחסויים לרבות חולי נפש וחסרי ישע הזקוקים להגנה ולאפוטרופסות. למרות הדגש המוצהר על טובת הקטין, לרבות חסוי וחסר הישע, הראייה שתנחה את פקיד הסעד מושפעת מראיית המערכת המשפחתית, צרכיה וחשיבותה, התפתחותם התקינה של הקטינים וחשיבות איכות חייהם של חסויים וחסרי ישע. התערבותו של פקיד הסעד הינה, בדרך כלל, מכוח צו של ערכאה משפטית או פניה יזומה של ב"כ היועץ המשפטי ומתבצעת דרך כניסה למשפחה בשעת משבר זמני או מתמשך. יש לראות את התערבותו של פקיד הסעד, במהלך עריכת תסקיר שנושאו פירוד או גירושין כהליך טיפולי ומשמעותי בחיי המשפחה כולה, אשר ישאף ככל שניתן לסייע להורים לקיים הורות משותפת תוך חלוקת האחריות והמעורבות בכל היבטי חיי הילד."

המבקר מציין כי "הביקורת ביקשה לבחון את ההתנהלות השוטפת של המחלקה לשירותים חברתיים בעירייה , מרכז ומזרח  בנושא תסקירים בשנים 2014-2013, תוך בחינת מספר תלונות ציבור שהגיעו למבקר העירייה ולממונה על תלונות הציבור, אשר נבדקו במסגרת מדגם אקראי של תיקי תושבים. הממצאים וההמלצות בנוגע אליהן שולבו במסגרת דוח הביקורת, לצד בחינת עמידת המחלקה בהוראת התע"ס 20.3 המחייבת אותה".

ממצאים עיקריים

היעדר כתב מינוי:

ניתן לערוך תסקירים רק במידה וקיים כתב מינוי. נמצא, כי ל-2 מתוך 10 העובדות הסוציאליות העוסקות בנושא התסקירים אין 1 כתב מינוי, וזאת בניגוד לסעיף 4.6 לתע"ס.

תגובת האגף: בעקבות העומס הרב ומצב ההמתנות, מצב לא רצוי, עיריית כפר סבא החליטה להוסיף 2 עובדות לתפקיד עו"ס לעניין סדרי דין. העובדות הללו החלו לעבוד במח' לש"ח מרכז בחודש ספטמבר 2014. עובדות אלה, יצאו לקורס ייעודי להכשרת עו"סיות לעניין סדרי דין בבית הספר המרכזי להכשרת עובדים סוציאליים. במהלך הקורס עובדות אלה נדרשו לעשות עבודה מעשית, שכללה כתיבת תסקירי גירושין ואפוטרופסות. .31/5/15 -ה ועד 25/5/14 -מה התקיים הקורס במהלך הקורס, העובדות הללו פעלו על פי הנחיות עו"ס סדרי דין ארצית, דהיינו כל תסקיר או מכתב שיצא בעניין סדרי דין הן חתמו "עו"ס מתמחה לעניין סדרי דין" ועו"ס סדרי דין א.ש. בעלת מינוי, מרכזת את התחום ומדריכה, פגשה יחד עם המתמחות את המשפחה וחתמה יחד איתן על כל תסקיר ומכתב. היא מדריכה באופן אינטנסיבי את שתי העובדות ולוקחת חלק פעיל בכתיבת התסקירים. מרגע סיום הקורס ב-15/5/31 הונחו על ידי עו"ס סדרי דין ארצית לחתום על תסקירים כעו"ס לסדרי דין, בוגרת קורס הכשרה לס"ד. וכך הן חותמת בפועל. כעת הן נמצאות בשלב ההטמעה שהחל בספטמבר 2015 ויסתיים ב-16/1/22 . האגף שלח להכשרה לעו"ס לסדרי דין עובדות מוערכות, בעלות ותק, שעסקו בתפקידים אחרים, כיוון שלא הצלחנו לגייס עובדים בעלי מינוי. המדובר בקורס ארוך. על מנת לקצר את זמן ההמתנה לכתיבת תסקירים המתמחות החלו לעבור בסדרי דין, בהתאם להנחיות המשרד ובליווי כאמור. 1 השמות נמצאים בניירות העבודה של הביקורת

תגובת האגף מתאריך 17.6.2017: אנו פועלים על פי הנחיות משרד הרווחה בנדון. עו"ס לסדרי דין ראשית מטעם משרד הרווחה הגב' … 2 ציינה בתגובתה לפנייתינו בענין זה כי, "על פי חוק הסעד )סדרי דין בענייני קטינים, חולי נפש,ונעדרים( תשט"ו -1955 סעיף 9 ,מצויין כי עובדים סוציאליים לעניין חוק זה יפעלו לפי הנחיותיו של העובד הסוציאלי הראשי. לאור העובדה כי העובדות היו בתהליך מינוי לחוק , על פי הנחיית העו"ס הראשית עליהם להתנסות בכתיבת דו"ח בהדרכה של מדריכה בעלת מינוי".

היעדר מערכת ממוחשבת לניהול תסקירים: נמצא כי לא קיימת מערכת
המרכזת את כלל התסקירים שנכתבו על ידי העובדות הסוציאליות, ועל כן
גם אין אפשרות למעקב באופן ממוחשב אחר לוח הזמנים והתנהלות
המחלקות )כגון משך הזמן בין קליטת בקשת בית המשפט לתסקיר עד
לפגישה ראשונה עם המשפחה, או משך הזמן בין קליטת בקשת בית המשפט
לתסקיר עד לשליחתו על ידי המחלקה(. כמו כן, אין אפשרות לשמור
מסמכים רלוונטיים בתיק הממוחשב, כגון התכתבויות, מסמכים רפואיים
והמלצות.
תגובת האגף: כפי שהביקורת מציינת מערכת כזו, קיימת בתל אביב
ובמודיעין, לא היתה קיימת עד כה ברוב לשכות הרווחה. לא נדרשנו על ידי
משרד הרווחה ולא היתה הוראת תע"ס מחייבת לעניין זה. בימים אלה, אגף
הרווחה של כפר סבא, כחלק מתהליך הרפורמה של שירותי הרווחה, התחייב
להתחיל בתהליך עבודה ולהכניס תיק טיפול ממוחשב.
לאור היעדר מערכת, כפי שצוין בדו"ח, מרכזת ס"ד ניהלה את תיק הפניות
של הבקשות שהתקבלו באמצעות טבלאות בהן צוין שמות הצדדים,
כתובתם, מספר התמ"ש ותאריך קבלת הבקשה לתסקיר באגף.
בשנה האחרונה אנו מקפידים להוסיף בטבלה תאריך הפניית הבקשה
לתסקיר לעו"ס ותאריך בו נשלח התסקיר.
עדכון לתגובת האגף: במסגרת פ"ע עם מ"מ מנהלת מחלקת הרווחה מיום
17.6.11 ,מסרה מ"מ מנהלת המחלקה כי עניין המחשוב מטופל ביחד עם
אגף המחשוב ובוצע איפיון למערכת הנדרשת לפי פרמטרים שנקבעו.

אין נוהל עבודה מובנה: המחלקה מסתמכת על הוראות התע"ס בלבד ואין נוהל עבודה המסדיר את אופן הפעילות השוטפת של המחלקה בנוגע לתסקירים, כגון: הגדרת תפקיד לכל עובד, מי עושה מה, עמידה בלוחות זמנים שנקבעו על ידי בתי המשפט, אופן דיווח לבתי המשפט, מעקב אחר הגשת תסקירים, ניהול ועדת תסקירים, דיווח למשפחות וכיו"ב. תגובת האגף: קיים נוהל על חתימת בקשה לתסקיר בחותמת דואר נכנס, וכן רישום של כל התסקירים היוצאים מהמחלקה. משרד הרווחה הינו המפקח והמנחה המקצועי לעבודת העובדים הסוציאליים בכלל ולעו"ס לעניין סדרי דין בפרט באמצעות התע"ס המגדיר את נוהלי העבודה. בימים אלה משרד הרווחה הוציא תע"ס חדש ועדכני ובו נהלים מפורטים מאוד, אשר אנו נפעל על פי הן. אנו סבורים שאין טעם להנחיות מקבילות לקיימות בתע"ס החדש. יש להוסיף הנחיות טכניות כפי שמוצע בביקורת, לגבי אופן שליחת תסקירים ומעקב הגעתם לבית המשפט.

במסגרת מדגם אקראי, הביקורת איתרה 2 מקרים בהם חלפו בין 7 ל- 9 חודשים, עד לתחילת הטיפול בתיק )ממועד הגעת הבקשה לתסקיר מבית המשפט למחלקה עד להגעת התיק לעו"ס לסדרי דין ועד לתיאום פגישה ראשונה עם המשפחה. תגובת האגף מתאריך 17.6.2017 :כיום זמן ההמתנה מיום הגעת הבקשה לתסקיר למשרד ועד העברה לעובד הוא בין שבועיים עד חודש וחצי.

הביקורת איתרה מקרה אחד, בו על אף דרישת בית המשפט מהמחלקה להגיש תסקיר לעיונו תוך 10 ימים, המחלקה הגישה לבית המשפט תסקיר רק חודשיים לאחר הבקשה.

במסגרת מדגם אקראי הביקורת איתרה 4 מקרים בהם חלפו בין 7 ל-9 חודשים עד לסיום הטיפול בתיק )בין מועד הגעת הבקשה לתסקיר מבית המשפט למחלקה, עד לשליחת התסקיר על ידי המחלקה לבית המשפט(.

תגובת האגף:מעקב מתקיים בטבלאות האקסל שמנהלת המרכזת בהן רשומים נתוני תאריך קבלת התסקיר, תאריך העברה לעובדת, ותאריך שליחת התסקיר לבית המשפט. רישום זה מאפשר מעקב ובקרה כמומלץ.

שליחת תסקירים באיחור: הביקורת דגמה 9 תיקים שהוגשו לאחר המועד שנדרש מבית המשפט: ב-2 מתוך 9 התיקים, נמצא כי התסקיר נשלח באיחור, ללא שליחת הודעה לערכאה המשפטית. ב-6 מתוך 9 התיקים, נמצא כי המחלקה שלחה לבית המשפט הודעה על העברת הבקשה ל"רשימת המתנה" )רשימת התיקים הממתינים לעריכת תסקיר(, וזאת ללא צפי מועד לקבלת תסקיר. רק בתיק אחד מתוך 9 התיקים, נמצא כי נשלחה לבית המשפט בקשת דחייה רשמית, שאושרה על ידי בית המשפט כנדרש. המלצה: יש להקפיד על עמידה בלוח זמנים כפי שנקבעו בצו בית המשפט. אי עמידה בזמנים מחייבת את המחלקה לפנות לבית המשפט בבקשה להארכת המועד להגשת התסקיר, עדכון במועד הצפוי להגשת תסקיר וקבלת אישור בית המשפט בכתב בנוגע לדחייה. כל פנייה לבית המשפט בנוגע לאי עמידה במועד שנדרש מחייבת אישור בכתב של מנהלת המחלקה.

תגובת האגף מתאריך 17.6.2017 :טופל. ככלל אנו משתדלים לעמוד בלוח הזמנים כפי שנקבעו על ידי בית המשפט, במידה ויש עיכוב אנו פונים לבית משפט ומבקשים דחייה בהגשת התסקיר ומוסיפים צפי למועד הגשת התסקיר.

הביקורת מצאה כי 5.8 משרות מנוהלות על ידי 10 עובדות שונות אשר עוסקות בתחום בחלקיות משרה, באופן לא יעיל, במקום שתחום סדרי הדין יהיה מרוכז בידי מספר עובדות מועט שכל עיסוקן הוא סדרי דין. הביקורת מעלה תהייה, כיצד ניתן לטפל בתיקים כה מורכבים ב-%10 משרה על ידי אחת העובדות, כפי שמצאה הביקורת. הביקורת מצאה כי הקצאת תקני העבודה לעו"ס בנושא תסקירים אינו מוגדר )לא צבוע( על ידי משרד הרווחה.

תגובת האגף מתאריך 17.6.2017 :תקני משרד הרווחה אינם צבועים. המשימות שיש לאגף לבצע רבות. לרוב העו"סיות לסדרי דין תפקידים נוספים, כפי שלכל עובדי האגף. קיימת שחיקה בתפקיד ועל מנת לשמר את העובדות בתפקיד זה, יש לאפשר להם לעסוק בתכנים נוספים. לראיה אנו מתקשים למצוא כח אדם מתאים שמעוניין לעסוק בסדרי דין