טריגר פוינט

התיאור הציורי של הטריגר פוינט או נקודות ההדק הוא “קשרים” בשריר- ואכן זו התחושה. מעין נקודות רגישות בלב הרקמות הרכות- התכווצויות כואבות בכאב הדומה לזה של פצעונים המצויים בעיקר בגב ובצוואר.

 

לפעמים הנטייה הטבעית שלנו לטיפול בתסמינים מסוימים מתגלה כאינטואיציה טובה- כאבי טריגר פוינט גורמים לנו לרצות לשפשף את המקום וללחוץ עליו (או בעיקר, מאחר שמדובר בדרך כלל על הגב ועל הצוואר- לבקש ממישהו אחר שיעשה את זה עבורנו) ונמצא כי פעולות אלה אכן עוזרות להקל על הכאב. בנוסף, נמצא כי דיקור מקומי לאזור ה”קשר” עשוי להקל על הכאב גם כן.

אבל לפני הכול- מה גורם לאותם “קשרים” בשריר?

כמובן שאין כל קשרים אמתיים בשריר- אבל זהו תיאור ציורי ודיי מדויק של התחושה המתקבלת. נקודות ההדק הנן מיקרו-התכווצויות שגורמות בעצמן להסתבכות של המצב- ההתכווצות גורמת עצירה של אספקת הדם לאותה נקודה בשריר, דבר המביא למעין משבר מטבולי.

 

האם זה נורא?

זה עלול לכאוב נורא, אבל אין מדובר על נזק מתמשך או עמוק לרקמת השריר. כשם שלפעמים מופיעים פצעונים, כך גם נקודות הטריגר הן תופעה טבעית ברקמת השריר, שמעבר לכאב ולאי הנוחות, לא צריכה להדאיג אותנו. נקודה שחשוב לזכור, עם זאת, היא היכולת של כאבי הטריגר פוינט להסוות או להידמות לכאבים אחרים. לעתים, הכאב דומה לזה של כאב שיניים ולפעמים כמו כאב שרירים שדווקא כן עשוי להצביע על בעיה. וכאן, אנחנו מגיעים לנושא הבא שלנו.

 

למה אנחנו יודעים יחסית מעט על טריגר פוינט?

כאבי נקודות ההדק סובלים למעט הזנחה מחקרית דווקא משום היותם פחות חשובים לעומת נושאים כמו מחלות מידבקות, מחלות סופניות או מחלות כרוניות שפוגעות באוכלוסייה בצורה הרבה יותר חמורה. כנראה שאין אדם שלא סובל או סבל אפילו מימי ילדותו מכאבי שרירים בכלל או מכאבי נקודת הדק בפרט, ואיכשהו, כולנו שרדנו לספר על כך ללא נזק מתמשך. אפשר, אם כן, להבין מדוע הרפואה לא ראתה בתופעה זו כמקור שחשוב להשקיע בו מאמצים כבירים של מחקר.

 

מה בכל זאת עושים?

עיסוי נכון של נקודות ההדק יכול להסב הקלה משמעותית מאוד על הכאב. אבל, למרבה הצער, מעסים רבים מאוד אינם יודעים כלל כיצד להקל על כאבים שמסבות לנו נקודות ההדק. רבים מהמעסים יודעים כיצד לעסות שרירים כואבים או “שרירים תפוסים”, אבל אינם יודעים את אופן הטיפול בנקודות טריגר, ונכללים בקבוצה זו גם מעסים עתירי ניסיון שלמדו במסלולי הלימוד המקיפים והיוקרתיים ביותר.

 

בנוסף לעיסוי, קיימות דרכים אחרות ואלטרנטיביות לטיפול בסנידרום ומאחר שמועט יחסית המחקר על כאבים אלו, לעתים כדאי לשקול דווקא את הדרכים הפחות מקובלות לטיפול, שפעמים רבות עשויות להתגלות דווקא כיעילות מאוד.

תגובות