המאבק של תושבי השרון נגד הקמת תחנת הכח המזרחית עולה שלב: חמש רשויות הגישו עתירה

בדרישה לעצור את הקמת תחנת הכח שהקמתה מסכנת את בריאות התושבים באזור
*בעתירה דורשות הרשויות לחשוף מידע ומסמכים רלוונטיים הקשורים בהקמת תחנת הכח המזרחית
*העתירה מעלה חשד כי למקימת התחנה אין זיקה קניינית לקרקע כנדרש בהסמכה שקיבלה.
עיריית כפר סבא, המועצה האזורית דרום השרון, המועצה המקומית כוכב יאיר, המועצה המקומית ג’לג’וליה והמועצה המקומית אלפי מנשה הגישו ביום חמישי עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד הועדה הלאומית לתשתיות, רשות החשמל, רשות מקרקעי ישראל, משרד התשתיות הלאומיות וחברת ריינדיר אנרגיה (בבעלות חברת סימנס הגרמנית). בעתירה דורשות הרשויות לחשוף מידע ומסמכים רלוונטיים הקשורים בהקמת תחנת הכח המזרחית, אשר עתידה לקום ב”מפגש השלום” ונמצאת מזרחית לעיר כפר סבא. העתירה הוגשה באמצעות עו”ד ברק קינן ממשרד מ. פירון ושות’ עורכי דין.

מדובר בהתנגדות הרשויות להקמתה של תחנת הכוח ב”מפגש השלום” וזאת בהתאם להחלטת הממשלה 2592 מיום ה-2.4.17 בנושא “עידוד מאגרים קטנים ובינוניים וההכרזה על שעת חירום במשק הגז”. לטענת הרשויות העותרות מיקומה העתידי של התחנה על שטח של כ-280 דונם עלול לסכן את בריאותם וחייהם של האוכלוסיות ברשויות המקומיות העותרות ולכן הם פועלות לביטולה.
העותרות מבקשות, באמצעות העתירה מנהלית, לחשוף באופן מפורט וברור את המידע הנדרש לצורך קיום הליך שקוף וראוי כולל את הזיקה הקניינית לקרקע שהחברה היזמית נדרשה להציג כתנאי לקידום הפרויקט.

חשוב להדגיש כי הרשויות מעלות חשד כי מדובר כאן בהליך של מינהל לא תקין וכי למקימת התחנה (ריינדיר אנרגיה) אין כלל זיקה קניינית לקרקע כנדרש בהסמכה. עוד עולה מהטענות כי רק אחרי 7 חודשים מפניית העותרות התקבלה תשובה תמוהה מרשות החשמל כי לא ניתן למסור את המידע המבוקש בשל היותו “סוד מסחרי מקצועי”.הרשויות טוענות בעתירה כי לא ברור מדוע הן נאלצו להמתין עד לשלב זה, כאשר בינתיים התכנית קודמה באין מפריע וללא כל פיקוח ציבורי. לפיכך, מבקשות העותרות מביהמ”ש להורות על מסירת המידע והחומרים המבוקשים ללא דיחוי נוסף. כמו כן מבקשות העותרות לחשוף את המלצת מנהל התיכנון לגבי זיקה תכנונית כנדרש עפי החלטת הממשלה. ותיעוד בחינת החלופות שהתנהלה בות”ל בדיון מיום ה-30.10.17

איתי צחר מנכ”ל העירייה “עיריית כפר סבא תמשיך במאבק במפגעים הסביבתיים באזור. נמשיך להביע את התנגדותנו להקמת תחנות הכוח בקרבה כה רבה לעיר ולישובים אחרים. אנו דורשים לקבל את כלל המידע, כמתחייב בחוק ולצערי נראה שלרשויות יש מה להסתיר בנושא זה ועל כן לא נותרה בידינו ברירה אלא הדרך המשפטית. נמשיך לפעול להרחקת מפגעים סביבתיים מהעיר בכל דרך חוקית”.

על המאבק:
מטה חמש הרשויות ותושבי האיזור מנהלים מאבק נגד הקמת תחנת הכח המזרחית “במפגש השלום” בטענה כי באפריל 2017 קיבלה הממשלה החלטה (2592), במסגרתה הוסמכה חברה פרטית המייצגת את תאגיד הגרמני סימנס לתכנן, ללא מכרז חוקי, את הקמת תחנת כח-דו דלקית (גז וסולר) בהיקף של 1,300 מגה וואט, פי שלוש וחצי מתחנת רידינג, סמוך לתחנת הדלק מפגש השלום בדרום השרון.
תחנת הכח המתוכננת ממוקמת 700 מטר מיישובים עם ריכוז אוכלוסייה גדול ורווי תשתיות ועתידה לפגוע ב-350 אלף תושבי כפר סבא, המועצה האיזורית דרום השרון, המועצה המקומית אלפי מנשה, כוכב יאיר – צור יגאל, ג’לג’וליה וערים ויישובים נוספים.

מטה מאבק הרשויות ותושבי האזור מסביר כי הקמת תחנת הכח במיקומה הנוכחי עלולה להוות סכנה בטיחותית וביטחונית לכל יישובי האזור ומטרה נוחה לפעילות טרור. טענה נוספת שעולה היא שהתחנה עתידה לגרום לזיהום אוויר עקב פליטת חומרים מזהמים העלולים לגרום למחלות כמו סרטן, אסטמה, מחלות לב ומחלות קשות אחרות. בנוסף, מסבירים במטה המאבק, כי התחנה עתידה לשבת על קרקע שמתחתיה שני אקוויפרים ומי תהום ועל כן יכולה לפגוע פגיעה אקולוגית חמורה בסביבתה”.

צביקה צרפתי, ראש העיר: “עיריית כפר סבא שמה בראש מעייניה את נושאי הסביבה והקיימות ועל כן רואה חשיבות רבה בהובלת המאבק במפגעים הסביבתיים באזורנו. אנו מביעים התנגדות נחרצת להקמת תחנות הכוח ע”פ המתווה המוצע ולדרך שבה קידומו נעשה עד היום. התכנון הנוכחי צופן לא רק סכנות סביבתיות כי אם גם סכנות ביטחוניות שיש לבררן לעומקן. אני מפציר בכל הגורמים הנוגעים בעניין לקיים הליך שקוף וראוי ולמסור לידינו את מלוא האישורים הנדרשים, חומרי התכנון, פרוטוקולים רלוונטיים וחוות דעת, על מנת שנוכל לבחון את הנושא כנדרש”.

 

 

תגובות