רפי סער מציג : עוברים ממערכת חינוך סגורה לפתוחה

לקראת פתיחת שנת הלימודים, רפי סער, המועמד לראשות העיר מציג את תוכנית: “מערכת החינוך הפתוחה”. תוכנית חדשנית ופורצת דרך ליצירת מערכת חינוך עירונית איכותית ומקצועית.

 

“מערכת החינוך בכפר סבא היא מערכת “סגורה”, כלומר, המבנה הארגוני שלה מבוסס על המודל ההיררכי של כיתה–שכבה–בית-ספר, והקשר בינה ובין “העולם האמיתי” מוגבל ביותר. מבנה ארגוני זה מצמצם את מגוון תחומי הדעת שניתן ללמד בבית-הספר ואת אפשרויות הבחירה של התלמידים, ומעצים את הנתק בין בית-הספר ובין העולם האמיתי.  

התוכנית החינוכית של רפי סער מציעה פתרון משולב למצב זה – מעבר למערכת חינוך פתוחה, השמה את  התלמידים ואת תחומי העניין שלהם במרכז. המעבר למבנה פתוח בחטיבות-הביניים ובתיכונים יאפשר לתלמידים לבחור מבין מגוון תחומי עניין, מגמות ותכנים. התוכנית תאפשר מעברים בין בתי הספר, תוך הישענות על התמחויות שונות של כל אחד ממוסדות החינוך בעיר. בצורה זו, מערכת החינוך העירונית תפתח כיתות המתמחות בתחומים שונים תוך מתן אפשרות להתניידות התלמידים והמורים בין המכלולים החינוכיים. הדבר יאפשר לעירייה להשקיע משאבים רבים יותר בתשתיות, ולתלמידים – ליהנות מהתשתיות המתקדמות ביותר בכל תחום.

התוכנית כוללת למעשה שני רכיבים מרכזיים: אפשרויות בחירה מבין מגוון רחב של התמחויות ותחומי עניין, לצד “למידה במרחב העירוני”, שמשמעותה למידה “בעולם האמתי”: במוסדות התרבות והספורט, בחברות ההיי-טק, במפעלים ובארגונים השונים הפועלים ברחבי העיר.

רפי סער: “למידה במרחב העירוני מזמנת לתלמידים למידה מהמומחים בתחומם וחשיפה למגוון עיסוקים, תחומי ידע ותעשיות פורצות דרך. במסגרת התכנית נשקיע באופן משמעותי גם בפיתוח המקצועי של הצוותים החינוכיים, במטרה לבסס מנהיגות חינוכית איכותית ויזמית”.

ע”פ התוכנית, תלמידות ותלמידים מכל רחבי העיר, שיבחרו להעמיק את לימודיהם בתחומי המדעים המדויקים יוכלו ליהנות ממתחם של מעבדות מתקדמות ביותר שיעמדו לרשותם. כך גם בתחומי האומנויות, הספורט ומקצועות הבחירה האחרים. בשיטת הקוד הפתוח, יתגבשו כיתות מקצועיות שיאוכלסו על-ידי תלמידים ממוסדות חינוך שונים. מבנה זה ייתן מענה לקושי  לפתוח מגוון מגמות, בשל מחסור בתלמידים המתעניינים במסלול מסוים בבית ספר ספציפי ותקציב מוגבל של כל מוסד חינוכי הפועל בפני עצמו.

זאת ועוד, בהתאם לתוכנית, יוקם מרכז מו”פ (מחקר ופיתוח) חינוכי מקוון, לשימוש כלל הצוותים החינוכיים בעיר. מרכז המו”פ יתבסס על פלטפורמה רשתית, וייעודו יהיה לאגם, לארגן ולהנגיש תכנים פדגוגים ומידע רלוונטי לכלל הצוותים החינוכיים בעיר.  

רפי סער: “התכנית תאפשר בחירה גדולה בהרבה לתלמידים והתמקצעות בכל תחומי הלימוד. כמו כן, היא תאפשר לצוותי החינוך ולתלמידים ליהנות מכל מה שיש לעיר שלנו להציע: מומחים במגוון תחומים, אתרי למידה אותנטיים ומתקנים המצוידים במיטב הטכנולוגיות”.

ד”ר אסנת ספורטה, מובילת תחום החינוך בצוות של סער: “מדובר בשינוי פרדיגמטי, המגדיר מחדש את מבנה מערכת החינוך, כך שהמבנה החדש ישרת את הלמידה, להבדיל מהמבנה הארגוני הנוכחי, המשרת את צרכי המערכת. מערכת החינוך הפתוחה תזמן לתלמידים ולצוותי החינוך שלנו למידה רלוונטית ומרתקת שתגביר את המוטיבציה של כלל השותפים לרכישת ידע, להרחבת אופקים וללמידה משמעותית, ובדרך אגב, גם תגביר את תחושת השייכות שלהם לעיר שלנו ולקהילה הכפר-סבאית.”

 

ד”ר אסנת ספורטה מצטרפת לרשימה של רפי סער

תגובות