האמת מאחורי מצלמת מהירות

לאורך השנים מצלמות המהירות מוצגות כפתרון המהיר ביותר למיגור תאונות הדרכים, קל וחומר להקטנת מספר הפצועים וההרוגים בתאונות דרכים. אך האם אכן הן הסיבה החד משמעית? ומה הנתונים האמיתיים מספרים?

מצלמות מהירות נחשבות זה לא מכבר לנדבך חשוב וחיוני במיגור תאונות דרכים והקטנת מספר הנפגעים בהן. בשנות ה- 90 ממשלת בריטניה שיווקה את הנושא לציבור עם הטענה כי התקנת המצלמות תגדיל את מידת ההתרעה מהענישה ותוביל לירידה במהירות כתוצאה מכך. כמו כן, על פי טענת הממשלה, התקנת מצלמות בפריסה מסיבית תסייע במניעת תאונות ואף תהפוך את הנהיגה בכביש לבטוחה יותר במידה ניכרת. התחזית אומנם הייתה אופטימית אך בשורות הקטנות שאף אחד לא קורא הוסתרה האמת הסוחפת, אותה אף אחד גם לא טרח להזכיר: כבר החל משנות ה- 60 הירידה במספר תאונות הדרכים שנרשמה על כבישי בריטניה יורדת בהדרגתיות, ועמה קיימת ירידה במספר הנפגעים, זאת לצד הגידול בנסיעה פרטית וציבורית ובמצבת הרכב.

כיצד הדבר אפשרי?

האמת לאמיתה היא שהירידה הקבועה במספר נפגעי תאונות הדרכים מושפעת מכך שבשנים אלו הושקעו תקציבי ענק בפיתוח רחב היקף של תשתית כבישים, לרבות מחלפים מתוחכמים, גדרות בטיחות ידידותיות לצדם של כבישים מהירים, כיכרות תנועה במקום רמזורים בצמתים ועוד. יתרה מכך, הממשלה השקיעה הון עצום בהדרכה וחינוך נהגים ואינספור של קורסים העוסקים בנהיגה מתקדמת יצאו לפועל. אולם המשתנה בעל החשיבות וההשפעה הגדולה ביותר הוא השיפור המשמעותי שחל ברמת הבטיחות של כלי הרכב השונים. רכבים מודרניים כוללים אביזרי בטיחות מתקדמים, מפרט טכני ויכולות המאפשרות להם להתרחק ממוקדי תאונה ולהגן על הנוסעים במידה מקסימלית.

ומנגד, פריסה מסיבית של מצלמות מהירות 

למרות רף הנפגעים שהולך ויורד מדי שנה, ממשלת בריטניה החליטה לשנות את הגישה ולהתקין מצלמות מהירות בפריסה ארצית מסיבית. המטרה העומדת מאחורי ההחלטה היא להוריד אף יותר את כמות הנפגעים. למרות ההצהרות של מומחי תעבורה וארגוני הנהגים הטוענים כי המטרה האמיתית היא גריפת רווחים, הממשלה ממשיכה בקמפיין לשכנוע הבלתי משוכנעים והוחלט כי המצלמות יתופעלו על ידי גורמים פרטיים ולהם אינטרס כלכלי מובהק לצלם נהגים “סוררים” – גמול כלכלי. כתוצאה מכך כמות הדוחות לאורך השנים קפצה ומספרי הדוחות שמחולקים לנהגים מדי שנה רק הולכים וגדלים, אך במקביל אין הבדל במספר ההרוגים בשנים אלו, או לפחות הבדל שאינו זניח.

והמגמה? כבר לא בקו שיפור

אם ללא המצלמות המגמה של מספר נפגעי תאונות דרכים הייתה בסימן שיפור, לאחר התקנת המצלמות מספר ההרוגים השנתי נע סביב אותו ההיקף ואף נתונים מלמדים כי קיימת הרעה במצב. כיום נהגי בריטניה מקבלים פי שבעה דוחות ממה שקיבלו בעבר אולם השינוי במספר הנפגעים מושפע דווקא לשלילה ולא לחיוב וזאת למרות היציאה לקמפיין, למרות מקצה השיפורים בבטיחות הרכב ובתשתיות ולמרות המצלמות.

לסיכום: האמת לאמיתה

כן האמת היא שמאז ההתקנה המסיבית של המצלמות המגמה הקבועה הפסיקה והמצב אינו בקו שיפור. ממשלת בריטניה ניסתה בדרכים חוזרות ונשנות להוכיח שמדובר בגישה יעילה ונכונה אולם במקביל גם נקטה פעולות טיפול בקטעי כביש קטלניים: על ידי הצבת כיכר תנועה, סלילה מחדש, בניית מחלף, התקנת גדר טובה יותר ועוד. היות והתשתית טובה יותר מספר הנפגעים בתאונות דרכים קטן, אך הממשלה נוקפת זאת לזכות הצבת המצלמות. כמו כן יעילותן של המצלמות לא פעם נמדדת בכבישים בהם ישנו מיעוט של רכבים, שכן נהגים רבים נמנעים מלנהוג בכבישים ובהם הוצבו מצלמות מהירות רבות ולכן גם זו לא אינדיקציה טובה.

ומה לסיכום?

המתנגדים טוענים כי מלבד גביית הכסף ופריסת מצלמות בכבישים בטוחים ישנה בעיה נוספת: התקציב שאושר לפעולות שיטור מופנה כעת להתקנת מצלמות מהירות ולכן ישנן יותר מצלמות מהירות ופחות נוכחות של שוטרים. ומדוע זה חשוב? מכיוון שהמצלמות מדווחות רק על חריגות במהירות ואין בכוחן להתריע על התנהגות לא הולמת של הנהג ואשר עלולה להוביל לתאונות דרכים. וממש כמו בבריטניה, גם אצלנו הצבת מצלמות מהירות רבות על מקטעי כבישים עשויה שלא למגר את התופעה ואף להעצים אותה. על אף ולמרות שהמצלמות אלו לא יכולות לזהות התנהגויות כמו סטייה מנתיבים, אי שמירת מרחק ועוד, תכונות אשר לפי משטרת ישראל נחשבות לאחראיות במיוחד כנגד תאונת דרכים.

החשיבות שבפנייה לעו”ד תעבורה

בכל מקרה בו נתפסתם נוהגים מעל המהירות המותרת על ידי מצלמת מהירות מומלץ ורצוי לפנות לעורך דין תעבורה בהקדם האפשרי. עורך דין מקצועי מכיר את פסקי הדין בתחום, מודע לתקדימים ויודע מהם הכשלים של הציוד החדיש. בכוחו לבחון את המקרה הפרטי שלכם, לספק לכם ייעוץ וייצוג משפטי ובמקרים רבים אף למנוע הגשת כתב אישום או להקל עמכם את הדין.

 

 

  

 

תגובות