על מילוי גז ושאר דברים שחשוב לדעת על המזגן שלנו

בארצנו למודת החום, עונת הקיץ היא העונה הארוכה ביותר והלוהטת ביותר. הטמפרטורה הממוצעת בה עולה לרוב על 30 מעלות ובאזורי החוף, בהם גם הלחות מרקיעה שחקים, התחושה היא כאילו אנו חיים במרק, כשהדבר היחיד שיכול להקל עלינו הוא המזגן.

אך, על אף שהמזגן הוא אחד מהמכשירים החשמליים שקשה לנו לדמיין את חיינו בלעדיהם, רובנו אינם יודעים כיצד הוא עובד ומהן הפעולות החשובות שעלינו לבצע על מנת לשמר את אורך חייו.

אילו סוגי מזגנים קיימים בשוק וממה הם מורכבים?

ניתן למצוא כיום בשוק שני סוגי מזגנים עיקרייםעיליים ומיני מרכזיים. בשל יתרונותיהם הרבים, המזגנים העיליים הם הנפוצים ביותר. מדובר במזגנים קומפקטיים, חסכוניים בחשמל, שמתאימים להתקנה כמעט לכל גודל של חדר ומגיעים בשלל עיצובים וצבעים. לעומתם, המזגנים המיני מרכזיים מיועדים יותר למיזוג של מספר חדרים יחדיו או של חלל גדול אחד. הם שקטים מאוד והתקנתם מורכבת יותר ולעיתים דורשת אף עבודת הכנה כגון הנמכת תקרה עבור תעלות המיזוג.

שני הסוגים המזגנים מורכבים משתי יחידות מרכזיותיחידת עיבוי (המנוע) המכילה מדחס, מעבה ומאוורר, ויחידת אידוי (גוף המזגן), הכוללת סוללת אידוי ומפוח שמזרים אוויר ישירות לחלל החדר. במזגנים העיליים יחידת המנוע, המדחס, מותקנת בחלקו החיצוני של המבנה וגוף המזגן, המאייד, ממוקם בבית. במזגנים מיני מרכזיים, שתי היחידות מותקנות בדרך כלל מחוץ לבית, והאוויר מוזרם לחלל באמצעות תעלות ופתחי אוורור.

אילו סוגי גז נוכל למצוא במזגנים?

שתי יחידות המזגן, המנוע והמאייד, הן למעשה שני חלקים של צינור מתכתי שבתוכו זורם גז מזגנים. בעבר היה זה הפריאון (גז 22R), שנחשב לגז השכיח לאורך רוב המאה ה-20. אולם על אף שהפריאון מצוין כחומר קירור, הוא רעיל מאוד, פוגע בשכבת האוזון וגורם נזקים בריאותיים רבים. ה-22R יצא משימוש בתחילת שנות האלפיים והוחלף בגז 410R, שנחשב ידידותי לסביבה, אם כי הוא יקר יותר מהפריאון.

חשוב לדעת כי אסור להזרים גז חדש למערכת בה יש גז ישן ולהיפך.

אז כיצד באמת המזגן עובד?

בחלק הקדמי של המזגן, במאייד, זה שנמצא בתוך הבית, יש צינורות המכילים גז. כאשר המזגן כבוי, הגז שרוי בטמפרטורת החדר, אך בעת הפעלתו מתחיל תהליך מעגלי במערכת סגורה, העובד לפי חוקי התרמודינמיקה, כשהעיקרון העומד מאחוריהם הוא שכדי להפוך נוזל לגז יש להשקיע בו חום ובכדי להפוך גז לנוזל יש לשחרר ממנו חום.

המדחס מהווה את לב המערכת ומשמש כמשאבה שמזרימה את גז הקירור. בשלב הראשון (4) יונק המדחס את הגז שנמצא במאייד בלחץ נמוך ובטמפרטורת הסביבה אל חלקו האחורי של המזגן, שמחוץ למבנה. המדחס דוחס את הגז ועל ידי כך מעלה את הלחץ ואת הטמפרטורה שלו ומזרים אותו (1) דרך הצנרת אל המעבה. המעבה מצידו מזרים בו זמנית אוויר בעזרת מאוורר דרך אותה הצנרת (2). אוויר זה מקרר את הגז הדחוס עד שהוא מתעבה לנוזל ומשחרר חום החוצה להורדת הלחץ (3) (לכן, אם תעבירו יד ביחידת המנוע שמחוץ למבנה, תרגישו חום). כעת, כשהוא בלחץ נמוך שוב, מוזרם הנוזל למאייד, שם הוא מתאדה ומתקרר. הוא הופך חזרה לגז, כשבתהליך זה האוויר שבו נזרק החוצה אל חלל החדר על ידי מאוורר נוסף והוא חוזר כגז אל המדחס לסיבוב נוסף.

אז אם מדובר במערכת סגורה, איך יכול להיות שחסר גז?

כפי שניתן להבין, הגז במזגן שלנו הוא זה שבעצם אחראי לפעולת הקירור החיונית עבורנו כל כך ולכך שהמזגן יתפקד כראוי ולא יבזבז חשמל או ייהרס. אם חסר גז, גם המזגן החזק ביותר לא יצליח להפיק אפילו משב רוח קל לשובב את נפשנו. אבל כיצד בכלל קורה שחסר גז? הרי מדובר במערכת סגורה שהגז לא אמור לצאת ממנה החוצה. נכון, אבל יש לזכור שאמנם המערכת היא סגורה, אך היא אינה אטומה לגמרי ושימוש מרובה במזגן יוצר דליפת גז איטית שבשילוב עם בלאי המזגן, מחליש את פעילותו עם השנים.

בהנחה שלא מדובר בחור במזגן או בצנרת שלו (במקרה כזה תרגישו בדרך כלל תוך שבועות ספורים את היחלשות המזגן), דליפת גז טבעית בשיעור של עד 10% בשנה נחשבת נורמלית. דליפה כזו נמשכת בממוצע בין שנתיים לשלוש שנים, וזהו אכן פרק הזמן שבו מומלץ להזמין טכנאי מזגנים לבדיקה שגרתית.

כיצד ניתן לזהות ולאתר דליפת גז?

סביר להניח שרובנו מכירים את פעולת המזגן שלנו ויכולים לזהות מתי הוא אינו מתנהג כשורה, בין אם פעולת הקירור שלו נחלשת, ובין שהוא קופא או שהצינור החיצוני שלו קפוא. מקרים אלו מעידים בדרך כלל כי אכן מדובר בדליפת גז, אך את האיתור והתיקון רצוי שיבצע טכנאי מזגנים מקצועי.

טכנאי המזגנים יבדוק תחילה מהו סוג הגז שיש במזגן ואז את הלחצים הקיימים בין המזגן וסביבתו. לרוב הוא ימלא גז במזגן על מנת שיוכל לאתר את מקור הדליפה ביתר קלות. אם לא יצליח בצורה זו, ישתמש הטכנאי בגלאי נזילות אלקטרוני שיודע להציג לו את מיקום החור בצנרת.

תיקון הדליפה לרוב מתבצע על ידי הלחמת החור שבצנרת, ואז באמצעות משאבת ואקום יבצע טכנאי המזגנים ואקום במערכת הקירור שמטרתו להוציא ממנה את כל הלחות. רק לאחר סיום כל השלבים האלה, ימלא הטכנאי באופן סופי גז במזגן.  

כמה זה עולה לנו?

עלות מילוי הגז במזגן נמדדת בהתאם למספר פרמטרים, ביניהם כמות הגז הנדרשת למילוי וגודל המזגן (בכוח סוס). כך ככל שהמזגן עוצמתי יותר, העלות תהיה גבוהה יותר. כך או כך, המחירים נעים בין 250 שח למזגן של 1.25 כס ועד כ-600 ₪ למזגן של 4 כס ומעלה.

בכל מקרה, חשוב לשים לב שמילוי הגז יבוצע על ידי איש מקצוע מנוסה, טכנאי מזגנים בתל אביב או מכל מקום אחר בארץ, שיתאים את הגז לדגם המזגן, לשנת ייצורו, לדחיסותו ועוד. כך תוכלו להיות שקטים ובטוחים שהמזגן יעבוד כמו שצריך לזמן ארוך ולכם יהיה אוויר קר ונעים למשך ימי הקיץ הלוהטים.

המאמר נכתב באדיבות אתרטוב תודה

 

תגובות