זוכת פרס “חותמת אישית” של מכללת ספיר: נגה רש מכפ”ס, רק בת 25 עם “אחרי השריפה נחשפת דליקותם של הדברים”

נגה רש, הזוכה במקום הראשון ובמענק של 10,000 ש”ח בתחרות “חותמת אישית”. רש בת 25 מכפר סבא, סטודנטית לתואר ראשון בספרות ובלימודי מזרח אסיה. בשנה האחרונה גרה ולמדה בגרמניה במסגרת חילופי סטודנטים וחזרה זה עתה לתל-אביב

 

צילום: אייל וייס

תחרות “חותמת אישית” שמקיימת זו השנה השישית המחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר בראשות ד”ר עמרי הרצוג, נועדה לטפח יצירה בקרב הדור הבא של הכותבים ולהרחיב את מנעד הכתיבה הספרותית בישראל.

מבין למעלה מ-150 כותבים שהגישו טקסטים, הגיעו לגמר שהתקיים בסוף השבוע האחרון – חמישה בלבד. למקום הראשון הגיעה נגה רש, שזכתה ב-10,000 ש”ח עבור היצירה הטובה ביותר. הפרס השני בגובה 6,000 ש”ח הוענק לעמיחי לבון  ושלושה פרסים נוספים בגובה 3,000 ש”ח הוענקו לנדב פיידמן, שני פוקר ואופיר ששון.

“כשהייתי בכתה ב’ כתבתי ספר שהיה מלא בשגיאות כתיב”, משתפת נגה רש. “הוא סיפר על ילדה מצרייה בשם ז’קלין, שחיות מחמד לא קונבנציונליות כמו ג’ירפות וחרדונים מצילות אותה בכל פרק מחדש מבדידות ומבושה. הן מספרות לה בדיחות לא מצחיקות, מעודדות אותה כשהיא עצובה ונכשלת, ולוחשות לה את התשובות לתרגיל בזמן שהמורה שואל מול כל הכיתה. אני לא יודעת למה היא דווקא מצרייה”.

התחרות השנה הזמינה כותבים עד גיל 35, שעדיין לא פרסמו ספר, לשלוח סיפורים קצרים שאורכם לא עולה על 2,500 מילים תחת הכותרת “אני ישן/ה וליבי ער”. יו”ר חבר השופטים בתחרות הוא עמיחי שלו, מרצה במחלקה לתרבות יצירה והפקה במכללת ספיר, סופר, עורך ומבקר ספרות. לצדו שפטו דמויות מובילות מעולם הספרות והרוח, ובהם סופרים, יוצרים ואנשי תרבות, ביניהם אברהם בלבן חוקר ספרות, סופר, משורר ופרופ’ לספרות עברית באוניברסיטת פלורידה, המשוררת אגי משעול וכן יותם שווימר מבקר ספרות ב-YNET.

“את ‘אחרי השריפה נחשפת דליקותם של הדברים’ כתבתי ממש בסמוך לתחרות, מתוך חלקי אירועים שרחשו מסביבי ובתוכי, חלקי חלומות, חלקי דברים שדמיינתי או שלא רציתי לדמיין”, מוסיפה רש על ההשראה שלה לטקסט שהוגש. “רציתי לכתוב על האופן שבו אנשים נאטמים או מנסים לאטום את עצמם לפעמים מול כאב גדול שהם לא מצליחים להכיל. אני חושבת שזה קורה הרבה פעמים דווקא לאנשים שמרגישים בעוצמה גבוהה ולכן זקוקים לאטימות הזאת כדי איכשהו לתפקד. כלפי חוץ הם אפאתיים וחסרי רגישות והם הרבה פעמים פוגעים והורסים בגלל זה. ומצד שני יש אנשים שלא אוטמים את עצמם, שהולכים בעולם חשופים וחסרי הגנה. מעניין אותי המפגש בין הרגישות והכאב לבין האטימות והקור”.

התחרות שיזמה הפרופ’ נורית גרץ בשיתוף עמותת ע.נ.ת. – עידוד נטיעות תרבותיות בנגב, היא חלק מחזון המכללה האקדמית ספיר לשוויון הזדמנויות ורכישות ידע ובמטרה לעודד יצירה מקורית, פורצת דרך ורעננה, ולהעניק לה במה ופרסום. הסיפורים שעלו לגמר בשנים קודמות התפרסמו באנתולוגיה בהוצאת המכללה האקדמית ספיר ולא מעט מהיוצרים שלקחו חלק בתחרויות קודמות אף הוציאו בעקבות כך ספרי ביכורים והשתלבו בעולם הספרות הישראלי.

פרופ’ נורית גרץ, סופרת ומרצה במחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר: “החדשות הטובות שקורות היום ולא מופיעות בשום מהדורת חדשות, הן שהספרות העברית פורחת. אינספור סיפורים נכתבים בכל הז’אנרים ובכל הסגנונות מהטלנובלה דרך הפוליטיקה ועד לפנטזיות וסיפורי אבסורד. אנחנו רצינו לתפוס את הספרות הזו על חי ברגע הבישול שלה, ולכן הפרס הזה ליצירה צעירה לכותבים עד גיל 35. והוא מוכיח א עצמו. בכל שנה בשפע הסיפורים המוגשים לתחרות ניתן למצוא את החיים שלנו במלואם. הלם קרב, ילדים מוכים, שחיתויות, אלימות, שכול והתעללות, שכולם מובילים למקום אחד – אל בני אדם ומה שהם מחפשים, אוהבים וחולמים. מי שיגיע ויקרא את חמשת הסיפורים הזוכים ימצא את כל אלה שם”.

תגובות