בית המשפט לעניינים מנהליים עצר את תוכנית המתאר של הוד השרון

בעקבות עתירת התושבים והטיעונים שהעלו בנושא תשתיות התחבורה ניתן צו ביניים המורה שלא לתת תוקף לתוכנית המתאר של העיר עד לברור העתירה

בעקבות עתירה של תושבי הוד השרון, בית המשפט לעניינים מנהליים במחוז מרכז נתן היום צו ביניים המורה שלא לתת תוקף לתוכנית המתאר של הוד השרון עד להחלטת בית המשפט בעתירה שהוגשה על ידי התושבים.

בנימוקיה ציינה השופטת ורדה מרוז שדנה בעתירת התושבים כי ” במהלך הדיון התגבשה סוגיה אחת ברורה הנדרשת להכרעה וזאת מבלי להקל ראש ביתר הסוגיות, והיא שאלת המענה התחבורתי המצוי בלב תוכנית המתאר הכוללנית, האם די בו כדי להעביר את השרביט בנושא התכנון המפורט לסמכות הודעה המקומית כלשון תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה. מדובר בסוגיה בעלת משקל, הגם שאיני קובעת עמדה באשר להכרעתה. …. כך או כך סבורני כי קמה תשתית מתאימה למתן צו ביניים עד למתן פסק דין בעתירה וזאת לאחר ששקלתי את מאזו הנוחות והגעתי לכלל מסקנה, כי נכון לעת הזו אין לקבל את טענות המשיבים לפיה מאזן הנוחות נוטה לטובתם. ראוי לציין כי אישור התכנית מתווה את גורלה של העיר לשנים רבות ועל כן, עיכוב של חודשים ספורים אינו בעל משקל קריטי כפי שהוצג על ידי ב”כ המשיבים”.

מאות תושבי הוד השרון הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בלוד על החלטתה של יו”ר הועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז לדחות את בקשתם לערור לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בקשת הרשות לערור הוגשה על ידי התושבים לאחר שוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית החליטה לאשר את תוכנית המתאר של הוד השרון ( תוכנית הר/2050 ) תוך דחיית עיקר ההתנגדויות שהגישו התושבים

את העתירה המנהלית הגישו בשם התושבים עוה”ד ענת בירן אפרת לרנר ואינה טל.

התושבים ביקשו מבית המשפט לבטל את החלטת יו”ר הועדה המחוזית ולאפשר להם להגיש ערר על ההחלטה לאשר את התוכנית ולאור הפגמים שנפלו בהליך שמיעת ההתנגדויות להחזיר את התוכנית לשלב שמיעת ההתנגדויות תוך מינוי חוקר והזמנת כל המתנגדים להציג את ההתנגדויות בפניו. במקביל הגישו התושבים בקשה דחופה למתן צו ביניים שימנע מהועדה המחוזית לפרסם את התוכנית עד לסיום ההליכים בעתירה .

התושבים טענו בעתירה כי תוכנית המתאר מתווה את התכנון של העיר הוד השרון לעשורים הקרובים ומוסיפה עשרות אלפי יחידות דיור , מפאת היקפה של התוכנית והשלכותיה על עתידה של עיר שלמה ותושביה ולאור העובדה שהוגשו לתוכנית כ- 1800 התנגדויות של תושבים שרובן המכריע לא נידון, ההחלטה שלא לאפשר להם לערור למועצת הארצית לתכנון איננה סבירה ” החלטת יו”ר הוועדה , אשר הלכה למעשה ‘ מאשררת’ את החלטת הועדה המחוזית שבראשותה היא יושבת כיום, מרוקנת מתוכן את ההליך של בקשת רשות ערר למועצה הארצית”

עוד טענים התושבים כי לאור העובדה שמאבקם הינו חלק ממאבק כלל ארצי כנגד העדר שקיפות ושיתוף ציבור בהכנתן של תוכניות מתאר כוללניות המקודמות בימים אלו בוועדות המחוזית מדגיש את הצורך במתן רשות לערור על החלטת הועדה המחוזית

התושבים טענו עוד כי תוכנית המתאר הינה תוכנית הרסנית לעיר שהתקבלה ללא הפעלת שיקול דעת ללא תהליך חוקי של שיתוף הציבור , ללא בחינת חלופות ולמעשה היא מציפה את העיר בשכונות חדשות בטכניקה אנטי תכנונית ” על בסיס מקום פנוי” תוך ניצול פלטפורמה של תוכנית מתאר כוללנית כדי לשחרר כמה שיותר קרקעות חקלאיות לבניה ולהעשיר את בעליהן של אותן קרקעות על חשבון פגיעה בתושבים הקיימים.

בעתירה מפרטים התושבים את המחסור במתן מענה לפקקים שכבר עכשיו מאפיינים את העיר, באי מתן מענה לפתרונות תחבורה ציבורית ובהעדר קשר בין התקדמות התכנון ובין מתן הפתרון התחבורתי.

עוד נטען בעתירה כי נראה כי ההחלטה שלא לתת רשות לערור היא חלק ממגמה כללית של השתקה, בלימת ביקורת ושיח ציבורי, הסתתרות מאחורי סיסמאות בדבר ,יצירת מלאי תכנוני” ו”מענה לביקושים” והבטחות שלא ניתן לממש בדבר פתרונות תחבורה- שאין להם כל התכנות או שמימושם רחוק מאוד וכל קשר בינו לבין לוחות הזמנים של התכנון רופף אם הכלל קיים.

עוד נטען כי לאחר הגשת ההתנגדויות על ידי התושבים, הועדה המקומית המליצה לקבל חלק נכבד מטענות המתנגדים ואילו הועדה המחוזית התעלמה גם מהמלצות הועדה המקומית ובסופו של דבר דחתה את רובן המכריע של טענות התושבים בנימוקים כלליים ועמומים, ללא התמודדות עניינית ומבלי למנות חוקר.

תגובות