אי אפשר בלעדיהם, אבל לפעמים אי אפשר איתם כבר!

כשהמשפחה המורחבת נכנסת לתוך הזוגיות, יכולות להיות לכך כמה תוצאות:

האחת, הרמוניה מלאה – הערכים זהים או דומים בקרב כל המעורבים, ניכרת עזרה ותמיכה בבית – בזוג, בילדים, אולי אפילו עזרה כלכלית, ואין התערבות אלא רק מעורבות בריאה ותומכת.

השנייה – פיצוץ! התערבות וביקורתיות בלתי פוסקת כלפי הזוג או כלפי אחד הצדדים, תגובות אגרסיביות או בפאסיב אגרסיב, רכילות מרושעת, הסתות דו כיווניות, הסתה של הילדים, ואז – סכסוך נוראי במשפחה, נתק או פשוט חיים בלתי נסבלים.

השלישית והרווחת – קשר של עליות ומורדות – לעיתים הרמוניה, שקט יחסי, שלום חם או קר, ולעיתים – מריבות, אנרגיה לא טובה ויחסים עכורים.

ברור שיש עוד המון כיוונים לכאן ולכאן, והרי קשר זוגי מורכב בפני עצמו, על אחת כמה וכמה קשר משפחתי בו מעורבים גורמים שונים, פרסונות שונות, משקעים רגשיים, סיפורים מן העבר ורגשות – המון רגשות.

במה טיפול זוגי יכול לעזור במקרה של קשר עם משפחה מורחבת?

את הסיפורים, הבדיחות והאנקדוטות על כלות וחמיות – כולנו מכירים, צוחקים או בוכים מהם… אבל כולנו יודעים שהסיפורים הללו נובעים מתוך קרקע פורייה של המציאות עצמה.

בבואנו לקשר – מאוהבים וחסרי דאגות, די מהר אנו מבינים שהקשר, לשני הצדדים הוא קשר עם כל המשפחה.

טיפול זוגי במרכז יכול לפתור המון מחלוקות גם בקשר המשפחתי. קודם כל – הבנה הדדית של ההסטוריה המשפחתית של כל צד, עבודה רגשית וחשיפה של השפעות המשפחה על כל אחד מהצדדים – מביא למודעות אצל בני הזוג – זהו כבר צעד ראשון לאמפתיה והבנה, ולעתים רבות “יורד האסימון” למה קשה לי לקבל תכונות שהצד השני רואה כמובנות מאליהן ושגרתיות.

טיפול זוגי נותן בידי בני הזוג כלים להצבת גבולות. באופן בונה, מכיל, מקבל אך לא מרצה ומאוד שלם ובטוח בעצמו. כאשר המטרה ניצבת מול העיניים (זוגיות טובה ומשפחתיות בריאה), והיא המטרה החשובה במעלה לכל אחד מהצדדים – הפתרונות עצמם הם טכניים.

טיפול זוגי מאפשר לבסס ערכים משותפים שרוצים לדבוק בהם, מאפשר לפתוח את העיניים ואת הלב למצוקות של הצד השני, ומאפשר לגלות את המניעים הרגשיים החיוביים של כל צד במערכת. ההבנה היא בסיסית ואנושית: אף אחד לא מעוניין להרע לאחר, אלא התנהגות מסויימת של צד מסויים מגיעה מתוך שמירה על עצמו ורצון לעשות טוב לעצמו.

כאשר מתבוננים בסיטואציה באופן אובייקטיבי עם כלים של טיפול זוגי, ומצמצמים ככל שניתן את המעורבות הרגשית השלילית, ניתן להגיע לתוצאות מיטביות ולבניית קשר בריא עם משפחה מורחבת.

בהצלחה!

 

לפרטים נוספים אודות אורית ארבל מטפלת זוגית >> oritarbel.co.il

 

 

 

תגובות