פרויקט שימור הבאר הסתיים בעלות של כמיליון וחצי ₪

עיריית כפר סבא, בשיתוף המועצה לשימור אתרים היסטוריים, משפחת כבביה ממקסיקו ומפעל המים, השיקה בטקס חגיגי כחלק מחגיגות ה- 115 לכפר סבא, במעמד ראש העיר- צביקה צרפתי, מנכ”ל המועצה לשימור אתרים- עמרי שלמון ונציגי משפחת התורמים, את הבאר הראשונה וזאת עם סיום עבודות השימור במקום. פרויקט שימור זה החל לפני כחצי שנה, ועלותו עומדת על כמיליון וחצי ₪. הבאר הראשונה נמצאת בסמוך לבניין החאן, והיא שומרה כחלק מהחלטת העירייה לתיעוד השרידים העירוניים. בימים אלה נפתח האתר לקהל המבקרים, ולפעילויות בתי הספר.

מטרת פרויקט השימור המדובר, עליו אחראי האדריכל פרופ’ אמנון בר אור, לחשוף את הבאר בתפארתה ולשחזרה כפי שפעלה בראשית המושבה, בשנת 1906. שימור הבאר יכלול החזרת עטרה ליושנה, כלומר: הורדת כל נדבכי הבנייה החדשים (טייח וחומרים נוספים), חיזוק המבנה המקורי, הכנסת חומרי שימור וחיזוק, פתיחת כל קוטר פי הבאר, התקנת תאורה ושילוט.

 

 

את האתר ההיסטורי עתידים לפקוד כל תלמידי בתי הספר, קבוצות גמלאים, משפחות וכלל הציבור. בימים אלה מפיק “מוזיאון כפר סבא” את ערכת הסיור, שכוללת: מידע ופעילות חווייתית להדרכת האתר, כרטיסיות ושלטי סיפור הבאר, תמונות ואת תכני הלמידה המתאימים.

נוסיף כי, עד לחפירתה של הבאר הראשונה בכפר סבא נאלצו הפועלים להביא מים מבאר שמוקמה בסמוך לקבר בנימין או מכפר מל”ל. כדי להקימה שילם כל פועל ממייסדי העיר 76 פרנק שייעודם להוצאות ציבוריות. עומק הבאר הינו 17 מטרים, ולצידה הוקם מבנה הח’אן ששימש למגורי הפועלים. באמצע שנות ה- 40 סגר וועד המושבה את הבאר, ובשנים האחרונות בעבודות להרחבת מזכירות העירייה התגלתה הבאר ובתחתיתה סליק לנשק בימי המחתרות.

צביקה צרפתי, ראש העיר, “הבאר הראשונה של כפר סבא שזורה בסיפורה ההיסטורי של העיר, ועל כן קיימת חשיבות גדולה לשימורה. מבנים היסטוריים מעניקים צביון ייחודי לעיר, ומהווים מוקדים המושכים אליהם מבקרים רבים. אני מתרגש מאוד עם סיום עבודות השימור וטקס החניכה הרשמי, ומאמין כי חובה עלינו לזכור את עברנו וללמוד ממנו ערכי העבודה, היזמות והקדמה. אני מברך את ירדנה ויזנברג, מנהלת המוזיאון, שמובילה צעד חשוב זה”.

ירדנה וייזנברג, מנהלת המוזיאון, “פרויקט שימור בית הבאר החלטה זו עשוי להוות השראה לבעלי נכסים של מבנים לשימור לקחת אף הם אחריות, ולקדם פרויקטים מעין אלה. מכלול מבנים לשימור  מימיה הראשונים של המושבה שיעברו תהליך שימורי, יעניק לעיר עוגנים ערכיים, אורבניים, כלכליים ואף אסתטיים”.

בתמונה: ראש העיר- צביקה צרפתי, מנהלת מוזיאון כפר סבא- ירדנה וייזנברג, מנכ”ל המועצה לשימור אתרים- עמרי שלמון ונציגי משפחת כבביה.

תגובות