מכשיר סיפאפ – מה השימושים ואיזה סוגים קיימים?

תסמונת דום נשימה בשינה פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים, עלולה לגרום למעורבות בתאונות דרכים, ומהווה גורם סיכון לשבץ מוחי ולחץ דם גבוה. כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מהבעיה, לרוב מודעים אליה בגלל תלונות של בני הזוג על נחירות בעוצמה גבוהה ויקיצות מרובות במהלך השינה. כדי לאבחן את התסמונת יש לעבור בדיקה מקיפה במעבדת שינה, כיום יש אפשרות לעבור בדיקה ביתית. לאחר אבחון מקצועי של תסמונת דום נשימה בשינה, לרוב ימליץ הרופא המומחה על מכשיר CPAP הנחשב כיום לפתרון היעיל והמומלץ ביותר.

מכשירי סיפאפ לטיפול בהפרעות שינה

הטיפול המומלץ כיום לרוב האנשים הסובלים מהפרעות שינה כמו נחירות ותסמונת דום נשימה בשינה, הוא באמצעות מכשירי CPAP. יש מגוון מכשירים בשוק, חלקם ניידים וחלקם נייחים. המכשיר מצויד במסכה לפנים שתפקידה לגרום למעבר חופשי ותקין של האוויר בזמן נשימה בלילה. חשוב לציין כי מכשיר CPAP אינו מיועד להנשמה אלא ליצירת לחץ חיובי על הרקמות הרכות במעברי האוויר במערכת הנשימה. הזרמת אוויר בלחץ חיובי מאפשרת למטופל לישון היטב, המכשיר מונע ממנו לנחור ולהפריע לשאר בני המשפחה, ובבוקר קמים רעננים ולא חשים עייפים.

  • מכשיר נייד – ישנם מספר דגמים של מכשירי CPAP ניידים המיועדים לסובלים מנחירות ומתסמונת דום נשימה בשינה. זהו מכשיר קטן וקל משקל, המכשיר קומפקטי וניתן לקחת אותו לכל מקום, לרבות חופשות, טיסות, קמפינג וכדומה. יש דגם ללא מסכה אלא עם צינורית שיש לשים בפה, לכן זהו פתרון למי שלא מצליח להסתגל לשינה עם מסכה כל הלילה. זהו גם פתרון מומלץ למי שמרבה לשהות מחוץ לבית, למשל אנשי עסקים המרבים לטוס.
  • מכשיר פריזמה – מכשיר CPAP אוטומטי עם טכנולוגיית לחץ אוויר משתנה. המכשיר מצויד במסך מגע לתפעול נוח וידידותי, המכשיר מתאים עצמו למשתמש ולבעיית הנשימה ממנה סובלים, הוא כולל כרטיס זיכרון לאחסון מידע רפואי כמו מספר הפסקות הנשימה כל שעה, אחוז הנחירות על בסיס שעה ועוד.
  • מכשיר אוטומטי עם מנגנון להעשרת הלחות – מכשיר חדשני ואיכותי הכולל מנגנון מיוחד להעשרת הלחות כדי למנוע תופעות לוואי כמו יובש בפה ובגרון. המכשיר מגיע עם מסך LCD וניתן להפעילו באמצעות נשיפה בלבד.

כאשר מעוניינים לרכוש מכשיר סיפאפ כדי לטפל ביעילות בנחירות ובשאר התסמינים של תסמונת דום נשימה בשינה, מומלץ לפנות לחברה מובילה ואמינה המתמחה בשיווק מכשור רפואי. יש מגוון מכשירי CPAP, לכן חשוב לקבל ייעוץ על מנת להתאים בין סוג ודגם המכשיר לדרישותיו ולמאפייניו של המטופל.

טיפים לבחירת מכשיר CPAP

בעת בחירת מכשיר CPAP חשוב לשים לב לפרמטרים הבאים – משקל המכשיר, נייד או נייח בהתאם לאופן השימוש, פעולה שקטה, אחריות, ממשק ידידותי להפעלת המכשיר, מנגנון לוויסות לחץ האוויר וכמובן מחיר.

למי שמרבה לטוס ולשהות מחוץ לבית כדאי לרכוש מכשיר נייד וקל משקל, מכשיר נייח וביתי כולל ברוב המקרים כרטיס זיכרון ואופציה להעשרת הלחות. כדאי להתנסות במכשיר מספר ימים ורק לאחר מכן לרכוש את הדגם המתאים והנוח ביותר.

 

 

תגובות

תגובות