בדיקת אור ירוק בכפר סבא ובסביבתה: כמה רוכבים על אופניים בצורה מסוכנת? למעלה ממחצית הרוכבים שנצפו בהוד השרון ובכפר סבא רכבו ללא קסדה לראשם

בחודשי הקיץ כאשר שעות האור והפנאי הן מרובות ומזג האוויר מאפשר זאת, מעבירים בני נוער רבים את שעות היום ברכיבה על אופניים, אך כמו שמתברר מתצפית חדשה שביצעה עמותת אור ירוק, רובם לא מכירים את חוקי התנועה שחלים עליהם וכתוצאה מכך מסכנים את עצמם ואת יתר משתמשי הדרך.

לאחרונה יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק ביניהם חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין בשיתוף FIDF  ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT, לבחון האם רוכבי האופניים בישראל רוכבים בצורה מסוכנת ובניגוד לחוק. המתנדבים ערכו את התצפיות ב- 125 רשויות ונצפו במהלכן כ- 3,600 רוכבים.

הפרמטרים שנבדקו:

  • האם הרוכבים חבשו קסדה
  • האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק
  • האם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים
  • האם הרוכבים התעסקו בנייד בזמן הרכיבה
  • הימצאות שביל המיועד לרכיבת אופניים במקום

בין המקומות בהם נעשתה התצפית גם  כפר סבא, אלפי מנשה והוד השרון. להלן תוצאות הבדיקה:

כפר סבא:

  • 67% מהרוכבים לא חבשו קסדה
  • 52% מהרוכבים רכבו על המדרכה
  • 5% לא צייתו לרמזורים ולתמרורים
  • 5% מהרוכבים התעסקו בטלפון הנייד ברכיבה
  • בכלל התצפיות שנעשו לא נראו שבילי אופניים במקום

הוד השרון:

  • 57% מהרוכבים לא חבשו קסדה
  • 70% מהרוכבים רכבו על המדרכה
  • ב-70% מן התצפיות לא נראו שבילי אופניים במקום

אלפי מנשה:

  • 100% מהרוכבים לא חבשו קסדה
  • 73% מהרוכבים רכבו על המדרכה
  • 9% מהרוכבים התעסקו בטלפון הנייד ברכיבה
  • בכלל התצפיות שנעשו לא נראו שבילי אופניים במקום

 

ארז קיטה, מנכ”ל עמותת אור ירוק: “בחודשי הקיץ ובחופשה יותר ויותר רוכבי אופניים נמצאים בדרכים. אופניים הם כלי פופולארי, זול, ידידותי לסביבה ותורם לכושר הגופני. אך לצד כל היתרונות הרוכבים מצויים בסכנה שכן אין להם שכבת הגנה או אביזרי בטיחות כפי שיש לנהגים ברכבים ולכן כל פגיעה בהם עלולה להיות קטלנית. מדינת ישראל משלמת מחיר יקר על התעלמותה מרוכבי האופניים במשך שנים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לקדם ביחד עם הרשויות המקומיות סלילת שבילי רכיבה רצופים ובטוחים עבור הרוכבים ובכך נוכל לצמצם את מספרי הנפגעים ולמנוע את הרוכב ההרוג הבא”.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ”ס בחציון הראשון של שנת 2018 נהרגו שבעה רוכבי אופניים בתאונות דרכים. בשנת 2017 נפגעו בתאונות דרכים 289 רוכבי אופניים, מהם 12 רוכבים נהרגו ו-101 נפצעו באורח קשה.

 

עיריית כפר סבא בהובלת אגף הביטחון, השיטור העירוני, הרשות העירונית לבטיחות בדרכים, מחלקת פיקוח ואכיפה ואגף החינוך, החלה לאכוף עבירות של רוכבי אופניים חשמליים על פי החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות. מדובר על תוספת לאכיפה שמבצעת גם משטרת ישראל. מטרת המהלך היא לשמור על בטיחותם של כל משתמשי הדרך, למנוע נסיעה פראית ופגיעה של רוכבי אופניים בהולכי רגל.

מטרת החוק הנה לייעל את מנגנוני הפיקוח והאכיפה ברשות המקומית. החוק מקנה לפקחים עירוניים שהוסמכו לנושא  את היכולת לאכוף עבירות כלפי רוכבי אופניים חשמליים, זאת כחלק ממהלך לייעול  מנגנוני הפיקוח והאכיפה ברשויות המקומיות. עיריית כפר סבא הצטרפה לרשויות נוספות שהחלו בביצוע התהליך. החוק קובע אבני דרך מסודרות  הכוללות החלטת מועצה, הכשרה והסמכת פקחים, הסברה וידוע הציבור, מתן אזהרות וביצוע אכיפה.

כחלק מהתהליך, פעלה הרשות העירונית לבטיחות בדרכים בעיריית כפר סבא במגוון רחב של כיוונים. במהלך שנת הלימודים בוצעה הסברה לבני נוער בכל מסגרות החינוך לגבי השימוש באופניים חשמליים, לשון החוק, תמרורים ומניעה מצבית באמצעות סימולטורים. במקביל, עברו פקחי מחלקת פיקוח ואכיפה ופקחי השיטור העירוני הכשרה והסמכה מקצועית בנושא. הסמכויות החדשות שהוענקו לפקחים העירוניים מאפשרות להם להורות על הפסקת העבירה, לדרוש הזדהות של מבצע העברה, לעכב רוכב, לרשום דו”ח ובמקרים מסוימים אף להוציא אויר ובמקרים קיצוניים אף לתפוס, להרחיק ולהחרים אופניים או סוללות לאופניים חשמליים.

יתרה מזאת, בוצעה הסברה ליידוע הציבור ברשתות החברתיות, בעיתונות ובאתר העירוני ופעילות שטח של  פקחים שעברו את ההכשרה במוקדים בהם ריכוז גבוה של בני נוער ובכניסה למוסדות חינוך רבים.  הפעילות כללה הסברה לגבי החוקים והתקנות הרלוונטיים בדגש על חבישת קסדה ורכיבה נכונה. בהזדמנות זו, אנו מבקשים מההורים לבצע שיחות עם ילדיהם ולהכינם למהלך, כמו גם להדגיש בפניהם את חשיבות הנושא.

סיגל שטרית, מנהלת הרשות העירונית לבטיחות בדרכים, “העלאת המודעות לרכיבה בטוחה בכלים ממונעים היא חלק מתכנית עבודה ולאור המציאות המשתנה, הכשרת הפקחים והשיטור העירוני לאכיפה של רכיבה מסוכנת ותחילת האכיפה בפועל, היא אבן דרך במאבק חשוב זה. זהו צעד חשוב ומתבקש שנועד להפוך את הרכיבה על אופניים בעיר לאלטרנטיבה תוך צמצום פגיעה במרחב החיים של הולכי הרגל”.

תגובות