תהליך פשיטת רגל – מה חשוב לדעת?

תהליך פשיטת הרגל מהווה את סופה המוחלט של כל ישות עסקית ומספק לנושים השונים אפשרות להחזיר חלק מכספם. בכתבה הבאה נסקור את כל הנקודות החשובות בתהליך ונסביר בקצרה על תפקידם של כונס הנכסים, בית הדין והבנק ביום שאחרי.

מהן הסיבות שגורמות לפשיטת רגל?

תהליך פשיטת הרגל הינו המוצא האחרון לחייבים ולפושט הרגל כאחד. כאשר בעל עסק מגיע למצב של חדלות פירעון והוא אינו יכול עוד לשלם את חובותיו לספקים השונים, אין מנוס מכניסה לתהליך של פשיטת רגל. למרות שזהו תהליך מורכב, בלא מעט מקרים, זוהי הדרך ההוגנת והחוקית היחידה להגיע להסדר הוגן.

כיצד פשיטת הרגל עוזרת לחייב ולנושים כאחד?

פשיטת הרגל מספקת דרך מבוקרת להחזר חובות ומאפשרת לצדדים להיעזר במתווך מטעם בין המשפט לשם כך. בעזרת עירוב של גורם בלתי תלוי והערכה אמיתית של היכולות הפיננסיות של פושט הרגל, אפשר להגיע להסדר אשר יעשה צדק עם כל הצדדים. פושט הרגל יוכל לשלם את חובותיו על פי יכולתו הכלכלית ואילו הנושים יקבלו חלק מכספם.

מי יכול להגיש בקשה לפשיטת רגל?

למרות שרבים אינם יודעים זאת, גם פושט הרגל וגם האנשים אשר להם הוא חייב כספים יכולים להגיש בקשה שכזו. את הבקשה מגישים לבית המשפט רק כאשר מתקיימים אחד משני התנאים הרלוונטיים:

  1. פושט הרגל מבין שהוא אינו יכול להחזיר עוד את סכום הכסף שהוא חייב ושחובותיו אינם נמוכים מ 13,000 שקלים.
  2. הנושים רואים שהחייב מגיע למצב של חדלות פירעון והוא אינו יכול להחזיר להם את חובותיו. על פי החוק, החובות אינם יכולים לעמוד על פחות מ 65,000 שקלים.

תפקידו של כונס הנכסים בתהליך

ניתן לומר שכונס הנכסים הוא אחד השחקנים החשובים ביותר במצב החדש. למעשה, הוא הגורם אשר מוסמך על ידי בית המשפט לבצע מכירה של נכסי פושט הרגל ולערוך חקירה מקיפה אודות מצבו הכלכלי. בלא מעט מקרים, הכונס מהווה את הכתובת של הנושים והלקוחות אשר מבקשים לקבל את מלוא כספם או לפחות חלק ממנו.

מצבו החדש של פושט הרגל לאחר ההכרזה

כאמור, פושט הרגל יהיה חייב לפרוס את חובותיו ולשלם סכום קבוע לנושיו השונים. עם זאת, קיימות לא מעט מגבלות על פושט הרגל והם נוגעות למצבו הבנקאי והאזרחי כאחד. במילים אחרות, פושט הרגל לא יוכל לפתוח חברה חדשה, לעזוב את הארץ בתקופה הראשונה להליך או לקבל קרדיט מהבנק. רק בתנאים מסוימים ירשה בית הדין לפושט הרגל להוציא כרטיס אשראי או להיות חלק מדירקטוריון של חברה.

לסיכום, הליך פשיטת הרגל מאלץ את הנושים ואת בעל החברה להסתגל למציאות חדשה. יחד עם זאת, על ידי טיפול אחראי של כונס הנכסים והערכה אמיתית של יכולות ההחזר, ניתן לסיים את התהליך באופן הוגן.

 

תגובות